Vad tror ni om denna biotechfond. Har alltid förlorat pengar på de extremt svåra biotechföretagen. Jag har dock inte kunnat hitta vilka bolag som ligger i portföljen. Vad tror ni?
Vad tror ni om denna biotechfond. Har alltid förlorat pengar på de extremt svåra biotechföretagen. Jag har dock inte kunnat hitta vilka bolag som ligger i portföljen. Vad tror ni?
Såg något om att innehaven tidigast släpps på måndag. Men en gissning är att den kommer likna https://www.avanza.se/fonder/om-fond...rd-tema-a1-sek som Samuelsson var ansvarig förvaltare för till i augusti förra året (och den nya förvaltaren lär inte ha hunnit göra en total omskiftning där än). Så inte direkt så att det kommer vara en massa fas1-biotechbolag.
Avanzas övriga "Avanza by XXXXX"-fonder har ju för övrigt inte varit någon direkt succé speciellt vad det gäller timingen för lanseringarna. Men denna kanske blir bättre. Annars för den som inte gillar avgiften så finns ju billigare passivt förvaltade ETF:er med rätt mycket samma bolag, typ https://www.avanza.se/borshandlade-p...e-ucits-etf-1c
Jäkligt mycket gamble över det hela. En krydda i portföljen, men ingenting jag personligen skulle hålla på med. Många bolag blev börsnoterade under Covid då det blåstes nytt liv i sektorn, många övervärderade.
Det som stör en mest är att majoriteten är förhoppningsbolag och riskerna är skyhöga.
Hade jag velat investera i den sektorn så hade det enbart varit jordbruk och miljöteknik och valt bort läkemedelsbolag 100%
Hur skiljer sig innehaven från andra hälso fonder?
Hur stor blir skillnaden gentemot plus hälsovård Sverige tex?
Plus Hälsovård Sverige investerar, som namnet anger, bara i svenska bolag så den är inte direkt någon jämförbar fond. SHB Hälsovård Tema (som Samuelsson var ansvarig för innan), Robur Healthcare, DNB Health Care är andra liknande fonder. Många av de största innehaven är samma i alla men i olika viktning och sen skiljer sig de mindre innehaven åt en del.
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Jäkligt mycket gamble över det hela. En krydda i portföljen, men ingenting jag personligen skulle hålla på med. Många bolag blev börsnoterade under Covid då det blåstes nytt liv i sektorn, många övervärderade.
Det som stör en mest är att majoriteten är förhoppningsbolag och riskerna är skyhöga.
Hade jag velat investera i den sektorn så hade det enbart varit jordbruk och miljöteknik och valt bort läkemedelsbolag 100%
Nu kommer ju knappast merparten av fonden utgöras av några fas1-förhoppningsbolag. Största innehaven lär vara vara globala jättebolag typ Eli Lilly, AstraZeneca, Novo Nordisk. Sen är inriktningen hälsovård vilket även inkluderar medicinteknik, vård, labbutrustning etc. Tippar som sagt att de kommer investera mycket i liknande bolag som när man förvaltade SHBs hälsovårdsfond. I halvårsredogörelsen 2022 för den fonden (när Samuelsson fortfarande var ansvarig) såg innehavsfördelningen där ut enligt:
DANMARK
Chemometec 0,6 %
Genmab 1,7 %
Novo Nordisk 5,1 %
FRANKRIKE
Sanofi 3,5 %
IRLAND
Prothena Ord Shs 0,2 %
JAPAN
Daiichi Sankyo 2,0 %
Terumo 1,1 %
KINA
I-MAB ADR 0,1 %
NEDERLÄNDERNA
Argenx 0,8 %
SCHWEIZ
Lonza Group 1,2 %
Roche Holding 4,3 %
STORBRITANNIEN
AMYT 0,3 %
Bicycle Therapeutics 0,1 %
SVERIGE
Asarina Pharma 0,0 %
AstraZeneca 5,6 %
BICO Ord Shs B 0,2 %
BioArctic B 0,1 %
Biotage 0,3 %
Biovent International 0,2 %
Calliditas Therapeutics 0,5 %
Cantargia 0,1 %
Implantica SDB 0,2 %
InDex Pharmaceuticals Holding AB 0,2 %
Irlab Therapeutics 0,2 %
Isofol Medical 0,3 %
Sectra 0,4 %
Surgical Science Sweden 0,4 %
Vicore Pharma Holding Ord Shs 0,3 %
Vimian Group 0,2 %
TYSKLAND
Merck KGaA 1,2 %
Sartorius Pref Shs 0,2 %
USA
Abbott Laboratories 4,2 %
AbbVie 5,6 %
Align Technology 0,1 %
Alnylam Pharmaceuticals 1,5 %
AmerisourceBergen 2,4 %
Biogen 0,5 %
Biohaven Pharmaceutical 0,5 %
DexCom Ord Shs 1,0 %
Edwards LifeSciences 2,2 %
Eli Lilly 6,3 %
Guardant Health Rg 0,2 %
Heska Ord Shs 0,3 %
IQVIA Holdings 2,2 %
JNJ US 7,1 %
Krystal Biotech Ord Shs 0,4 %
LHC Group Ord Shs 0,6 %
Masimo 0,7 %
Merck & Co 1,6 %
Mirati Ther 0,3 %
Moderna Rg 1,2 %
OptimizeRx Ord Shs 0,4 %
Option Care Health Ord Shs 0,6 %
Pfizer 2,7 %
PTC Therapeutics 0,6 %
Regeneron Pharmaceuticals 2,4 %
Seagen Ord Shs 0,4 %
Thermo Fisher Scientific 4,7 %
UnitedHealth Group 9,7 %
Veeva Systems A 0,8 %
Vertex Pharmaceuticals 3,0 %
Zimmer Biomet Holdings 1,9 %
Lär personligen inte spara i den men av alla "Avanza by"-fonder som de lanserat så är väl detta den mest intressanta imo.
Den här fonden kommer nog köpa stabilare grejer som Astra Zeneca och Novo Nordisk, det blir nog inte bara biotekniklottsedlar.
Problemet är att denna sektor gått jättebra sista 3-5 åren och det är inte smart att övervikta historiska vinnare på detta viset. Avanza lanserar alla dessa fonder efter att underliggande sektor gått jättestarkt och det är inte då man ska investerar.
Hälsovårdsfonder är lätta att sälja därför att vi har åldrande befolkning och skenande kostnader för vård och bla bla men alla känner till detta och det är inbakat i priserna redan. Du tjänar bara pengar på detta om folk blir ännu äldre och ännu sjukare än vad kurserna redan reflekterar.
Finns ju inte någon som helst anledning att köpa en nystartad aktiefond och betala 1,25 för besväret. Grisen i säcken och sen en dryg avgift på det. Man har alltid oddsen emot sig när man väljer annat än indexfonder.
Den här fonden kommer nog köpa stabilare grejer som Astra Zeneca och Novo Nordisk, det blir nog inte bara biotekniklottsedlar.
Problemet är att denna sektor gått jättebra sista 3-5 åren och det är inte smart att övervikta historiska vinnare på detta viset. Avanza lanserar alla dessa fonder efter att underliggande sektor gått jättestarkt och det är inte då man ska investerar.
Hälsovårdsfonder är lätta att sälja därför att vi har åldrande befolkning och skenande kostnader för vård och bla bla men alla känner till detta och det är inbakat i priserna redan. Du tjänar bara pengar på detta om folk blir ännu äldre och ännu sjukare än vad kurserna redan reflekterar.
Det är väl ändå ett bra defensivt alternativ. Sen är det stjärn-förvaltare som verkligen kan området och med sina egna expert källor att fråga. Så mycket beror ju även på de enskilda innehaven och inte bara sektorn i övrigt. Jag tror man får en fin hedge med denna fond i alla fall och visst talar väl demografin för sektorn med med en allt äldre befolkning i genomsnitt?
Det är väl ändå ett bra defensivt alternativ. Sen är det stjärn-förvaltare som verkligen kan området och med sina egna expert källor att fråga. Så mycket beror ju även på de enskilda innehaven och inte bara sektorn i övrigt. Jag tror man får en fin hedge med denna fond i alla fall och visst talar väl demografin för sektorn med med en allt äldre befolkning i genomsnitt?
Stjärnförvaltare existerar inte, de kan ha tur ibland och få trenden på sin sida och råka ha rätt bolag just då, men det är inte skicklighet.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!