2023-11-06, 23:21
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Finns så otroligt mycket och säga om matchen så vet inte var man börjar. Kör bara rakt av utan inbördes ordning. Röda korten solklara. Otroligt korkade. Framförallt Udogie som jag egentligen tycker borde fått rött redan för sin hoppande tvåfotstackling. Romero redan illa ute med eftersläng även om kraften inte var tillräcklig och tycker gult var ok. Kan diskutera James armbåge. Men Spurs ska inte klaga. Om något hade man tur med domsluten i favör trots två röda sjukt nog. Karma på Romero? För visst var det han som drog Cucurella i håret förra säsongen och kom undan med det och gjorde mål direkt efter trots VAR.

Tillbaka till verkligheten för Spurs. En match där Tottenham gör skäl för uttrycket Spursey. Både medvetet men också tillfälligheterna. Dumma röda kort. Typiska skador på bästa spelarna. Två bästa spelarna borta för tid framöver? Två avstängda nästa. Tufft schema framöver. Wolves svårspelade borta. Fråga City. Sen väntar just City. Villa. Newcastle.

Sist angående Spurs. Visst två röda. Men vad fan höll dom på med? Med två man mindre och den enormt höga backlinjen. Självmord. Hade tur att det var Chelsea på andra sidan. Hade varit 1-8 i baken mot vassare motstånd.

Chelsea ja. Finns nog inget mer frustrerande lag att följa i Europa. Spelar bra fotboll under Poch. Men oj så ineffektiva. Och oj så enormt ”dumma” spelare. Mudryk. Sterling. Jackson. Finns så mycket spännande i dom. Fram till sista tredjedelen då man ser bristen i fotbollshjärnorna. Framförallt Sterling som hela tiden fallerar sista passningen. Mudryk likaså. Jackson med snabbhet och tar sig till lägen. Men men målsumpare av rang. Dessutom extremt opolerad och drar på sig kort och frisparkar. Största ljuspunkten är Palmer som visarär den enda i Chelseas offensiv som visar upp en fotbollshjärna med sina kvaliteer.

Chelsea har gjort sina bästa matcher mot toppmotstånd. Finns en enorm potential. City nästa. Om man bara varit lite smartare i sina värvningar hade man kunnat utmana.

Få matcher i Premier League som ger så bra värde för tiden, och/eller pengar som Spurs-Chelsea matcherna ger. Premier League sparade det bästa till sist denna omgång. Pustar ut till nästa runda.
Citera
2023-11-06, 23:32
Medlem
Mycket dyr förlust för Spurs. Utan Maddison och van de Ven så blir det svårt. Romero och Udogie som båda varit viktiga spelare är avstängda. Vi får se om Anje kan handskas med den situationen eller om den här förlusten kommer att följas av fler.
Citera
2023-11-06, 23:41
Medlem
Ange Postecoglou on the high line even at nine men:

"It's just who we are mate, It's who we're gonna be as long as I'm here. We go down to 5 men, we'll have a go".

Älskar karln, TO DARE IS TO DO!
Citera
2023-11-07, 07:29
Medlem
HycklarSveriges avatar
Nu kommer fallet för Spurs, med Maddison och Van de Ven skadade, två av de viktigaste spelarna för laget.

Gillar aldrig att hurra för skador dock, speciellt på klasspelare som Maddison, som varit ett riktigt kap för Spurs. Hade lätt tagit honom alla dagar i veckan före Havertz.

Utvisningarna däremot, det kan jag gotta mig i hehe
Citera
2023-11-07, 08:52
Moderator
zanteras avatar
Som neutral blir man ju ändå imponerad på hur mycket mer klass Spurs visar än Arsenal efter förlusterna i helgen. Spurs ger allt och försöker göra mål även med 9 man och efter matchen talar Ange om hur man kommer försöka anfalla så länge man kan, att man får ta vad domarna beslutar och fansen generellt är positiva till att man visade glöd trots motgångarna i form av röda kort och skador. Arteta och Arsenal däremot kastar ut leksakerna på golvet och gnäller över VAR, domare och möjligtvis vädret och ignorerar helt att man gör en plattmatch och inte skapar några chanser för att vinna matchen.

Finns såklart andra tränare som gnäller, Klopp t.ex. eller i Spurs fall där man haft både Conte och Mourinho. Kul ändå när en tränare inte måste skylla på domare osv.
Citera
2023-11-07, 09:04
Medlem
Vanstertrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zantera
Som neutral blir man ju ändå imponerad på hur mycket mer klass Spurs visar än Arsenal efter förlusterna i helgen. Spurs ger allt och försöker göra mål även med 9 man och efter matchen talar Ange om hur man kommer försöka anfalla så länge man kan, att man får ta vad domarna beslutar och fansen generellt är positiva till att man visade glöd trots motgångarna i form av röda kort och skador. Arteta och Arsenal däremot kastar ut leksakerna på golvet och gnäller över VAR, domare och möjligtvis vädret och ignorerar helt att man gör en plattmatch och inte skapar några chanser för att vinna matchen.

Finns såklart andra tränare som gnäller, Klopp t.ex. eller i Spurs fall där man haft både Conte och Mourinho. Kul ändå när en tränare inte måste skylla på domare osv.

Spurs blev knappast bortdömda. Både Romero och Udogie borde åkt ut tidigare. Samt flera bortdömda mål. Caicedos borde definitivt godkänts. Håller med om att det inte ger så mycket att bara gnälla utan någon konstruktivitet, men och andra sidan om ingen lyfter fram vad fan det är som händer så accepterar man ju att VAR blir mer och mer parodi för varje omgång som går. Fortsätter den här utvecklingen vettefan om man orkar se skiten mer alltså. Det är sorgligt det som utspelar sig i Premier League just nu.

Se om ditt eget hus förresten. Ten Hag är knappast Guds bästa barn.
Citera
2023-11-07, 09:18
Medlem
Schmooves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstertrollet
Spurs blev knappast bortdömda. Både Romero och Udogie borde åkt ut tidigare. Samt flera bortdömda mål. Caicedos borde definitivt godkänts. Håller med om att det inte ger så mycket att bara gnälla utan någon konstruktivitet, men och andra sidan om ingen lyfter fram vad fan det är som händer så accepterar man ju att VAR blir mer och mer parodi för varje omgång som går. Fortsätter den här utvecklingen vettefan om man orkar se skiten mer alltså. Det är sorgligt det som utspelar sig i Premier League just nu.

VAR är ju redan en parodi. Jag håller med dig om att utveckligen är oroväckande och intresset att följa den här ligan minskar för min del hela tiden.

Om du såg ursäkten till fotbollsmatch igår så märktes det väldigt tydligt att VAR och sk domare hade panik och samtliga inblandade var väldigt oroliga och rädda för att göra rätt/fel bedömning.

Det tog orimligt lång tid att bedöma olika situationer.

Hur domarna agerade igår visar bara hur rätt Arteta och Arsenal har i att säga ifrån på skarpen och komma med befogad kritik. PGMOL och deras företrädare saknar helt självförtroende, kunskap och pondus efter en hemsk höst där katastrofbedömningar avlöst varandra omgång efter omgång.
Citera
2023-11-07, 09:27
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schmoove
VAR är ju redan en parodi. Jag håller med dig om att utveckligen är oroväckande och intresset att följa den här ligan minskar för min del hela tiden.

Om du såg ursäkten till fotbollsmatch igår så märktes det väldigt tydligt att VAR och sk domare hade panik och samtliga inblandade var väldigt oroliga och rädda för att göra rätt/fel bedömning.

Det tog orimligt lång tid att bedöma olika situationer.

Hur domarna agerade igår visar bara hur rätt Arteta och Arsenal har i att säga ifrån på skarpen och komma med befogad kritik. PGMOL och deras företrädare saknar helt självförtroende, kunskap och pondus efter en hemsk höst där katastrofbedömningar avlöst varandra omgång efter omgång.

I första halvlek ägnades 17 minuter åt VAR-kollar enligt ESPN
(det blev 12 minuters tilläggstid)

Jag tyckte ändå att VAR fick besluten rätt igår, men det blir ju parodi eftersom det blev supertydligt igår hur domarna på planen helt kapitulerat i deras huvudsakliga uppgift vilket är att ta beslut.

Det de inte förstår är att beslutet att inte ta ett beslut också är ett beslut, som ställer VAR i en väldigt jobbig sits och frustrerar oss supporters som får sitta och titta på stillbilder i 17 minuter.

Som igår t.ex. Jag tror det var Chelseas andra bortdömda mål. Där Sterling ju är en meter offside, men linjedomaren lyfter inte flaggan förrän han hunnit springa rent på kanten och passa in till Jackson. Jackson gör mål men t.o.m. han vet att det inte är mål. Just den VAR-kollen gick ju snabbt men är ändå helt onödig.
Citera
2023-11-07, 09:39
Medlem
Citat:

Reece James armbågstackling i andra halvlek som VAR tittade på men lämnade utan åtgärd var en karbonkopia på Bruno Guimarães förseelse som Arsenal-fansen ville ha rött kort på men inget Spurs-fans har klagat på det.
Citera
2023-11-07, 09:51
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:

Varför ska Caicedos godkännas? Jackson står hårfint offside och Caicedos skott går väl mellan Jacksons ben, som skymmer Vicario?

Otroligt händelserik match igår. Snacka om totalt mörker för Spurs. Romero borta 3 matcher, Van de Ven baksida lår? Missar väl 4-8v då. Udogie bara en match, men han bad verkligen om det igår. Man såg direkt på andra tacklingen på Sterling att han fattade vad han gjort. Och då hade han redan flax att vara kvar på planen efter tvåfotaren i första.

Bra kämpat av Spurs men rätt pinsamt för Chelsea att inte kunna poppa hål på ballongen tidigare och ha ett par close calls att släppa in 2-2 mot 9 man.

En mycket bra match för alla lagens konkurrenter. Spurs kommer få svårare att vinna närmaste månaden med de skador och avstängningar de fick idag, Chelsea visade att de kan förlora vilken match som helst och att "you don't win anything with kids" har en hel del i sig.
Citera
2023-11-07, 09:52
Moderator
zanteras avatar
Citat:

Det har jag inte påstått i mitt inlägg men jag håller med på den punkten såklart. Oavsett om domsluten är rätt eller fel så finns det ju alltid en viss bias hos lag och deras fans. Liverpool-fansen har ju fått en del skit här tidigare säsonger (från flera Arsenal fans) att Klopp gnäller, man skyller bara på domare och tar inget ansvar för prestationerna. Denna veckan har Arsenal gjort samma sak.

Det hade varit enkelt för Ange att säga "de röda korten förstörde matchen för oss" vilket många tränare hade gjort och jag uppskattar att han inte gjorde det.
Citera
2023-11-07, 09:55
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
I första halvlek ägnades 17 minuter åt VAR-kollar enligt ESPN
(det blev 12 minuters tilläggstid)

Jag tyckte ändå att VAR fick besluten rätt igår, men det blir ju parodi eftersom det blev supertydligt igår hur domarna på planen helt kapitulerat i deras huvudsakliga uppgift vilket är att ta beslut.

Det de inte förstår är att beslutet att inte ta ett beslut också är ett beslut, som ställer VAR i en väldigt jobbig sits och frustrerar oss supporters som får sitta och titta på stillbilder i 17 minuter.

Som igår t.ex. Jag tror det var Chelseas andra bortdömda mål. Där Sterling ju är en meter offside, men linjedomaren lyfter inte flaggan förrän han hunnit springa rent på kanten och passa in till Jackson. Jackson gör mål men t.o.m. han vet att det inte är mål. Just den VAR-kollen gick ju snabbt men är ändå helt onödig.

Tycker det är både och.

Hur hade utfallen blivit om VAR inte funnits igår? Rätt säker på att Romero fått vara kvar på planen utan VAR, domaren hade som värst visat gult + straff om han sett dobbarna i benet. Kanske hade han till och med kommit undan med det, Romero känns som en typisk Diego Costa-typ som ofta och gärna begår överfall på motståndarna om domaren inte ser.

Jag håller med om att domarna släpper det mesta de inte är säkra på, de törs inte ta beslut i gråzonen utan tänker att VAR ska kvitta ut dem. Assisterandes jobb har ju blivit i princip överflödigt efter VARs införande.

Ändå är jag rätt så säker på att vi hade klagat som fan på felaktiga domslut i Arsenals och Spurs matcher utan VAR. Rätt säker på att Newcastles mål dömts bort pga fega domare som inte vågar chansa och ge anfallande lag benefit of doubt, rätt säker på att Romero varit kvar, troligen hade Caicedos mål stått, osv.

VAR är VAR, jag är mest frustrerad över hur det blir fel fast man har videostödet och godtyckligheten i när det används och inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in