2024-01-07, 17:19
Medlem
HycklarSveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drickback
Senaste siffrorna säger -£115.4m, kommer separat inlägg om FFP.
Hur många har ni homegrown potten? Tänker på om ni ens kan köpa in utifrån?

Just VB är klurigt för ni har egentligen en men skadad troligen säsongen ut men behov av en just nu. Inte helt lätt att lösa ekvationen 🤔

Krya på dig 👍🏻

Hm okej intressant, kände inte till de siffrorna.

Vill ju inte sälja alla homegrown då jag tycker en del har potential, men samtidigt ingen idé att de stannar och trampar vatten om Arteta inte vill använda dem. Kanske sälja Eddie och Smith Rowe då jag tror vi hade fått ut mest pengar av dem.

Tycker det är synd att inga unga akademispelare fick någon chans att visa upp sig tidigare under säsongen i oviktiga matcher, så som den sista CL matchen där vi ändå redan gått vidare på förstaplats. Ingen fick ens hoppa in, och kanske får vi sota för det nu om de måste hoppa in en sån här match mot Liverpool.

Tack, blir nog bättre snart
Citera
2024-01-07, 17:59
Medlem
jontepsgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drickback
Vi är i ett köpfönster och lite förutsättningar för plånboken kan vara vettigt att veta.

Ta nu inte siffrorna i sten, för jag hittar inte mellan vilka datum de har räknat på dock upplagt för nån dag sedan.
Så om du sitter på bättre siffror/underlag lägg då upp det istället för att såga.
Hittar dessa uppgifter på olika sidor men i grunden från samma källa och ingen av sidorna är välkänd så undviker källan (den finns på pm)

Normalt sett får man ha -£105m men under covid var summan högre (kan inte summan och brytpunkter)

Här är siffrorna…

FFP - Three-year profit/loss:

1. Everton -£520.4m
2. Chelsea -£409m
3. Aston Villa -£306.6m
4. Manchester U -£302.3m
5. Fulham -£197.5m

6. Brighton -£160.4m
7. Crystal Palace -£157.9m
8. Wolves -£152.2m
9. Arsenal -£115.4m
10. Bournemouth -£98.6m

11. Nottingham -£77m
12. Brentford -£38.4m
13. Newcastle -£19.3m
14. Luton -£4.8m
15. Manchester C -£0.5m

16. Tottenham £2.2m
17. West Ham £25.8m
18. Burnley £31.9m
19. Sheffield U £46.3m
20. Liverpool £67.1m

Ofattbart att se den här tabellen sen jämföra Everton och Chelseas trupper.
Citera
2024-01-07, 19:34
Medlem
Drickbacks avatar
Julhelgen fortsätter i härlig anda, tomten är snäll 🥳
Citera
2024-01-07, 19:39
Medlem
Arsenal är alltför plottrigt i anfallsspelet. Om man aldrig kommer till avslut så blir det inga mål. Havertz har bra teknik och gör bra löpningar men sista passningen eller skottet håller inte. Det känns inte som det ska bli mål när han är på plan.
Citera
2024-01-07, 19:39
Medlem
Alex P. Keatons avatar
Kan ju sägas rätt mycket om själva matchen Arsenal - Liverpool men jag lämnar skadeglädjen och analyserna åt andra. Konstaterar bara att gör man inga mål vinner man inte.

Två funderingar. Varför får inte Ødegaard gult för protest?

Borde inte Arsenals tröjsiffror synas bättre? Ingen stor grej kanske men blev nyfiken.

Edit: Folk vill gärna påpeka när de har rätt. Jag gör tvärtom. Jag trodde att Chelsea gjort en riktigt bra värvning när de köpte Havertz. När Arsenal köpte honom var jag visserligen mer tveksam men lite orolig för att de skulle få fram den kvalite han trots allt besitter.
Senast redigerad av Alex P. Keaton 2024-01-07 kl. 19:43.
Citera
2024-01-07, 20:19
Medlem
-GGs avatar
Liverpool är tunga att möta. Så mycket klass i laget kombinerat med ett direkt, rakt och frejdigt anfallsspel, och Arsenal kladdar för mycket på boll trots massivt övertag i inledningen.

Arsenals tröjor hade inga namn där bak. Skumt!
Senast redigerad av -GG 2024-01-07 kl. 20:34.
Citera
2024-01-07, 20:42
Medlem
Drickbacks avatar
Hur hämmad är Saka av sin hälskada? Var det klokt låta honom spela idag?
Jag förstår han spelar när andra är borta men känns lite onödigt riskera att han blir borta länge.
Citera
2024-01-07, 21:07
Medlem
Generalanderssons avatar
Allright, nu har besvikelsen sjunkit ett litegrann, samtidigt som jag har hunnit att kyla ner mig lite.

Inte oförtjänat att Liverpool vann, eftersom att de trots allt vann med 2-0. Men tycker att vi dominerade största del av matchen, vi hade full koll på Liverpool i typ 80% av matchen där de knappt kom in på vår banhalva. Och sett till antal chanser som vi skapade, speciellt under 1:a halvan, så är det bara helt otroligt att vi inte gjorde en 2-3 mål.

Men igen, så fick man se ett utmärkt exempel på hur dåligt vårat anfallsspel och inte minst avslut har varit under Legohead.
Senast redigerad av Generalandersson 2024-01-07 kl. 21:15.
Citera
2024-01-07, 21:22
Medlem
Drickbacks avatar
Lite siffror

Skott: 18-12
Skott på mål: 5-3
Räddningar 2-6
Bollinnehav: 55%-45%
Passningar: 481-412
Passningsprecision: 81%-82%
Fouls: 12-15
Gula kort: 1-4
XG 1.61 - 0.67

https://www.sportinglife.com/football/live/180360/stats

https://www.sofascore.com/liverpool-arsenal/HQfh#id:11877076,tab:statistics
Citera
2024-01-07, 23:18
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Klassiska tredjerundan (nästan) färdigspelad och sedvanliga gnället från Premier League tränarna kring omspel. Thomas Frank.

Citat:
It's the worst outcome in every aspect," he said. "I don't understand why we have a replay
Why's nobody in the football world changing this? They need to take some more clever decisions."
För att det är så turneringen är skapad. Tradition. Det ändras inte för att folk vill inte ändra det utan vill ha det så. Kan jag garantera om du frågar fansen som tittat Fa Cup i helgen. Majoriteten är för. Det är bara de bortskämda Premier League lagen som gnäller.

Jämför Boltons representanter efter 0-0 mot Luton.

Citat:
Speaking in favour of replays was Bolton chief executive Neil Hart. Hours before his League One side drew 0-0 at Luton, he told BBC Radio 5 Live: "I'm very in favour of them. I'd love to draw here and get Luton back up north.
That is lucrative for us. Twenty thousand people at our stadium is a good six-figure payday for us.

Citat:
After the game Wanderers boss Ian Evatt said: "This club has been through the mill as everybody knows, the fans have suffered, and we're trying very hard to build it up to what it once was.

"Extra revenue from the replay, hopefully getting a full house at our stadium, will go a long way to getting us back to where we want to be."

Underbart. Härliga Fa cupen. Så det ska vara. Till saken hör dessutom att Premier League nu bjussar på uppehåll. Det får INTE lagen i de lägre divisionerna. Dom spelar dessutom fler ligamatcher. Sämre faciliteter. Personal. Lön. Men dom spelar på. I misären låt mig iallafall ge cred till David Moyes.

Citat:
West Ham boss David Moyes was reportedly planning to give his players the week off, but that will now have to be changed following their 1-1 draw with Bristol City.

"We've got no problem with that at all," said Moyes. "We've played a load of games this year and another one added to it will be fine."

Helt rätt.

——————————————

Bara jag eller är det minskad aktivitet från Gunners håll här numera? Undrar varför……

Gör egentligen en ok match. Jämnt. Kunde lika gärna gått åt andra hållet. Prestationen mot West Ham var god nog att vinna. Får lite överdriven kritik. Men blir så med fans och tränare med stor käft. Så välförtjänt.

Havertz totalt vilsen. Mer så än i Chelsea tillochmed uppfattar jag det som. Ser 0 att det ska kunna vända. Men man är fast nu. Bara bita i det sura äpplet. Lånas säkert ut till någon Tysk klubb om 1-2 år för att sen säljas desperat för 15-20 m pund.
Citera
2024-01-08, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Klassiska tredjerundan (nästan) färdigspelad och sedvanliga gnället från Premier League tränarna kring omspel.
Det spelas för många matcher och i för högt tempo och med för hög intensitet i närkamperna. Allt det är saker vi vill se, men spelarna klarar inte av det. De går sönder. Den här säsongen måste vara nåt rekord när det gäller skadade spelare i PL. Man United, Tottenham, Newcastle och Arsenal har fullt av spelare på skadelistan och säkert en massa andra klubbar också som jag inte följer så noga.

Tror man måste göra något åt detta på sikt.
Citera
2024-01-08, 01:04
Medlem
Drickbacks avatar
Tänk att det hade kunnat vara bättre matcher med dessa tillgängliga,
https://www.premierinjuries.com/injury-table.php
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem