2023-05-27, 17:10
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Jag trodde att du talade om RIF-tvålen. De här andra tvålarna från någon slags anatomisk institution utgör dock inget som helst bevis för att "döda judar blev tvål i industriell skala i KZ".

Inte ens forskarna på Yad Vashem i Jerusalem anser detta.

Nej nej. Inte jag heller.
Vad jag minns fanns det tvål kvar från Nurnbergrättegången som analyserades.
Tvålen kom från, om jag minns rätt, någon form av testproduktion.
Tror ingen forskare eller historiker har påstått eller menat att den kom från en industriell produktion.
Och om så var faller skulle kunnat ha legat till grund för ett rykte.
Inget mer än så.

/VV
Citera
2023-05-27, 17:28
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Okej. Då kan man fråga sig vad ditt snack om Danzig-tvålar har att göra i en tråd om "uppenbara lögner" från påstådda förintelsevittnen. Eller hur?

Uppenbara lögner är det ju andra, som du själv, som påstår.
Det måste ju vara tillåtet att visa på att det du anser vara en uppenbar lögn, kanske inte är det.
Det fattar en med IQ räka, att så måste det vara på ett diskussionsforum.

/VV
Citera
2023-05-27, 17:37
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Uppenbara lögner är det ju andra, som du själv, som påstår.
Det måste ju vara tillåtet att visa på att det du anser vara en uppenbar lögn, kanske inte är det.
Det fattar en med IQ räka, att så måste det vara på ett diskussionsforum.

Om ingen relation existerar mellan Danzig-tvålarnas påstådda människoinnehåll och tvålmyten i Auschwitz, vad är syftet med dina hänvisningar till Danzig-tvålarna? Denna tråd handlar om uppenbart lögnaktiga vittnesmål från påstådda överlevare, inte om tvålar i Danzig.

Förresten, kan du länka till den polska kemistudien?
Citera
2023-05-27, 17:41
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Om ingen relation existerar mellan Danzig-tvålarnas påstådda människoinnehåll och tvålmyten i Auschwitz, vad är syftet med dina hänvisningar till Danzig-tvålarna? Denna tråd handlar om uppenbart lögnaktiga vittnesmål från påstådda överlevare, inte om tvålar i Danzig.

Hur vet du att den inte gör det?
Det är du som påstår saker. Inte jag.

/VV
Citera
2023-05-27, 17:45
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Hur vet du att den inte gör det?
Det är du som påstår saker. Inte jag.

Det är din uppgift att påvisa en relation mellan Danzig-tvålarna och Auschwitz-myten, annars är diskussionen helt oväsentlig för denna trådstart.

Förresten, har du länken till kemistudien som bevisade att Danzig-tvålarna innehöll människorester? Den är liksom grunden för hela ditt argument, så det vore intressant att få läsa den.
Citera
2023-05-27, 17:46
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Förresten, kan du länka till den polska kemistudien?

Inte om innehållet i studien eller hur testerna gick till.
Bara att man gjort dessa och konstaterat mänskligt fett i tvålen.

https://mg.co.za/article/2006-10-06-...-to-make-soap/

/VV
Citera
2023-05-27, 17:53
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Det är din uppgift att påvisa en relation mellan Danzig-tvålarna och Auschwitz-myten, annars är diskussionen helt oväsentlig för denna trådstart.

Nej, det är det inte alls.
Ur TS:

Flera "förintelseöverlevare" säger att de såg med egna ögon lampskärmar och tvålar i koncentrationslägren som var gjorda av människohud och människofett.

Jag påstår bara att denna myt 'skulle kunna' delvis komma ifrån att man gjort sådana experiment med tvåltillverkning.

Officials with Poland’s Institute for National Remembrance (IPN) based their findings on a laboratory analysis of a piece of soap found in 1945 in the medical academy in Gdansk run by Nazi German Professor Rudolf Spanner.

/VV
Citera
2023-05-27, 18:02
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Inte om innehållet i studien eller hur testerna gick till.
Bara att man gjort dessa och konstaterat mänskligt fett i tvålen.

Visa mig studien, inte en nyhetsartikel eller ett pressmeddelande.

Citat:
Nej, det är det inte alls.

Jo, det är det. Du har använt tråden för att försöka etablera en relation mellan Danzig-tvålarna och tvålmyten i Auschwitz; att det finns "ett korn av sanning" i tvålmyten. Du har inga bevis för detta.

Citat:
Jag påstår bara att denna myt 'skulle kunna' delvis komma ifrån att man gjort sådana experiment med tvåltillverkning.

Hur?! Det har redan demonstrerats att tvålryktena i Auschwitz har sina rötter i krigspropaganda från första världskriget. Om du vill göra gällande att denna propaganda istället hade sina rötter i föreställningen att en läkarskola i Danzig (enligt en obefintlig polsk studie) skulle ha tillverkat tvålar med mänskligt fett, så måste du kunna påvisa detta.

Hela "temat" med att tyskarna efterbehandlade lik för industriella syften florerade i många olika former; vi har redan diskuterat lampskärmar, smörjmedel och nermalda judiska benrester.
Citera
2023-05-27, 18:19
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Hur?! Det har redan demonstrerats att tvålryktena i Auschwitz har sina rötter i krigspropaganda från första världskriget.
Nej det har det inte alls.
Det har visats i en länk och en wikiartikel att sådana rykten redan då florerade.
Det innebär inte att det måste vara samma och att ryktet kommer därifrån.

Det kan vara så. Det är också möjligt, kanske sannolikt att det är så, men det måste inte vara så.
Rykten kan nämligen uppstå från olika källor och ha olika ursprung.
Men kan du bevisa att ryktena i Auschwitz kommer ifrån de rykten som florerade under WW1, så var vänlig och gör det.

/VV
Citera
2023-05-27, 19:40
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Nej det har det inte alls.
Det har visats i en länk och en wikiartikel att sådana rykten redan då florerade.
Det innebär inte att det måste vara samma och att ryktet kommer därifrån.

Jag skrev att tvålmyten "har sina rötter" i första världskrigets krigspropaganda, inte att ryktet bokstavligen uppstod under första världskriget och sedan direkt inspirerade ryktena i Auschwitz. Rent allmänt så härrör "temat" med efterbehandling av människokroppar (tvålproduktion, smörjmedelsproduktion, lampskärmar, gödsel, osv.) från första världskriget.

Citat:
Det kan vara så. Det är också möjligt, kanske sannolikt att det är så, men det måste inte vara så.

Det är svårt att föreställa sig ryktesvägen från en läkarskola i Danzig till judiska fångar i koncentrationslägret Auschwitz. Men i förintelseuniversumet så är onekligen allting möjligt.
Citera
2023-05-27, 19:56
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Syftet med att citera Prüfers vittnesmål är att demonstrera att han uppgav tekniska detaljer kring de kremeringsugnar som han själv designat som är inkompatibla med förintelselegenden. Att Prüfer var tvungen att påstå sig ha sett gasade judelik är naturligtvis förväntat, med tanke på att han bokstavligen satt fängslad av sovjetiska SMERSH-bödlar som just dödat hans kollega Fritz Sander i fängelset.

https://www.nytimes.com/1993/07/18/o...-of-death.html

Mr. Sander died in Red Army custody in Germany on March 26, 1946, of a heart attack.

Så var det tydligen med den saken.

/VV
Citera
2023-05-27, 20:01
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Så var det tydligen med den saken.

En sanning med modifikation. Sander, Prüfer, Braun och Schultze hade arresterats av ryska SMERSH-bödlar för att förhöras om den påhittade "utrotningen" i Auschwitz. De förhördes vid olika tillfällen, några gånger i Östtyskland och några gånger i Ryssland (om jag inte missminner mig). Sander var i 70-årsåldern, och det är inte svårt att föreställa sig att sovjeternas behandling av honom i fångenskap resulterade i hans död. Jag kommer alltid att hävda att sovjeterna dödade Sander. Han hade inte avlidit om det inte vore för SMERSH-förhören.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in