• 1
  • 2
2023-05-30, 19:26
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dextrodammit
Hej, är det någon som vet om man kan avsluta sitt sista bankkonto hos Swedbank och ändå behålla deras bankdosa + BankID?

Mer detaljer/bakgrund till frågan:

I September 2016 blev jag nämligen kund hos en annan bank istället, men jag föredrar Swedbanks BankID då de har en FYSISK dosa för att lätt förnya sitt bankid om man blir av med telefonen (av stöld, vattenskada, elektronikskada, tappar den i golvet, etc). Den nya banken har ej den möjligheten, därför vill jag behålla Swedbank för det ändamålet. Men eftersom mitt konto är inaktivt (jag skickar bara 1 krona till/från det ca 1 gång om året för att låtsas vara aktiv) så är jag rädd att bli av med Swedbank helt, ifall de plötsligt väljer att radera mitt konto.

Vore därför en lättnad att få veta om man helt enkelt KAN avsluta kontot och ändå behålla själva dos-inloggningen + BankID't. Vågar inte fråga banken själv eftersom de kanske blir upprörda och avslutar allt då, för jag vet ju inte hur deras regler ser ut.

Har du en padda hemma så kan du ju ladda ner bankid på den också ifall mobilen kommer bort. Att du skulle glömma förnya det är i praktiken omöjligt då det kommer påminnelser hela tiden när det är typ tre månader kvar.
Citera
2023-05-30, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Har du en padda hemma så kan du ju ladda ner bankid på den också ifall mobilen kommer bort. Att du skulle glömma förnya det är i praktiken omöjligt då det kommer påminnelser hela tiden när det är typ tre månader kvar.

Hmm det var en jävligt bra idé faktiskt, att ha en extra platta eller telefon liggandes med ett extra BankID. Isåfall behöver jag ju inte Swedbank längre.

Tror att jag har läst att ett BankID som är utfärdat men inte används för inloggning på X månader blir automatiskt spärrat dock pga "inaktivitet", men nu kan jag inte hitta info om det när jag söker online. :/'

Edit: Japp så var det tyvärr. Hittade det i nyaste villkoren för BankID som gäller från och med Juni 2023:

"Banken har rätt att spärra Mobilt BankID utan att
meddela kunden om:

- Blabla massa andra anledningar...
- Mobilt BankID har av kunden inte används
under en period på minst 90 dagar"

Edit: Okej, detta villkoret varierar från bank till bank. Det är banken som avgör detta. Ser att min inte har detta kravet och inte kommer spärra "inaktiva" BankID. Kommer att skaffa ett extra BankID liggandes som backup. Tack för ett jäkligt bra förslag!
Senast redigerad av dextrodammit 2023-05-30 kl. 20:10.
Citera
2023-05-30, 20:37
Medlem
Edit: Blev dubbelt inlägg av misstag när jag laddade om sidan.
Citera
2023-05-30, 21:55
Medlem
Citat:
Hmm det var en jävligt bra idé faktiskt, att ha en extra platta eller telefon liggandes med ett extra BankID. Isåfall behöver jag ju inte Swedbank längre.

Tror att jag har läst att ett BankID som är utfärdat men inte används för inloggning på X månader blir automatiskt spärrat dock pga "inaktivitet", men nu kan jag inte hitta info om det när jag söker online. :/'

Edit: Japp så var det tyvärr. Hittade det i nyaste villkoren för BankID som gäller från och med Juni 2023:

"Banken har rätt att spärra Mobilt BankID utan att
meddela kunden om:

- Blabla massa andra anledningar...
- Mobilt BankID har av kunden inte används
under en period på minst 90 dagar"

Edit: Okej, detta villkoret varierar från bank till bank. Det är banken som avgör detta. Ser att min inte har detta kravet och inte kommer spärra "inaktiva" BankID. Kommer att skaffa ett extra BankID liggandes som backup. Tack för ett jäkligt bra förslag!

Är ju inte svårare än att du använder bankid på paddan när du gör bank och andra ärende med paddan?
Då kommer du ju använda bägge regelbundet.
Citera
2023-05-30, 21:58
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Nu har du redan en lösning men själv kör jag med Skandiabanken där man också har BankID på fil istället för dosa och har då det som "extra" på en dator om det blir strul med mobilen och till skillnad från Swedbank är det ingen årsavgift om du hoppar över deras betalkort.
Citera
2023-05-31, 07:09
Medlem
Varför inte använda Swedbank lite mer? Ha mer pengar på kontot så att du landar över 10000Kr som ett reservkonto om din vanliga bank strular.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in