Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-06-04, 11:33
  #1
Medlem
"Pojkar jollrar, babblar och gör mer ljud i allmänhet än flickor under första levnadsåret, visar ny forskning. Anledningen, spekulerar man, skulle kunna vara att pojkar utvecklat en större ljudkapacitet för att lättare överleva sitt första år.

I den nya omfattande studien vid University of Memphis i Tennessee har forskare använt en algoritm för att gå igenom en datamängd på mer än 450 000 timmar oavbrutet ljud från 5 899 spädbarn. Ljuden var inspelade med en iPod-enhet under två års tid."

https://nyadagbladet.se/vetenskap/po...itt-forsta-ar/

När diskussioner har uppstått gällande tabula rasa har jag alltid hävdat att flickor lär sig prata tidigare (finns forskning på det) och att spädbarn (som är flickor) just "jollrar" oftare än spädbarn av "hankön".
Dags för mig att revidera den uppfattningen ?
Citera
2023-06-04, 12:02
  #2
Medlem
Hackenbush55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litorinahavet
"Pojkar jollrar, babblar och gör mer ljud i allmänhet än flickor under första levnadsåret, visar ny forskning. Anledningen, spekulerar man, skulle kunna vara att pojkar utvecklat en större ljudkapacitet för att lättare överleva sitt första år.

I den nya omfattande studien vid University of Memphis i Tennessee har forskare använt en algoritm för att gå igenom en datamängd på mer än 450 000 timmar oavbrutet ljud från 5 899 spädbarn. Ljuden var inspelade med en iPod-enhet under två års tid."

https://nyadagbladet.se/vetenskap/po...itt-forsta-ar/

När diskussioner har uppstått gällande tabula rasa har jag alltid hävdat att flickor lär sig prata tidigare (finns forskning på det) och att spädbarn (som är flickor) just "jollrar" oftare än spädbarn av "hankön".
Dags för mig att revidera den uppfattningen ?

Jo men i vuxen ålder blir det tvärtom, kvinnors munnar babblar i ett hela tiden.
Citera
2023-06-06, 00:16
  #3
Medlem
Mentideros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litorinahavet
"Pojkar jollrar, babblar och gör mer ljud i allmänhet än flickor under första levnadsåret, visar ny forskning. Anledningen, spekulerar man, skulle kunna vara att pojkar utvecklat en större ljudkapacitet för att lättare överleva sitt första år.

I den nya omfattande studien vid University of Memphis i Tennessee har forskare använt en algoritm för att gå igenom en datamängd på mer än 450 000 timmar oavbrutet ljud från 5 899 spädbarn. Ljuden var inspelade med en iPod-enhet under två års tid".

https://nyadagbladet.se/vetenskap/po...itt-forsta-ar/

När diskussioner har uppstått gällande tabula rasa har jag alltid hävdat att flickor lär sig prata tidigare (finns forskning på det) och att spädbarn (som är flickor) just "jollrar" oftare än spädbarn av "hankön".
Dags för mig att revidera den uppfattningen ?

Ja det är uppenbarligen dags, säkerligen även gällande en hel del annat.

Citat:
Ursprungligen postat av Hackenbush55
Jo men i vuxen ålder blir det tvärtom, kvinnors munnar babblar i ett hela tiden.

Välkänt fenomen!
Citera
2023-06-06, 04:27
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Litorinahavet

När diskussioner har uppstått gällande tabula rasa har jag alltid hävdat att flickor lär sig prata tidigare (finns forskning på det) och att spädbarn (som är flickor) just "jollrar" oftare än spädbarn av "hankön".
Dags för mig att revidera den uppfattningen ?

myten består endast av dina förutfattade meningar?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback