2023-05-27, 15:38
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Det finns BEVIS för att det tillverkades tvål av människofett.
Sök i denna avdelning så kommer du att finna vilka som står bakom dessa bevis.

/VV
Inte av judar under förintelsen i alla fall.

T.o.m. förintelsemuséet Yad Vashem i Jerusalem anser sen flera årtionden att tvålarna och lampskärmarna inte var något annat än mytiska vandringssägner.

By 1990, Yad Vashem, in Jerusalem, had unequivocally determined that the manufacture of soap was no more than a “mere rumor.”

“The Nazis did enough horrible things during the Holocaust. We do not have to go on believing untrue stories,” preeminent Holocaust scholar Yehuda Bauer told the Jewish Telegraphic Agency at that time.

...a spokesperson from the Yad Vashem museum and research institute wrote that “Despite the persistence of these rumors … which began even during the Holocaust, there is no evidence that soap was mass produced from the bodies of Jews.”

Källa:
https://www.haaretz.com/world-news/2...f-f2cc1aa80000

Haaretz är en av Israels största dagstidningar.

Citat:
Ok. Läs detta inlägg:

(FB) "Vittnesmål" om "utrotningsläger och gaskammare"

/VV
Sagt och gjort.
De judiska forskarna på förintelsemuséet Yad Vashem väger för mig mycket tyngre än vad en EN enskild polsk professor påstår.
Senast redigerad av Bone Collector 2023-05-27 kl. 15:43.
Citera
2023-05-27, 15:41
Medlem
Citat:
Jag fattar inte din fråga riktigt.
Jag tror inte allt om dessa sägner är sant.
Men både lampskärm- och tvålsägnerna har delar av sanning i sig.
Det innebär ju inte att allt som sägs och att allt som några säger om, saken var riktiga.

/VV
Nej det har de inte, de är lögner som har återanvänts om och om igen för att måla upp Hitler och tredje riket som något som de inte var.

Myten om 6 000 000 och gaskammare lever fortfarande, trots att gaskammarna inte existerat och att antalet döda reviderats hur många gånger som helst.
Lägg därtill lögnen om förbränningsugnarna som är ftsiologiskt omöjliga
Citera
2023-05-27, 15:55
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ok. Läs detta inlägg:

Här är problemen med Danzig-tvålarna:

1) Även om vi låtsas att tvålarna i Danzig faktiskt innehöll mänskligt fett så finns det ingen relation mellan tvålarna i Danzig och tvålmyten i Auschwitz. Det är allmänt känt att tvålmyten är ett gammalt propagandatema som har rötter i första världskriget. "Vittnen" från Auschwitz talade för övrigt också om hur tyskarna producerade "smörjmedel" från judar och malde ned judiska benrester för att använda som gödningsmedel. Att påstå att det finns ett "korn av sanning" i tvålmyten är alltså en lögn, eftersom tvålarna i Danzig inte har någonting att göra med vare sig Auschwitz eller judar.

2) Den "studie" som påstås ha bevisat att tvålar från en läkarskola i Danzig innehöll mänskligt fett har, såvitt någon kunnat utröna, aldrig publicerats. Allt vi vet i detta hänseende är att en förintelseorganisation i ett pressmeddelande påstod att tvålar från Danzig innehöll mänskligt fett. Men utan en studie att granska är det helt omöjligt att veta hur forskarna kom fram till detta och vilka metoder som användes för att identifera "mänskligt fett" i tvålarna.

Användaren på länken i fråga påstod att kemistudien gick att återfinna i en artikel skriven av Bozena Shallcross och som publicerats i en antologi om förintelsemyten. Varken boken eller artikeln fanns tillgänglig online, och när jag slutligen lyckades få tag på artikeln så visade det sig att Shallcross artikel inte innehöll minsta tillstymmelse till någon "kemistudie" om tvålar i Danzig.
Citera
2023-05-27, 15:58
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Inte av judar under förintelsen i alla fall.

Korrekt. Tyvärr har "kemistudien" över människotvålar i Danzig aldrig publicerats, så vi har ingen aning om hur man kom fram till detta. Men det finns som bekant ingen som helst relation mellan tvålar vid en läkarskola i Danzig och krigspropaganda om tvålproduktion från judefett i Auschwitz. Som jag förklarat i andra trådar så påstod "vittnen" att tyskarna producerade smörjmedel från judefett samt gödningsmedel genom att mala ner judiska benrester i en benkvarn.

Alla dessa utrotnings- och förintelseteman har rötter i första världskrigets likfabriker.
Citera
2023-05-27, 16:07
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Att påstå att det finns ett "korn av sanning" i tvålmyten är alltså en lögn, eftersom tvålarna i Danzig inte har någonting att göra med vare sig Auschwitz eller judar.

Hur vet du det?

/VV
Citera
2023-05-27, 16:31
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Hur vet du det?

Om ditt argument går ut på att Danzig-tvålarnas påstådda mänskliga ingredienser ligger till grund för tvålmyten i Auschwitz så är det din uppgift att demonstrerar detta. Eller hur?
Citera
2023-05-27, 16:41
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ok. Läs detta inlägg:

/VV
De judiska forskarna på förintelsemuséet Yad Vashem väger för mig mycket tyngre än vad en EN enskild polsk professor påstår.
Tvålarna i fråga har analyserats många gånger, av många vetenskapliga instanser.
Tvålarna innehåller inte ens fett ö.h.t., varken animaliskt eller vegetabiliskt. Tvålarna består av ett undermåligt substitut för fett.

Inom den akademiska världen råder numera enighet om att detta var en myt. Myten var särskilt vanlig i Polen pga deras notoriska anti-semitism. De ogillade att tvätta sig med "tyskarnas dåliga jude-tvål".
Det är nog ingen slump att den enda akademikern som vidhåller myten är just polack.

Hur som helst så vore det väldigt enkelt för en skrupellös akademiker att bara påstå att analysen har genomförts och givit det resultatet.
Och är man riktigt skrupellös (tänk Piltdown) så förfalskar man en tvål som sedan analyseras.
Inte svårare än att man gjuter av en av original-tvålarna och fyller gjutformen med människofett från en skönhetsklinik.

Inga andra tvålar som någonsin har analyserats har innehållit fett ö.h.t. och detta råder det total enighet om inom den akademiska världen.

Historians such as Deborah Esther Lipstadt (judinna) have frequently stated: "It is a fact that the Nazis never used the bodies of Jews, or for that matter anyone else, for the production of soap […].
The soap rumor was thoroughly investigated after the war and proved to be untrue."

"While the soap-making rumor was widely circulated and published as fact in numerous books and newspaper articles after the war,
the myth has been debunked for many decades."

https://en.wikipedia.org/wiki/Soap_m..._human_corpses

I samma artikel kan man även läsa om att ryktet nådde ända upp till chefen för SS, Heinrich Himmler, och att han blev så bestört att han skrev följande till GESTAPO-chefen Heinrich Müller 1942:
"Du kan alltså garantera mig att på alla ställen där döda judar förekommer, så bränns eller begravs alla,
och att det inte någonstans förekommer någonting annat med dessa lik"

(Fritt översatt till svenska.)

Citat:
Nix. Jag påstår inte det. Jag påstår att det finns tvålar från Nürnbergrättegången som ett institut i Polen grävt fram har rester av människofett i sig.
Att dessa tvålar ligger till grund för myten om tvål och RIF påstår jag inte alls.
Bara att det skulle kunna ligga till grund för vissa av vittnesmålen och mytspridningen.
/VV
Ursäkta. Då har jag missförstått dig. Då kan du bortse från min "tillrättavisning"
Mea culpa.

Jag trodde att du talade om RIF-tvålen. De här andra tvålarna från någon slags anatomisk institution utgör dock inget som helst bevis för att "döda judar blev tvål i industriell skala i KZ".

Inte ens forskarna på Yad Vashem i Jerusalem anser detta.
Senast redigerad av Bone Collector 2023-05-27 kl. 16:52.
Citera
2023-05-27, 16:42
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Om ditt argument går ut på att Danzig-tvålarnas påstådda mänskliga ingredienser ligger till grund för tvålmyten i Auschwitz så är det din uppgift att demonstrerar detta. Eller hur?

Nix. Jag påstår inte det. Jag påstår att det finns tvålar från Nürnbergrättegången som ett institut i Polen grävt fram har rester av människofett i sig.
Att dessa tvålar ligger till grund för myten om tvål och RIF påstår jag inte alls.
Bara att det skulle kunna ligga till grund för vissa av vittnesmålen och mytspridningen.

Säkra påståenden kommer du med, om att detta skulle vara en lögn.

Att påstå att det finns ett "korn av sanning" i tvålmyten är alltså en lögn

Det vet du naturligtvis inget säkert om, så lögnen står du för.

/VV
Citera
2023-05-27, 16:54
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector

I samma artikel kan man även läsa om att ryktet nådde ända upp till chefen för SS, Heinrich Himmler, och att han blev så bestört att han skrev följande till GESTAPO-chefen Heinrich Müller 1942:
"Du kan alltså garantera mig att på alla ställen där döda judar förekommer, så bränns eller begravs alla,
och att det inte någonstans förekommer någonting annat med dessa lik"

(Fritt översatt till svenska.)

Såg texten på Wikipedia.
Fortsättningen lyder:

Müller was instructed to make inquiries if "abuse" had happened somewhere, and he was also instructed to report the results of his inquiries to Himmler "on an SS oath". Neander goes on to state that the letter represents circumstantial evidence which indicates that it was Nazi policy to abstain from processing corpses due to their known desire to keep their mass murder as secret as possible

Samtidigt gör de sig alltså besvär med att försöka säkerställa att dylika 'rykten(?)' inte sprids.
Det kan man ju faktiskt förstå.

/VV
Citera
2023-05-27, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motstroms
Vilka vittnesmål från "förintelseöverlevare" som ni tagit del av är skrattretande och uppenbara lögner? Att enstaka "förintelseöverlevare" ljuger betyder dock inte att alla vittnesmål är lögn. Även om det självklart ändå drar ner trovärdigheten för dessa typ av vittnesmål i sin helhet. Det verkar ju som att det förr eller senare kommer bli förbjudet att förneka förintelsen i Sverige. Så att debunka dessa vittnesmål kommer väl också bli förbjudet.

Flera "förintelseöverlevare" säger att de såg med egna ögon lampskärmar och tvålar i koncentrationslägren som var gjorda av människohud och människofett. En sa att kvinnors bröstvårtor även fanns på dessa lampskärmar. Vilket ju är en uppenbar lögn, då detta ej var något som förekom i koncentrationslägren. Utan det är en seglivad myt som sprids än idag.
Jag är rätt så säker på att den verkliga seglivade myten här ligger i påståendet att flera förintelseöverlevare säger att de såg...

Nej, jag tror inte att speciellt många överlevare någonsin hävdat detta.
Citera
2023-05-27, 17:01
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Såg texten på Wikipedia.
Fortsättningen lyder:

Müller was instructed to make inquiries if "abuse" had happened somewhere, and he was also instructed to report the results of his inquiries to Himmler "on an SS oath". Neander goes on to state that the letter represents circumstantial evidence which indicates that it was Nazi policy to abstain from processing corpses due to their known desire to keep their mass murder as secret as possible

Samtidigt gör de sig alltså besvär med att försöka säkerställa att dylika 'rykten(?)' inte sprids.
Det kan man ju faktiskt förstå.

/VV
Jag tolkar det fetmarkerade helt annorlunda.

"it was Nazi policy to abstain from processing corpses due to their known desire to keep their mass murder as secret as possible"
Det betyder ju att de vill göra så lite som möjligt med liken, eftersom det blir svårare att hemlighålla massmord ju mer man "gör" med liken.

Jag hade tydligen missförstått dig lite också. Vet inte om du såg uppdateringen av mitt tidigare inlägg, längst ned.
Citera
2023-05-27, 17:07
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Nix. Jag påstår inte det.

Okej. Då kan man fråga sig vad ditt snack om Danzig-tvålar har att göra i en tråd om "uppenbara lögner" från påstådda förintelsevittnen. Eller hur?

Citat:
Jag påstår att det finns tvålar från Nürnbergrättegången som ett institut i Polen grävt fram har rester av människofett i sig.

Jag är nyfiken på denna studie. Var publicerades den? Har du en länk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in