Citat:
Ursprungligen postat av
Arnstad
vid en rad implicita beskyllningar för att jag skulle vara någon sorts påhejare av ryssarna.
Nigger, please...
Citat:
Ursprungligen postat av
Arnstad
Siktet är ju ställt på Azovska sjön för att kunna bryta landbryggan för ryssarna till Krim, antagligen via Tokmak och Melitopol. Och att bryta landbryggan är ju målet för att skapa press på ryssarna och ha ett bättre läge på marken för eventuella föhandlingar. Och efter tre månader har man nått fram till den första egentliga försvarslinjen vid Robotyne och Verbove. Det är väl knappast något bra resultat?
Ja, speciellt den första extremt minerade sträckan innan den första stora försvarslinjen så gick det rejält trögt och Ukraina gjorde en del kostsamma misstag i början av sommaren. Men UAF har lärt sig av sina misstag och har ändrat strategi. Deras nuvarande strategi är inte snabb, men lyckosam och inte så kostsam i förluster som den tidigare strategin. Man har också orsakat extremt tunga förluster mot en trött och sliten rysk armé på södra fronten som inte roterat på evigheter.
Citat:
Ursprungligen postat av
Arnstad
För egen del har jag svårt att se vad Ukraina i en förlängning kan uppnå med dessa långdistansattacker. Tror man att ryssarna ska ge sig och be om nåd? De kanske de gör, vad vet jag, men snarare leder det till en upptrappning, där antagligen Ukraina i slutändan drar det kortaste strået.
Försök inte hota med upptrappning, det enda ni har är kärnvapenhotet. UAF mjukar upp Krim och förstör så mycket luftvärn som man kan. Dessutom har ju Ukraina slagit hårt mot ryska flottan i Svarta Havet. Båda dessa faktorer är psykologiskt viktiga och kommer underlätta det framtida återtagandet av Krim, även om detta kanske dröjer till nästa sommar.