Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-06-08, 15:01
  #1
Medlem
Jag råkade ut för en absurd sak i ett köpcentrum. Butiksexpediten skickade ordningsvakter efter mig för ingenting.

Jag gick in i en butik för att köpa underkläder. Inne i butiken så var ett gäng butiksexpediter fullt upptagna med att packa upp nya varor. En av dem stod några meter från hyllan med sockar & kalsonger som jag var ute efter att köpa.

Expediten ställde sig framför mig och tittade mig rakt i ögonen ungefär som att han erbjöd sig hjälpa till. Jag behövde ingen hjälp för tillfället, men när han ändå stod där så frågade jag om detta utbud är allt som finns i tröjor & t-shirts.

Jag tog ner en av tröjorna och påpekade att det var slim-fit. Dessa kanske passar dig som är vältränad, men på mig så blir det inte så snyggt.

Jag frågade efter en provhytt varav expediten pekade åt ett håll. Jag provade tröjan och mycket riktigt så såg det förjävligt ut.

Jag tog mina underkläder och gick till kassan för att betala. Sedan avlägsnade jag mig från butiken och vandrade vidare i köpcentrumet.

När jag var ca. 100 meter från butiken så dök ett par ordningsvakter upp bakom mig och haffade mig. Bakom dem stod butiksexpediten som jag hade talat med inne i butiken. När jag frågade vad saken gällde så fick ett luddigt osammanhängande svar.

Jag frågade upprepade gånger om vad saken gäller utan att få ett rakt svar, varav jag krävde att Polisen får komma hit och reda ut saken.

Vid den här tiden hade det gått 15-20 minuter och det började bli en stor skara nyfikna människor som stod där och filmade.

Jag krävde ytterligare en gång att ta dit Polisen eller omgående släppa mig. Efter ca. 10 minuter fick jag gå därifrån.

Jag kontaktade sedan butiksexpeditens chef och tydligen hade mannen blivit "kränkt" av mina frågor. Mannen som är av utländsk härkomst (mellanöstern) kände sig förnedrad av att behöva besvara frågor från en svenne.


Nu till frågorna:

Har butiksexpediten begått någon brottslig handling genom att påkalla ordningsvakter för att gripa mig utan en giltig anledning?

Kan jag anmäla butiksexpediten för något?
Citera
2023-06-08, 15:17
  #2
Medlem
SvenHelsings avatar
Mycket låg trovärdighet på den storyn.

Kan inte se att expediten nödvändigtvis har begått ett brott.
Citera
2023-06-08, 15:35
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Mycket låg trovärdighet på den storyn.

Kan inte se att expediten nödvändigtvis har begått ett brott.

Jag har inte hittat på detta, utan snarare utelämnat några detaljer för trovärdighetens skull. Det var alltså ännu värre än vad jag skrev.

Du menar alltså att det är fullt tillåtet att hitta på en anklagelse och sedan ropa på ordningsvakter för att gripa eller kasta ut någon?
Citera
2023-06-08, 15:44
  #4
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MedelJanne
Jag har inte hittat på detta, utan snarare utelämnat några detaljer för trovärdighetens skull. Det var alltså ännu värre än vad jag skrev.

Du menar alltså att det är fullt tillåtet att hitta på en anklagelse och sedan ropa på ordningsvakter för att gripa eller kasta ut någon?
Du verkar ju inte ha en aning om vad expediten har sagt, så det är helt omöjligt att svara.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback