Igår, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ebbabrushh
Mig veterligen så finns det inget sånt. Det är ett arbete som kräver att de skickar förfrågningar till landets alla domstolar dagligen. Men eftersom det finns 48 olika domstolar i Sverige så har de förmodligen ett automatiskt system som skickar ut förfrågningar till alła 48 regelbundet.

Därför tvivlar jag på att dessa nya uthängnings sidor har egna databaser,. Det hade varit ett omfattande jobb att gräva fram såpass många, och gamla domar och ladda upp de på egen domän. Och jag tror varken de har ekonomin eller personal styrkan för det.

Så misstänker att de har något affärsupplägg med något av de etablerade aktörerna, och det skulle va intressant att veta vilken. Dumpens sida är dock gratis för sökning, men det förvånar mig att Gunnar Axèn inte gjort en PR grej av att han hjälper dom (likt SD gjorde under valkampanjen). Men han är trots allt under tillsyn, och det kan även va ett annat bolag

Vilka etablerade aktörer? Är inte så insatt i detta
Citera
Igår, 14:02
Medlem
https://www.imy.se/nyheter/imy-begar-klargorande-om-vilka-brottsuppgifter-som-omfattas-av-artikel-10/

Gäller detta tillsynen som IMY har mot lexbase mm, eller gäller det något annat?
Citera
Igår, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av surfinburd
Vilka etablerade aktörer? Är inte så insatt i detta

Lexbase, Krimfup och Mrkoll är dom vanligaste som används som används av privatpersoner. Sen har vi Verifiera, Acta Publica, SRI och infotorg tex som riktar in sig mot företag
Citera
Igår, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justice--
https://www.imy.se/nyheter/imy-begar-klargorande-om-vilka-brottsuppgifter-som-omfattas-av-artikel-10/

Gäller detta tillsynen som IMY har mot lexbase mm, eller gäller det något annat?
Något annat. Det står "Frågan gäller specifikt om artikeln omfattar brottsuppgifter där ett rättsligt förfarande inte har inletts."
Jag tänker mig att det här handlar om rykten eller påståenden (tex på Flashback) om att en viss person har begått ett brott, trots att ingen förundersökning, inget åtal och inget annat rättsligt har hunnit inledas. Jag tror att IMY vill veta ifall de uppgifterna ändå räknas som ”brottsuppgifter”.
Citera
Igår, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ebbabrushh
Lexbase, Krimfup och Mrkoll är dom vanligaste som används som används av privatpersoner. Sen har vi Verifiera, Acta Publica, SRI och infotorg tex som riktar in sig mot företag

Jaha jo det vet jag. Trodde du syftade på att de hämtar in uppgifter automatiskt från andra aktörer än domstolarna.
Citera
Igår, 14:19
Medlem
Jag vill helst att IMY ser över arkivlagen.

Arkivlagen gör att offentliga handlingar som har förlorat sin laga kraft (tex friande domar och överklaganden) ändå måste sparas för all framtid. Det är en helt sjuk rättsordning som verkligen behöver ses över.
Citera
Igår, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av surfinburd
Jaha jo det vet jag. Trodde du syftade på att de hämtar in uppgifter automatiskt från andra aktörer än domstolarna.

Det har kommit nya uthängningssidor, en som heter "Hon" där man betalar en månadsavgift för stt se en "karta över förrövare" som använt våld i nära relationer. Och dumpens sida där man kan söka på ett namn för att se om nån för barn relaterade brott.

Spekulerade kring vilket bolag dessa nya sidor hämtar sin data ifrån, eller om de hade egen data bas
Citera
Igår, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goodasstimes
Något annat. Det står "Frågan gäller specifikt om artikeln omfattar brottsuppgifter där ett rättsligt förfarande inte har inletts."
Jag tänker mig att det här handlar om rykten eller påståenden (tex på Flashback) om att en viss person har begått ett brott, trots att ingen förundersökning, inget åtal och inget annat rättsligt har hunnit inledas. Jag tror att IMY vill veta ifall de uppgifterna ändå räknas som ”brottsuppgifter”.

Jaha okej. Tyckte det inte riktigt tydligt framgick vad det gäller. Men bra ändå att imy börjat ta tag i saker, även om det går i snigeltakt.
Citera
Igår, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justice--

Frågan gäller specifikt om artikeln omfattar brottsuppgifter där ett rättsligt förfarande inte har inletts.

Med det som utgångspunkt tror jag att handlar om en definition av Artikel 10 i allmänhet. Lexbase lägger förvisso upp friade domar men detta gäller spridning av brottsuppgifter när anmälningar lagts ned eller inte lett till något åtal (än). Förmodligen är det den nya sidan HON som gjort det relevant för klargörande.

Detta är ju ett bra exempel på det

https://honmedia.se/granskningar/bakom-den-folkkara-fasaden-varningssignalerna-fore-atalet-mot-daniel-nannskog
Senast redigerad av ebbabrushh Igår kl. 15:28.
Citera
Igår, 16:06
Medlem
Inspirit81s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av ballkulan
Jag vet att det ligger stämningar som väntar på behandling, exakt antal vet jag givetvis inte. Hur skulle jag kunna veta det?

Som du eventuellt begriper, så hänger inte alla som är drabbade av Lexbase och liknande, här i tråden.
Citat:
Ursprungligen postat av ballkulan
Och som jag påpekat förr, för vissa tondöva och korkade öron, så finner givetvis inte alla användare i tråden en poäng med att outa sig här inne när de lämnat in en stämning. Merparten människor förstår givetvis varför.
Det fetade vart har jag påstått det? citera gärna
Citera
Igår, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
[b]

Det fetade vart har jag påstått det? citera gärna

"Jo de tidigare stämningar som gjordes drogs tillbaka jag kollade nämligen dokumenten, i domstolen.

Vad hävdar du? att det ligger hundratals stämningar där nu som väntar på behandling?"

Vänligen citera mig inte framledes i tråden. Du tar bara upp onödig tid.
Citera
Igår, 17:29
Medlem
Hur gör jag för att få bort mig? Orkar inte skrolla igenom tråden 🥴

Tack på förhand
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in