Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-06-01, 18:19
  #1
Medlem
Förr fanns det tydligen något som kallades arvslicens. Man kunde t ex ärva ett jaktgevär av sin far att hänga på väggen. Ej plomberad. Vapenskåp lär inte ha varit aktuellt. Vad jag förstått traderades geväret på 80-/90-talet som arvgods.
Om detta stämmer, vad gäller då när arvtagaren av geväret går bort och testamenterar detta till en släkting med jaktlicens.
Någon dokumentation finns ej kvar i dödsboet. Huruvida Polisen har gamla register över detta vet jag ej. Troligtvis finns inte geväret i systemet med hänvisning till ålder då vapnet införskaffats och använts på 40-talet.
Kan man överta ett ärvt gevär och införskaffa licens för detta? (behörighet finns givetvis.) Eller blir geväret föremål för olaga vapeninnehav för den avlidne alt. den som ärver geväret?

Tacksam för svar.
Citera
2023-06-01, 19:09
  #2
Medlem
Det brukar vara sparsamt med uppgifter i registret på äldre vapen, kan t.e.x stå okänd modell okänt serie nummer. Det bör nog inte vara något problem att ärva och dödsboet får hålla i vapnet max 1 år tror jag. Värsta fall så behöver du gravera in ett SE-nummer på vapnet.

Från FAP551-3:
Citat:
Det förekommer ibland i samband med utredningar i dödsboärenden att skjutvapen anträffas som den avlidne innehaft utan tillstånd,
s.k. svart vapen. Om vapnet inte förverkats enligt rättegångsbalkens
bestämmelser, bör innehavstillstånd för t.ex. jakt eller målskjutning
kunna meddelas för en arvtagare, om denne uppfyller kraven att inneha skjutvapen. Tillstånd bör dock inte ges om sökanden har känt
till att den avlidne innehaft vapnet illegalt
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback