2026-09-26, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
Jag skiter i vad folk skriver i tråden, ansökningarna till domstolen där har du sanningen, plus de som dragits tillbaka.

Den här tråden är inte rikstäckande direkt.

Då kan man ju spontant undra, varför du sticker ut hakan och yrar om att "folk fegar ur" och annat mindre sympatiskt trams. Du har nämligen ingen aning. Och du verkar även sakna känsla om varför vissa användare inte basunerar om sina stämningar i tråden.
Citera
2026-09-26, 09:34
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av surfinburd
För att jag inte förekommer i lexbase
Ok, det är ju lite unikt isf om du förekommer på krimfup men ej lexbase, men det kanske är ett specifikt mål
Citera
2026-09-26, 09:38
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballkulan
Då kan man ju spontant undra, varför du sticker ut hakan och yrar om att "folk fegar ur" och annat mindre sympatiskt trams. Du har nämligen ingen aning. Och du verkar även sakna känsla om varför vissa användare inte basunerar om sina stämningar i tråden.
Jo de tidigare stämningar som gjordes drogs tillbaka jag kollade nämligen dokumenten, i domstolen.

Vad hävdar du? att det ligger hundratals stämningar där nu som väntar på behandling?
Citera
2026-09-26, 10:12
Medlem
Citat:
Ok, det är ju lite unikt isf om du förekommer på krimfup men ej lexbase, men det kanske är ett specifikt mål

På krimfup förekommer massor med personer som aldrig förekommit i belastningsregistret. Det kan räcka med att du är skild så hamnar det i krimfup register.
Citera
2026-09-26, 11:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Poppeln
På krimfup förekommer massor med personer som aldrig förekommit i belastningsregistret. Det kan räcka med att du är skild så hamnar det i krimfup register.

Varken Krim eller FUP med andra ord.
Citera
2026-09-26, 11:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tragic315
Läser man styrdokumenten och yttrandet så lovar de att ha lanserat sin nya version senast 21 September och det har ju uppenbarligen visat sig vara ännu en lögn.

Gott så, trevligt att de misslyckats med sitt påstående.
Citera
2026-09-26, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tragic315
https://oicointegrity.se/nyheter/imy-tillsyn-lexbase-krimfup-slutskedet/

Det gjordes en rättelse där Krimfup faktiskt gjort ett yttrande där de begär att tillsynen avslutas utan åtgärder.

Läser man styrdokumenten och yttrandet så lovar de att ha lanserat sin nya version senast 21 September och det har ju uppenbarligen visat sig vara ännu en lögn.

För övrigt ser det ut som att de planerat ännu en kopia av Lexbase nya upplägg med AI artiklar och läser man dokumentation så kommer sökfunktionen fortfarande koppla personuppgifter till en artikel fast artikeln kommer inte använda några direkt personuppgifter. (Med andra ord fortfarande olagligt enligt GDPR)

Patetiska parasiter som ljuger och verkar tro att dom har en chans att slippa undan med ett nytt upplägg när de har flera års historik av lagöverträdelser mot GDPR och flera års historik av att ignorera raderingskrav som även är olagligt enligt GDPR då de är skyldig att ge ett svar och motivering även om de ansett att de kunnat neka kravet pågrund av utgivningsbeviset vilket fortsatt bevisar att allt har begåtts med uppsåt.

Jag håller helt klart med dig. De nämner att de kommer använda ett avvägande där de ska publicera artiklar som vägs mellan integritet och samhällsintresse som jag tolkar det. Då är ju frågan som bör ställas och som de borde tvingas till att svara på hur är varenda person i Sverige ansedda att vara av sådant intresse att publicering går bra?

Tänker på att Gunnar sa väl att de hade 1.4 miljoner "artiklar"/domar?

Det är ju som om aftonbladet skulle pumpa ut 1.4 miljoner artiklar om varenda svensk som stjäl en korv på biltema.

Sedan undrar man om deras jurister är ChatGPT eller idioter själva. Så länge ett sökande på ett namn får fram en artikel är det inte anonymt längre.

Nej nu får de gärna bränna ned dessa sidor och strafflägga ägarna med miljontals i böter tack.
Citera
2026-09-26, 12:06
Medlem
Citat:

Det här är anledningen https://www.svt.se/kultur/krimfup-saljer-barns-personuppgifter
Citera
2026-09-26, 12:26
Medlem
Citat:
Jo de tidigare stämningar som gjordes drogs tillbaka jag kollade nämligen dokumenten, i domstolen.

Vad hävdar du? att det ligger hundratals stämningar där nu som väntar på behandling?

Jag vet att det ligger stämningar som väntar på behandling, exakt antal vet jag givetvis inte. Hur skulle jag kunna veta det?

Som du eventuellt begriper, så hänger inte alla som är drabbade av Lexbase och liknande, här i tråden. Och som jag påpekat förr, för vissa tondöva och korkade öron, så finner givetvis inte alla användare i tråden en poäng med att outa sig här inne när de lämnat in en stämning. Merparten människor förstår givetvis varför.
Citera
2026-09-26, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ballkulan
Jag vet att det ligger stämningar som väntar på behandling, exakt antal vet jag givetvis inte. Hur skulle jag kunna veta det?

Som du eventuellt begriper, så hänger inte alla som är drabbade av Lexbase och liknande, här i tråden. Och som jag påpekat förr, för vissa tondöva och korkade öron, så finner givetvis inte alla användare i tråden en poäng med att outa sig här inne när de lämnat in en stämning. Merparten människor förstår givetvis varför.

https://www.svt.se/kultur/grova-brott-stadas-bort-fran-rattsdatabaserna-i-hemlighet

https://www.tv4.se/artikel/1e1Yl02xcBOR9SwCoft563/tar-betalt-foer-att-radera-domar-som-de-sjaelva-har-publicerat
Citera
2026-09-26, 14:32
Medlem
Scrattys avatar
Citat:
Det här är anledningen https://www.svt.se/kultur/krimfup-saljer-barns-personuppgifter
Ja det är ganska ofta som andras uppgifter står med i dessa dokument som dessa sidor friskt sprider vidare!
Allt från brottsoffer barn till dom som blivit förhörda och vittnen.

Jag tror faktiskt att det är minst 7 av 10 som faktiskt inte vågar antingen anmäla brott eller ens ställa upp som vittne i ett brottsmål där det är exempelvis gängrelaterade brott det handlar om.

Just för att dom vet att sidor som både Lexbase/MrKoll och KrimFup etc säljer vidare dessa uppgifter och gör dom enkelt sökbara.
Du kan stå listad som "Förekommande" för mordförsök även fast du bara var vittne för det brottet.
Så dessa gäng kan lätt söka rätt på vittnen och skrämma dom till tystnad!

Så detta är ett massivt problem som ingen pratar om.
Istället så är det enbart en pöbelmentalitet om att jaga rätt på porrskadade individer och pedofiler.
Oavsett om det faktiskt är kontraproduktivt med att införa dessa offentliga register eller inte för just sexualbrott.

Så jag har fan nästan gett upp hoppet på Sverige. För Sverige försöker leka Trump's USA mer och mer oavsett vilket pris vi faktiskt får betala i längden!
Citera
2026-09-27, 12:29
Medlem
Citat:
Automatiserad hämtning från samtliga domstolar?

Mig veterligen så finns det inget sånt. Det är ett arbete som kräver att de skickar förfrågningar till landets alla domstolar dagligen. Men eftersom det finns 48 olika domstolar i Sverige så har de förmodligen ett automatiskt system som skickar ut förfrågningar till alła 48 regelbundet.

Därför tvivlar jag på att dessa nya uthängnings sidor har egna databaser,. Det hade varit ett omfattande jobb att gräva fram såpass många, och gamla domar och ladda upp de på egen domän. Och jag tror varken de har ekonomin eller personal styrkan för det.

Så misstänker att de har något affärsupplägg med något av de etablerade aktörerna, och det skulle va intressant att veta vilken. Dumpens sida är dock gratis för sökning, men det förvånar mig att Gunnar Axèn inte gjort en PR grej av att han hjälper dom (likt SD gjorde under valkampanjen). Men han är trots allt under tillsyn, och det kan även va ett annat bolag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in