• 1
  • 2
2023-05-30, 18:13
Medlem
Hej, är det någon som vet om man kan avsluta sitt sista bankkonto hos Swedbank och ändå behålla deras bankdosa + BankID?

Mer detaljer/bakgrund till frågan:

I September 2016 blev jag nämligen kund hos en annan bank istället, men jag föredrar Swedbanks BankID då de har en FYSISK dosa för att lätt förnya sitt bankid om man blir av med telefonen (av stöld, vattenskada, elektronikskada, tappar den i golvet, etc). Den nya banken har ej den möjligheten, därför vill jag behålla Swedbank för det ändamålet. Men eftersom mitt konto är inaktivt (jag skickar bara 1 krona till/från det ca 1 gång om året för att låtsas vara aktiv) så är jag rädd att bli av med Swedbank helt, ifall de plötsligt väljer att radera mitt konto.

Vore därför en lättnad att få veta om man helt enkelt KAN avsluta kontot och ändå behålla själva dos-inloggningen + BankID't. Vågar inte fråga banken själv eftersom de kanske blir upprörda och avslutar allt då, för jag vet ju inte hur deras regler ser ut.
Senast redigerad av dextrodammit 2023-05-30 kl. 19:10.
Citera
2023-05-30, 18:21
Medlem
Nej. Bryt helt med Swedbank.
Nya banken har väl bank-id på mobilen?
Citera
2023-05-30, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p125
Nej. Bryt helt med Swedbank.
Nya banken har väl bank-id på mobilen?

Jepp nya banken kan ge mig BankID om jag ansöker via webben med mitt nuvarande Swedbank-BankID, och utfärdar ett hos nya banken istället. Men skulle jag senare bli av med mobilen eller på nåt sätt bli av med detta BankID (t.ex. glömmer förnya i tid) så är jag helt utan BankID därefter, och måste göra en omständig process med besök på bank-kontor.

Gillar säkerheten i att veta att Swedbank alltid kan ge mig nytt BankID via fysisk dosa om jag blir av med mitt digitala ID.
Senast redigerad av dextrodammit 2023-05-30 kl. 18:45.
Citera
2023-05-30, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dextrodammit
Hej, är det någon som vet om man kan avsluta sitt sista bankkonto hos Swedbank och ändå behålla deras bankdosa + BankID?

I September 2016 blev jag nämligen kund hos en annan bank istället, men jag föredrar Swedbanks BankID då de har en FYSISK dosa för att lätt förnya sitt bankid om man blir av med telefonen. Den nya banken har ej den möjligheten, därför vill jag behålla Swedbank för det ändamålet. Men eftersom mitt konto är inaktivt (jag skickar bara 1 krona till/från det ca 1 gång om året för att låtsas vara aktiv) så är jag rädd att bli av med Swedbank helt, ifall de plötsligt väljer att radera mitt konto.

Vore därför en lättnad att få veta om man helt enkelt KAN avsluta kontot och ändå behålla själva dos-inloggningen + BankID't. Vågar inte fråga banken själv eftersom de kanske blir upprörda och avslutar allt då, för jag vet ju inte hur deras regler ser ut.

funkar det så håll tyst om det och fortsätt så
Citera
2023-05-30, 18:41
Medlem
zombie-nations avatar
Skitsamma vad kan de göra om du inte använder kontot mer än du gör?

Det är väl bara att svara på deras frågor när de skickar.

Har du bankID på Swedbank kan du inte avsluta kontot, då slutar bankID och dosa att fungera.

Jag förstår dock frustrationen att förnya bankID utan dosa. Hinner man inte förnya innan det går ut, så går det inte att förnya utan att man går igenom massa processer. De menar att alla kan förnya bankID innan det går ut. Men om telefonen är trasig just då eller om man ligger överkörd av en bil på sjukhus?

Nej just det, de skiter ju i det för du ska vara en maskin.
Citera
2023-05-30, 18:49
Medlem
Citat:

I September 2016 blev jag nämligen kund hos en annan bank istället, men jag föredrar Swedbanks BankID då de har en FYSISK dosa för att lätt förnya sitt bankid om man blir av med telefonen. Den nya banken har ej den möjligheten, därför vill jag behålla Swedbank för det ändamålet. Men eftersom mitt konto är inaktivt (jag skickar bara 1 krona till/från det ca 1 gång om året för att låtsas vara aktiv) så är jag rädd att bli av med Swedbank helt, ifall de plötsligt väljer att radera mitt konto.

Nej, när du avslutar sista kontot på Swedbank så stänger de ner internetbanken för dig och då kan du inte längre förnya ditt bankid. Dosan får du behålla men den kan inte längre användas till något.
Citera
2023-05-30, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Skitsamma vad kan de göra om du inte använder kontot mer än du gör?

Det är väl bara att svara på deras frågor när de skickar.

Har du bankID på Swedbank kan du inte avsluta kontot, då slutar bankID och dosa att fungera.

Jag förstår dock frustrationen att förnya bankID utan dosa. Hinner man inte förnya innan det går ut, så går det inte att förnya utan att man går igenom massa processer. De menar att alla kan förnya bankID innan det går ut. Men om telefonen är trasig just då eller om man ligger överkörd av en bil på sjukhus?

Nej just det, de skiter ju i det för du ska vara en maskin.

Tack för ett grymt bra svar. Japp, det är precis de sakerna som dosan undviker, och därför jag vill behålla den. T.ex. att BankID går ut, eller telefon blir stulen eller totalt förstörd (tappad i vatten t.ex.), osv. Finns många sätt att bli av med sitt BankID och då gillar jag vetskapen att bara simpelt kunna logga in via dosa och skaffa ett nytt direkt. Har redan använt detta 1 gång i en sådan kris-situation.

Tack för svaret gällande att de avslutar ens BankID och dosa om man avslutar sista kontot. Det är logiskt att det tyvärr är så.

Blir helt enkelt att fortsätta med låtsas-kontot hos Swedbank och bara vara redo att försvara mig ifall de hör av sig. Är lite orolig för att de ska plötsligt avsluta mig dock. Kolla in denna kille som hade ett par miljoner på kontot hos Swedbank men inte hade loggat in på 3 år, de bara avslutade honom utan varning, lol:

(FB) Swedbank fimpade mitt konto på grund av inaktivitet

Han skrev i tråden att de avslutade honom "på grund av att han inte utfört en transaktion på länge" (3 år enligt honom).

Själv har jag typ 10kr på kontot och loggar in en gång om året för att symboliskt skicka 1kr fram och tillbaka till nya kontot för att "vara aktiv", lol. Så det är troligen därför som jag nu lyckats vara inaktiv i 7 år utan problem hittills.

Men så har vi ju det här faktumet också: Konton med mindre än 10000kr får avslutas av banken efter 10 år, så det kanske kommer ske ett tvingat avslut även för mig snart isåfall.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jo...ankkontonummer.
Senast redigerad av dextrodammit 2023-05-30 kl. 19:08.
Citera
2023-05-30, 19:00
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Tack för ett grymt bra svar. Japp, det är precis de sakerna som dosan undviker, och därför jag vill behålla den. T.ex. att BankID går ut, eller telefon blir stulen eller totalt förstörd (tappad i vatten t.ex.), osv. Finns många sätt att bli av med sitt BankID och då gillar jag vetskapen att bara simpelt kunna logga in via dosa och skaffa ett nytt direkt. Har redan använt detta 1 gång i en sådan kris-situation.

Tack för svaret gällande att de avslutar ens BankID och dosa om man avslutar sista kontot. Det är logiskt att det tyvärr är så.

Blir helt enkelt att fortsätta med låtsas-kontot hos Swedbank och bara vara redo att försvara mig ifall de hör av sig. Är lite orolig för att de ska plötsligt avsluta mig dock. Kolla in denna kille som hade ett par miljoner på kontot hos Swedbank men inte hade loggat in på 3 år, de bara avslutade honom utan varning, lol:

(FB) Swedbank fimpade mitt konto på grund av inaktivitet

Han skrev i tråden att de avslutade honom "på grund av att han inte utfört en transaktion på länge" (3 år enligt honom).

Själv har jag typ 10kr på kontot och loggar in en gång om året för att symboliskt skicka 1kr fram och tillbaka till nya kontot för att "vara aktiv", lol. Kanske därför som jag nu lyckats vara inaktiv i 7 år utan problem hittills.

Men så har vi ju det här faktumet också: Konton med mindre än 10000kr får avslutas efter 10 år, så det kan ske något snart även för mig isåfall:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jo...ankkontonummer.

Swedbank avslutade mitt konto och tog mina pengar. Men det berodde på att jag inte svarade på deras frågor. Detta konto hade av någon anledning blivit kvar, jag avslutade mitt aktiva Swedbank när jag bytte bank. Men jag hade tydligen ett annat. De skickade luntor av papper till mig kanske fem gånger. Alltså jättetjocka. Jag bara sket i att fylla i. Jag hade ju ett aktivt konto och det var bara några hundra på Swedbank som förräntat sig under 30 år. Lite märkligt dock att de tog mina pengar.
Citera
2023-05-30, 19:05
Medlem
Citat:
Swedbank avslutade mitt konto och tog mina pengar. Men det berodde på att jag inte svarade på deras frågor. Detta konto hade av någon anledning blivit kvar, jag avslutade mitt aktiva Swedbank när jag bytte bank. Men jag hade tydligen ett annat. De skickade luntor av papper till mig kanske fem gånger. Alltså jättetjocka. Jag bara sket i att fylla i. Jag hade ju ett aktivt konto och det var bara några hundra på Swedbank som förräntat sig under 30 år. Lite märkligt dock att de tog mina pengar.

Hahah, har inte fått nån sån lunta från dem ännu.

Jag tycker också det är märkligt att banker avslutar folk så här. Om man har avaktiverat hemskick av årsbesked via post, så kostar ju ens konto bokstavligen 0kr i deras system, man är ju bara en siffra i en digital databas.

Banks gonna be banks.
Citera
2023-05-30, 19:08
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Hahah, har inte fått nån sån lunta från dem ännu.

Jag tycker också det är märkligt att banker avslutar folk så här. Om man har avaktiverat hemskick av årsbesked via post, så kostar ju ens konto bokstavligen 0kr i deras system, man är ju bara en siffra i en digital databas.

Banks gonna be banks.

Om du har internetbank vilket jag tror iom dosan så får du luntan digitalt.
Citera
2023-05-30, 19:17
Medlem
Citat:

I September 2016 blev jag nämligen kund hos en annan bank istället, men jag föredrar Swedbanks BankID då de har en FYSISK dosa för att lätt förnya sitt bankid om man blir av med telefonen (av stöld, vattenskada, elektronikskada, tappar den i golvet, etc). Den nya banken har ej den möjligheten, därför vill jag behålla Swedbank för det ändamålet. Men eftersom mitt konto är inaktivt (jag skickar bara 1 krona till/från det ca 1 gång om året för att låtsas vara aktiv) så är jag rädd att bli av med Swedbank helt, ifall de plötsligt väljer att radera mitt konto.

Bank id på dosa inaktiveras självklart inte utan du kan fortsätta använda den sålänge den är giltig tillxexempel 2025 så funkar den till de året även fast du avslutat kontot.

Byt bort från skitbanken swedbank och ha inget att göra med nordea eller seb heller.Riktiga skitbanker.
Citera
2023-05-30, 19:26
Medlem
Citat:
Om du har internetbank vilket jag tror iom dosan så får du luntan digitalt.

Tack, det var bra att veta, har aktiverat att få SMS från dem när de skickar ut digitala meddelanden, för säkerhets skull! Var bara att fylla i mitt nummer som kontaktinfo, och avaktivera alla reklamutskick så jag bara får viktiga notiser.

Det står att de har "rätt att avsluta konton" och att de isåfall ger 2 månaders uppsägningtid, så jag kommer få varning i god tid ifall det skulle bli problem framöver.
Senast redigerad av dextrodammit 2023-05-30 kl. 19:34.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in