2023-06-13, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Så du menar att runt 30 papp ut för en ensamstående skulle vara existensminimum?? Herregud.

Det där med 30.000 kr var ditt påstående, inte mitt. Det går att läsa innantill hur mycket olika typer av hushåll får i försörjningsstöd. Glöm inte bort att alla andra typer av bidrag och ersättningar räknas bort från summan någon får, så siffrorna som framgår av PDF:erna är taket för försörjningsstöd.

https://www.socialstyrelsen.se/kunsk...nd/riksnormen/

Citat:
Och på tal om höjda löner, vilka skulle betala för alla, tex undersköterskors höjda löner(skattemedel alltså), menar du??

Det är rimligt att personer som arbetar inte ska göra detta för existensminimum utan få en skälig ersättning för sitt arbete. De som vill få tjänster utförda är de som betalar, och eftersom de flesta som arbetar som undersköterskor som du nämner som exempel gör det i offentligt finansierad verksamhet i Sverige så blir det i förlängningen skattebetalarna som betalar lönerna - helt korrekt.
Citera
2023-06-13, 19:59
Medlem
Rechargeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lagomtillalla
Vad får dom den siffran från?

Barnbidrag + flerbarnstilläg för 6 barn är 11740, maximalt bostadsbidrag är 7500kr, ett sammanboende par vuxna får typ 9500 gemensamt. Man kan få lite tillägg per barn ytterligare, och pengar för typ språvagnskort och fackavgifter samt el. Men Det är ändå typ 8000 kort. Vad missar jag?

Oavsett inte så vansinnigt mycket pengar. Bara matkostnaden för den familjen på 8 personer hamnar nog på närmare 20 000 om man ska följa senaste sifforna. Där uppskattas en månads mat för en vuxen hamna på drygt 3400kr och 1500-3400 för ett barn beroende på ålder.

Hyra, el, basic telefon och internet, hemförsäkring och busskort på det så är det ju säkert uppe i minst 30000kr.

Kan ju såklart diskutera hur rimligt det är att skaffa 6 barn när man inte har inkomst, men det är ju knappast barnens fel oavsett, så är ju orimligt att låta dom svälta eller vara hemlösa.

Vem fan räknar fram de här siffrorna? 3400kr?!!
Innan inflationshöjningarna låg jag på strax under tusenlappen i månaden, så säg 1500kr nu.
Jag skulle inte ens klara av att äta för 3400kr om jag så försökte..
Citera
2023-06-13, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LetMomSleep
Det där med 30.000 kr var ditt påstående, inte mitt. Det går att läsa innantill hur mycket olika typer av hushåll får i försörjningsstöd. Glöm inte bort att alla andra typer av bidrag och ersättningar räknas bort från summan någon får, så siffrorna som framgår av PDF:erna är taket för försörjningsstöd.

Det är rimligt att personer som arbetar inte ska göra detta för existensminimum utan få en skälig ersättning för sitt arbete. De som vill få tjänster utförda är de som betalar, och eftersom de flesta som arbetar som undersköterskor som du nämner som exempel gör det i offentligt finansierad verksamhet i Sverige så blir det i förlängningen skattebetalarna som betalar lönerna - helt korrekt.
Påstående? Om du varit någorlunda insatt i det du debatterar(stapla bidrag) hade du vetat att en flerbarnsfamilj eller ensamstående får ut över 30 tusen i MÅNADEN. Länkar nedan till ett ex på artikeln om den somaliska sexbarnsmorsan, men finns många fler. Och det har debatterats flitigt det senaste året om att bidragsnivåerna för de med många barn är alldeles för höga, har du levt under en Sten? Och dessutom bara att räkna, som ensamstående får du förutom barnbidrag och flerbarnstillägg även ukndrthpll per barn, blir ca 4000 per unge och har du då som många nyanlända 6, får du ut över 20 papp bara för barnen.. lägg därtill bostadsbidrag mm så är du lätt uppe i 30 UT. Använd hjärnan..
Citera
2023-06-13, 22:12
Medlem
Citat:

https://www.expressen.se/gt/gt-grans...g-jobbar-anda/
Citera
2023-06-14, 05:07
Medlem
fyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Du vet inget om min hyra eller min inkomst. Du trollar med siffror som dyker upp i ditt huvud.
Det enda du vet är att jag påstår att jag har ett jobb (dvs att jag inte lever på bidrag) och att jag lägger 1/3 av min lön på hyra.
Kanske tjänar jag 20'? Då är väl min hyra 6'.
Eller så tjänar jag 40'. Då är väl min hyra 13'.
Men du har ingen aning vilken av ovanstående eller om jag tjänar något annat.
Du kan sluta spekulera. Jag passar inte in i ditt narrativ.

Men det gör ditt första argument helt ologiskt.
Citera
2023-06-14, 05:09
Medlem
fyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frontrowflumride
Pantskalle. Ser du det som att socialsekreterarna i alla Sveriges kommuner, lärare k kommunala skolor, förskolepersonal och hela Vänsterpartiets riksdagsgrupp också lever på bidrag? För du verkar inte förstå skillnaden på att ha skattefinansierad lön och att leva på bidrag. Finns en busenkel skillnad!

Person som lever på bidrag = gör ingenting.
Person som jobbar för skattefinansierad lön = utför ett arbete.

Vill du att dessa grupper ska få lön någon annanstans ifrån eller? Ska statsministerlönen vara privatiserad? I så fall måste vi ju sälja ut hela samhället och det tror jag knappast du är sugen på?

Nej. Bidrag. Utöver lönen. Skrämmande hur lite folk vet.
Citera
2023-06-14, 05:11
Medlem
fyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Så du menar att bidragen ska vara som de är men i stället ska alla löner höjas?

Låter som en bra idé? Oavsett är poängen med bidrag att det ska gå till dom som inte klarar sig. Inte som en belöning till nån som redan har det bra.
Citera
2023-06-14, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Kan vi inte lika gärna tycka att medelklassen skulle få behålla en större del av sin lön, att de inte behövde betala så mycket i skatt som de gör idag?

Det är inte heller bara att styra upp så större del av företagets intäkt går till löner och en mindre del till vinst. Lönen är belöning till dem som jobbar i företaget, vinsten är belöning till dem som satsar sina pengar genom att lånar ut dem till företaget i form av osäkra lån. Det måste vara balans mellan de två.

Om någon bestämde att ett företag skulle höja sina löner men sänka sin utdelning hade de fått jättemånga som velat jobba där men inte haft något arbete att erbjuda eftersom de inte kunnat köpa in några maskiner eller något material att tillverka av.

Om de gjorde tvärt om, sänkte lönerna och höjde utdelningen, hade de kunnat ha en väldigt fin maskinpark men inga som ville jobba där.

Om alla företag gjorde likadant, höjde lönerna och sänkte utdelningen, hade ingen velat satsa på företag alls utan satsat på kryptovalutor och liknande i stället.

Om vinstdrivande företag skulle höja alla löner hade plötsligt alla som jobbar inom icke-vinstdrivande (alltså vård, skola, omsorg, förvaltning etc) plötsligt upplevt sig som fattiga. Då hade man fått höja deras löner i paritet med företagens. Varifrån ta pengar till det? Jo, höja skatten. Så den där löneökningen blev plötsligt mycket mindre.

Det som också ätit upp löneökningen är att om alla har mer pengar kommer priserna att gå opp. Så högre lön men högre skatt och högre priser.

Visst kan man tycka att högre lön vore trevligt, det är inte alltid så enkelt.

Du har mycket bra poänger och jag vet att du har stöd från vetenskapen. Det knepiga är att reallöneökningar bara blev en omöjlighet från 70-talet och frammåt. Det fetade gällde tydligen inte före.

Faktum är att skatten på företag var högre förr och för att undvika skatt lade företagen mer pengar på forskning och utveckling och löner. Det var vettigare än att pengarna går till staten.
Citera
2023-06-14, 08:29
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saso
Varför ska invandrare välja kalla och mörka Sverige framöver andra länder tycker du?

Det tycker jag inte att de skall....
Citera
2023-06-14, 11:31
Medlem
Citat:
Och dessutom bara att räkna, som ensamstående får du förutom barnbidrag och flerbarnstillägg även ukndrthpll per barn, blir ca 4000 per unge och har du då som många nyanlända 6, får du ut över 20 papp bara för barnen.. lägg därtill bostadsbidrag mm så är du lätt uppe i 30 UT. Använd hjärnan..

Precis, så varför gör du inte det då? Du har ju fått källorna till att kunna räkna själv serverat på silverfat, ändå börjar du raljera om att andra ska börja använda hjärnan. Sten, glashus och allt det där…
Citera
2023-06-14, 20:11
Medlem
Citat:
Precis, så varför gör du inte det då? Du har ju fått källorna till att kunna räkna själv serverat på silverfat, ändå börjar du raljera om att andra ska börja använda hjärnan. Sten, glashus och allt det där…
Var har jag fått nån källa som säger att en ensamstående(vare sig vederbörande VERKLIGEN är det, eller skenskiljd) INTE skulle få ut barnbidrag, underhållsstöd samt flerbarnstillägg för varje barn??
Citera
2023-06-14, 20:14
Medlem
Citat:
Det du länkade till är bara själva riksnormen, som som sagt är en väldigt liten del av alla bidrag en storfamilj får ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in