Citat:
Ursprungligen postat av
schipperke77
Som Ukraina-anhängare måste jag säga att offensiven är en besvikelse. Nog för att man inte kunnat räkna med ett snabbt blixtkrig i stil med Kharkiv-offensiven nu när offensiven varit aviserad så länge och ryssarna haft gott om tid på sig att minera och gräva ned sig, men nu närmar det sig en och en halv månad och man har tyvärr inte tagit många meter. Att ryssarna har minerat och grävt ned sig rejält borde ju inte kommit som en överraskning, så det är faktiskt lite underkänt att man inte tagit höjd för det.
Nu börjar det likna första världskrigets västfront, och ska man vara cynisk så hade väl ett sådant krig passat särskilt oss i Sverige utmärkt, att man kan hålla ryssarna upptagna och förblöda dem i många års tid. Problemet är att man tyvärr inte kan räkna med att stödet från väst kommer vara så uthålligt. Risken är stor att Trump vinner valet och då ser det amerikanska stödet ut att försvinna. Tror tyvärr inte de europeiska länderna är beredda att axla den amerikanska bördan själva om det skulle hända.
Jag tycker förstås väst borde öka stödet rejält med fokus på det ukrainarna behöver. Att gnälla om kostnaden är dumsnålt, för Sveriges del kommer ett segrande Ryssland bli mycket dyrare med tiden i och med att man i så fall måste rusta upp ännu mer.
Jag hoppas förstås jag har fel och ser gärna argument för det, men några kvadratkilometer hit och dit i vinst efter såhär lång tid ser faktiskt inte särskilt bra ut.
Exakt den känslan hade jag precis innan ryssarnas totala kollaps i Kharkiv förra året. Efteråt såg man när man hittade ryssarnas dokument att de hade lidit förluster på upp mot 80% av sina trupper innan de totalt bröt samman.
Ukraina har under de senaste två månaderna fokuserat på att slå ut ryssarnas artilleri vid fronten och logistikkedjor och ammohubbar inåt landet. Detta har lett till att Ukraina tagit viktiga punkter längs med fronten där de kan ha överblick och slå ut stora mängder ryska trupper och materiel på relativt liten yta. Ryssarna fortsätter pumpa in soldater helt enligt sin doktrin. Detta kan vi nog ta som ett bevisat faktum givet vissa högprofilerade ryska befäls starka missnöje och avpollettering. Plus det lilla statskuppsförsöket som verkligen splittrade Kremls fasad av intern styrka och sammanhållning.
Visst är det roligare att se när Ukraina tar tillbaka milsvida sektioner av land men om kollar under ytan så kan detta sättet vara effektivare att dränera ryssen.
Jag rekommenderar att kolla på Peruns senaste youtube-video om artilleriet på bägge sidor. En timme långt men välgjort och understött av fakta. Verkligen inte rosenskimrande men ger ändå en positiv känsla.
https://youtu.be/1zcUe47xerQ