2023-06-14, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Var har jag fått nån källa som säger att en ensamstående(vare sig vederbörande VERKLIGEN är det, eller skenskiljd) INTE skulle få ut barnbidrag, underhållsstöd samt flerbarnstillägg för varje barn??
Citat:
Det du länkade till är bara själva riksnormen, som som sagt är en väldigt liten del av alla bidrag en storfamilj får ut.

Varför försöker du flytta målstolparna när det klart och tydligt framgår av mitt första inlägg i tråden (som du bevisligen läst eftersom du svarat på det) att det är stapling av bidrag i kombination med just försörjningsstöd som är lögnen från regeringens presskonferens, och dessutom upprepar lögnen i ditt sista inlägg?
Citera
2023-06-15, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LetMomSleep
Varför försöker du flytta målstolparna när det klart och tydligt framgår av mitt första inlägg i tråden (som du bevisligen läst eftersom du svarat på det) att det är stapling av bidrag i kombination med just försörjningsstöd som är lögnen från regeringens presskonferens, och dessutom upprepar lögnen i ditt sista inlägg?
Men det är ju ingen lögn, dessa personer, tex kvinnan jag länkade till, får ju nån form av soc ihop med alla barnbidrag, flerbarnstillägg och underhåll. Sen är det ju dessa extra tillägg för ungar som gör att summorna blir så höga, och det är ju denna STAPLING av bidrag man vill komma åt.
Citera
2023-06-15, 10:28
Medlem
Citat:
Men det är ju ingen lögn, dessa personer, tex kvinnan jag länkade till, får ju nån form av soc ihop med alla barnbidrag, flerbarnstillägg och underhåll. Sen är det ju dessa extra tillägg för ungar som gör att summorna blir så höga, och det är ju denna STAPLING av bidrag man vill komma åt.

Har personen försörjningsstöd kommer den få på kronan lika mycket i bidrag även om du tar bort barnbidrag, flerbarnstillägg och underhåll. Jag förstår inte varför detta faktum ska vara så svårt att inse.
Citera
2023-06-15, 12:19
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleAnkaPartiet77
38 000 kr för åtta personer är inte mycket pengar. Bara hyran går väl på hälften.

Tandlöst förslag som ska lugna ner pöbeln för någon dag.
Nej, hyran räknas som egen post (högre hyra, mer bidrag). Den där beräkningen är räknad på ett barn i sex årsintervall (olika mycket pengar beroende på ålder) under 18 är + hyra på 11 000.

Efterhyran har de alltså 27 000 kronor kvar till mat och annat -- tilläggs bidrag är arbetsresor, hemförsäkring, fackförenings avgift, förskoleavgift, el, osv ... Plus att de kan söka extra om det behövs större inköp t ex möbler, vinterkläder etc.

Visa mig vilka normalinkomsttagare som har 27 000 i handen efter att räkningarna är betalda.
Visa mig en ensamstående normalinkomsttagare som har 24 000 kvar i handen när räkningarna är betalda.
Citera
2023-06-15, 12:39
Medlem
Citat:
Det du missar är att många, tex hälften av alla somalier i Gbg, skenskiljer sig, och därmed får även underhållsbidrag per barn från staten. Blir 12000 ytterligare för sex barn.

Måste ju vara en försvinnande liten andel av alla på bidrag som skenskiljer sig för att få mer bidrag.

Fast att folk fuskar med bidrag och avdrag och skatter och allt som har med pengar att göra är ju ett separat problem från om man ska bidrag/avdrag? Om 90% sköter sig, ska man ta bort/krympa vettiga insatser för skötsamma, för att sätta dit dom 10%en som inte sköter sig? Med den filosofin så får vi ju ta bort alla rut/rot-avdrag, alla jobbskatteavdrag osv osv. För en minoritet fuskar i alla samhällskick kring alla typer av utbetalningar. Felrapporterar, tar ut svart betalning, anger avdrag för något när dom eg. köpt något annat, osv.

Att det finns rimliga kontrollfunktioner och att man täpper till lättutnyttjade hål är rimligt, helt klart. Som man har jobbat med kring Rut/Rot tex. där det fuskades som fan i början. Men det är knappast det som är syftet här. Det här är bara högerpopulism, inte nyanserade tankar kring statliga utbetalningar/avdrag och risker med att vissa utnyttjar systemet.
Citera
2023-06-15, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Recharged
Vem fan räknar fram de här siffrorna? 3400kr?!!
Innan inflationshöjningarna låg jag på strax under tusenlappen i månaden, så säg 1500kr nu.
Jag skulle inte ens klara av att äta för 3400kr om jag så försökte..

Det är konsumentverket som för den här statistiken. De har gjort en "normalmatsedel" som når upp till balanserat kostintag för en månad, och så baserar dom kostnaden på det. Såklart att man kan äta havregrynsgröt+ägg och linser+ris och ett äpple + en morot om dagen och leva billigare. Det här är ju baserat på rekomenderad normalkost. Inte extremfall åt endera håll.

För vuxna, 30-60, är uppskattningen 3420kr 2023, upp från 2 860 2022. Det gäller om all mat lagas hemma och man inte äter ute. Ett par hundra till för 18-30-åringar. Mindre för äldre och yngre.

2023:
https://publikationer.konsumentverke...wsVersion=2257

2022:
https://www.konsumentverket.se/globa...mentverket.pdf

Matsedeln för "normalkost"

https://www.konsumentverket.se/globa...verket.pdf.pdf
Senast redigerad av lagomtillalla 2023-06-15 kl. 12:49.
Citera
2023-06-15, 12:49
Medlem
KalleAnkaPartiet77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, hyran räknas som egen post (högre hyra, mer bidrag). Den där beräkningen är räknad på ett barn i sex årsintervall (olika mycket pengar beroende på ålder) under 18 är + hyra på 11 000.

Efterhyran har de alltså 27 000 kronor kvar till mat och annat -- tilläggs bidrag är arbetsresor, hemförsäkring, fackförenings avgift, förskoleavgift, el, osv ... Plus att de kan söka extra om det behövs större inköp t ex möbler, vinterkläder etc.

Visa mig vilka normalinkomsttagare som har 27 000 i handen efter att räkningarna är betalda.
Visa mig en ensamstående normalinkomsttagare som har 24 000 kvar i handen när räkningarna är betalda.

Nu är det alltså två vuxna och sex barn. Åtta personer alltså. 3375 kr per person efter att hyran är betald om man utgår från 27000 efter hyran.

Jag är förtidspensionär. Jag har 9400 kr efter att hyran är betald.

De lever på smulor. De borde få dubbelt så mycket i bidrag.
Citera
2023-06-15, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113

Fast man får bara hyresbidrag upp till ett tak. Man får inga ytterligare pengar till hyra om man har för hög hyra. Då får man isf. betala det med sitt socialbidrag och har mindre över till mat/övrigt. De rekommenderar att man söker billigare boende om det överstiger normen. Om du har otur kan du rakt av få avslag på ansökan om ekonomiskt bistånd om din hyra ansers vara oskäligt hög, typ om du hyr en nybygges trea för 15000 i hyra.

Bostadsbidraget betalar max upp till 5200 i bostadsbidrag och bara till familjer med två eller fler hemmavarande barn. Utöver det kan du få en summa ekonomiskt bistånd, men den varierar lite från stad till stad och år till år, men den brukar ligga på ungefär samma som bostadsbidraget. Har du högre hyre än det, så är det inte något du nödvändigtvis får betalt.
Senast redigerad av lagomtillalla 2023-06-15 kl. 13:01.
Citera
2023-06-15, 13:12
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleAnkaPartiet77
Nu är det alltså två vuxna och sex barn. Åtta personer alltså. 3375 kr per person efter att hyran är betald om man utgår från 27000 efter hyran.

Jag är förtidspensionär. Jag har 9400 kr efter att hyran är betald.

De lever på smulor. De borde få dubbelt så mycket i bidrag.
Om de lever på smulor så lever människor som arbetar heltid till normala löner i olika sektorer på luft.
Citera
2023-06-15, 13:17
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lagomtillalla
Fast man får bara hyresbidrag upp till ett tak. Man får inga ytterligare pengar till hyra om man har för hög hyra. Då får man isf. betala det med sitt socialbidrag och har mindre över till mat/övrigt. De rekommenderar att man söker billigare boende om det överstiger normen. Om du har otur kan du rakt av få avslag på ansökan om ekonomiskt bistånd om din hyra ansers vara oskäligt hög, typ om du hyr en nybygges trea för 15000 i hyra.
Nej, många kommuner kör med schablon - men det finns inget hyrestak, ju fler personer desto större behöv och desto större blir utrymmet för hyra.
De som normalt hamnar i schablonen är ensamstående som man anser kan flytta på sig.

Citat:
Bostadsbidraget betalar max upp till 5200 i bostadsbidrag och bara till familjer med två eller fler hemmavarande barn. Utöver det kan du få en summa ekonomiskt bistånd, men den varierar lite från stad till stad och år till år, men den brukar ligga på ungefär samma som bostadsbidraget. Har du högre hyre än det, så är det inte något du nödvändigtvis får betalt.
Inte nödvändigtvis får fullt ut - men det finns inget tak. Ett tak måste ju vara mer rättvist än att man i vissa kommuner får ut hela hyran utan omsvep och i andra uppmanas att flytta fast hyran är på normalnivå för området.

Summorna som blir kvar efter att hyra och räkningar är betalt är höga om man jämför med hur många
av den arbetande befolkningen har att röra sig med.
Citera
2023-06-15, 13:29
Medlem
Citat:

Barrnbidrag skall ju dras av mot socialbidraget men det händer säkert att vissa soc sekreterare tycker så synd om somalier och andra invandrare med många barn att dom inte ens gör avdrag för andra bidrag dom får från olika myndigheter. Så dom skiter i att dra av dessa mot socialbidraget utan låter dom få dessa andra bidrag som en form av "bonus" eller vad man skall kalla det.
Citera
2023-06-15, 13:45
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Barrnbidrag skall ju dras av mot socialbidraget men det händer säkert att vissa soc sekreterare tycker så synd om somalier och andra invandrare med många barn att dom inte ens gör avdrag för andra bidrag dom får från olika myndigheter. Så dom skiter i att dra av dessa mot socialbidraget utan låter dom få dessa andra bidrag som en form av "bonus" eller vad man skall kalla det.
Det tror jag inte på. För att göra undantag måste de ha fått tillstånd från nämnden.
Det går inte att dela ut pengar hur som helst, utan allt redovisas ju och det skall finnas beslut på allt.
Förekommer det så går det högre upp än bara till handläggaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in