Citat:
Ursprungligen postat av
Messiah15
Pepparspray går under vapenlagen och försvarsspray kan vem som helst bära. Jag undrar vilka kriterium som ställs för att något ska klassas som pepparspray eller inte. Var gränsen går för att det skall gå under vapenlagen. Finns det någon som kan hänvisa mig till en utredning eller proposition som klargör detta?
Mvh/
Junos lagkommentar förklarar det såhär:
"
Här avses sprayförpackningar med tårgas, pepparspray eller andra tårretande ämnen eller sprayer som innehåller ämnen med morfinliknande effekter och som ger en temporär bedövning eller förlamning. Sådana sprayer som inte innehåller irritationsframkallande ämnen – t.ex. livsmedelsfärg – omfattas inte av vapenlagen. (Se till det anförda prop. 1995/96:52 s. 67 ff.)."
Ordalydelsen är lyft nästan rakt av från propositionen som de hänvisar till. Om du vill har mer detaljer så kan du läsa propositionen här:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...ag_GJ0352/html
Sök på "12 Tårgassprayer och liknande sprayer" (utan citationstecken) på sidan så kommer du rätt direkt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Aramir2
Nja, har testat flera lagliga som helt klart fungerar nog för försvar. Det slår inte ut angriparen helt men det är nog för att man skall komma undan.
Köp inte billigt skit bara, det varierar kraftigt i kvalité.
Citat:
Ursprungligen postat av
HasseVonKlasse
Tveksamt. Jag blev testsprayad av Tornado sprayet som folk säger ska vara det bästa lagliga. Svider ett tag men man kan fortfarande se och fortfarande vara farlig ifall man bara ignorerar smärtan.
Kanske bättre än inget men det kan också reta upp personen du sprayar ifall han är rejält påtänd eller liknande.
Har några andra riktiga också med 2 miljoner+ scoville. Dessa ser man inget på i minst 30 min och blir helt utslagen.
Skulle fortfarande rekommendera t.ex. kvinnor att köpa riktiga och ha på sig vid vissa tillfällen när de är själva. Kanske inte ute på krogen där man kan bli visiterad men t.ex. vid vandring i skogar/parker/avskilda områden.
Heh, har ni alltså båda hållit på att spreja er själva (eller blivit sprejade) med diverse sprejer, lagliga och olagliga, bara för att se hur bra de fungerar? Då är ni fan jäkligt konstiga, alltså, men också jäkligt roliga.