• 1
  • 2
2023-05-26, 22:03
Medlem
Pepparspray går under vapenlagen och försvarsspray kan vem som helst bära. Jag undrar vilka kriterium som ställs för att något ska klassas som pepparspray eller inte. Var gränsen går för att det skall gå under vapenlagen. Finns det någon som kan hänvisa mig till en utredning eller proposition som klargör detta?

Mvh/
Citera
2023-05-26, 22:17
Medlem
StonedMonkeys avatar
Citat:
I en äkta pepparsprej finns ämnet Oleoresin Capsicum. Det kommer från pepparväxten som vi också kallar för chili. Det rör sig alltså om ett helt naturligt ämne som då det kommer i kontakt med ögon och hud ger en mycket plågsam effekt som är förlamande. Sprayen utformades under 1980-talet för militär och polis men har sedan dess blivit mycket populär bland privatpersoner i självförsvarssyfte

https://www.bodyguard.nu/text/peppar...ig-pepparsprej
Citera
2023-05-26, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Messiah15
Pepparspray går under vapenlagen och försvarsspray kan vem som helst bära. Jag undrar vilka kriterium som ställs för att något ska klassas som pepparspray eller inte. Var gränsen går för att det skall gå under vapenlagen. Finns det någon som kan hänvisa mig till en utredning eller proposition som klargör detta?

Mvh/

Kriteriet är om det är "jämförligt med tårgasanordning" som det står i vapenlagen.
Pepparsprayer innehåller Oleoresin Capsicum, försvarssprayer innehåller något annat ämne som orsakar irritation.
Citera
2023-05-26, 22:40
Medlem
Från noll till 15 miljoner scoville😉
Jag tror att en laglig spray inte får innehålla någon oc överhuvudtaget.
Citera
2023-05-26, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black-Rat

Är nog en bra utgångspunkt att undvika allt med OC, sedan kanske man skulle kanske kunna bli friad i en domstol om koncentrationen vore väldigt låg men det är nog inte något man bör chansa på.
Lagen förbjuder "jämförligt med tårgasanordning" och dit räknar man pepparspray, pepparspray kallas det om det innehåller OC.

Smartast är att bara köpa en försvarsspray av något större erkänt märke om man vill vara på den säkra sidan.
Citera
2023-05-26, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Är nog en bra utgångspunkt att undvika allt med OC, sedan kanske man skulle kanske kunna bli friad i en domstol om koncentrationen vore väldigt låg men det är nog inte något man bör chansa på.
Lagen förbjuder "jämförligt med tårgasanordning" och dit räknar man pepparspray, pepparspray kallas det om det innehåller OC.

Smartast är att bara köpa en försvarsspray av något större erkänt märke om man vill vara på den säkra sidan.

Ja, dom lagliga innehåller citronsyra (eller liknande)
Citera
2023-05-27, 00:24
Medlem
Citat:

Citat:
Ja, dom lagliga innehåller citronsyra (eller liknande)

Ja, men de är ju helt värdelösa emot någon som är påverkad t.ex. Blivit sprayad av en sådan laglig variant och visst, det sved i 5 sekunder sedan kunde man tänka bort det.

Nej, bättre köpa riktigt även om det är olagligt.
Citera
2023-05-27, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseVonKlasse
Ja, men de är ju helt värdelösa emot någon som är påverkad t.ex. Blivit sprayad av en sådan laglig variant och visst, det sved i 5 sekunder sedan kunde man tänka bort det.

Nej, bättre köpa riktigt även om det är olagligt.

Nja, har testat flera lagliga som helt klart fungerar nog för försvar. Det slår inte ut angriparen helt men det är nog för att man skall komma undan.
Köp inte billigt skit bara, det varierar kraftigt i kvalité.
Citera
2023-05-27, 00:33
Medlem
Citat:

Det låter ju minst sagt lite märkligt att man inte får bära hem en burk sambal i väskan, eller för den delen späda ut den med lite vatten? Eller ta sina egenodlade chilifrukter och blanda till en salsa eller liknande?

Är det verkligen så absurt?
Citera
2023-05-27, 00:37
Medlem
Citat:
Nja, har testat flera lagliga som helt klart fungerar nog för försvar. Det slår inte ut angriparen helt men det är nog för att man skall komma undan.

Tveksamt. Jag blev testsprayad av Tornado sprayet som folk säger ska vara det bästa lagliga. Svider ett tag men man kan fortfarande se och fortfarande vara farlig ifall man bara ignorerar smärtan.

Kanske bättre än inget men det kan också reta upp personen du sprayar ifall han är rejält påtänd eller liknande.

Har några andra riktiga också med 2 miljoner+ scoville. Dessa ser man inget på i minst 30 min och blir helt utslagen.

Skulle fortfarande rekommendera t.ex. kvinnor att köpa riktiga och ha på sig vid vissa tillfällen när de är själva. Kanske inte ute på krogen där man kan bli visiterad men t.ex. vid vandring i skogar/parker/avskilda områden.
Citera
2023-05-27, 00:41
Bannlyst
Citat:

Mvh/
Vem som helst kan inte bära pepparspray, iaf inte om det ska ge effekt. De flesta "bättre" pepparspray är olagliga
Citera
2023-05-27, 01:00
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:

Mvh/
Junos lagkommentar förklarar det såhär:
"Här avses sprayförpackningar med tårgas, pepparspray eller andra tårretande ämnen eller sprayer som innehåller ämnen med morfinliknande effekter och som ger en temporär bedövning eller förlamning. Sådana sprayer som inte innehåller irritationsframkallande ämnen – t.ex. livsmedelsfärg – omfattas inte av vapenlagen. (Se till det anförda prop. 1995/96:52 s. 67 ff.)."

Ordalydelsen är lyft nästan rakt av från propositionen som de hänvisar till. Om du vill har mer detaljer så kan du läsa propositionen här:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...ag_GJ0352/html

Sök på "12 Tårgassprayer och liknande sprayer" (utan citationstecken) på sidan så kommer du rätt direkt.

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av HasseVonKlasse
Tveksamt. Jag blev testsprayad av Tornado sprayet som folk säger ska vara det bästa lagliga. Svider ett tag men man kan fortfarande se och fortfarande vara farlig ifall man bara ignorerar smärtan.

Kanske bättre än inget men det kan också reta upp personen du sprayar ifall han är rejält påtänd eller liknande.

Har några andra riktiga också med 2 miljoner+ scoville. Dessa ser man inget på i minst 30 min och blir helt utslagen.

Skulle fortfarande rekommendera t.ex. kvinnor att köpa riktiga och ha på sig vid vissa tillfällen när de är själva. Kanske inte ute på krogen där man kan bli visiterad men t.ex. vid vandring i skogar/parker/avskilda områden.
Heh, har ni alltså båda hållit på att spreja er själva (eller blivit sprejade) med diverse sprejer, lagliga och olagliga, bara för att se hur bra de fungerar? Då är ni fan jäkligt konstiga, alltså, men också jäkligt roliga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in