2026-09-09, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManZerManZour
Tycker du snackar i nattmössan. SVT har släppt reportage om personer som hängs ut som till och med friats. Att barn hängs ut, att döda hängs ut. De har intervjuat GDPRwarrior. De har intervjuat Gunnar.

Svenska nyheter har som bekant gjort ett helt inslag om Gunnar där de går rätt hårt åt hans hycklande.

Nej, SVT uppfyller rimligen sin roll som opartisk när de plockar fram flera sidor kring det här.

Nej, idag var sista dagen att inkomma med yttrande. Nu är det klart och IMY kommer fatta sitt beslut.

Vilket yttrande? Pratade med Attunda tingsrätt idag som sa att Legal Newsdesk AB inkom med yttrande, sista svarsdag var då 2026-08-31, och att ärendet nu låg under handläggning av domaren. Har inte hängt med i exakt alla svängar, men menas alltså ett separat yttrande till IMY?
Citera
2026-09-09, 16:18
Medlem
https://www.svt.se/kultur/toppchefernas-egna-domar-saknas-pa-mr-koll-och-lexbase
Citat:
På de populära sajterna Mr Koll och Lexbase laddas svenskarnas brottsdomar upp, och kan läsas av alla.

Men Kulturnyheternas granskning visar att domar och tvister som rör sajternas toppchefer inte dyker upp bland sökresultaten.

– Det är verkligen att mäta med dubbla måttstockar, säger advokaten Percy Bratt.
Citera
2026-09-09, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrs.greddelin
Vilket yttrande? Pratade med Attunda tingsrätt idag som sa att Legal Newsdesk AB inkom med yttrande, sista svarsdag var då 2026-08-31, och att ärendet nu låg under handläggning av domaren. Har inte hängt med i exakt alla svängar, men menas alltså ett separat yttrande till IMY?

Jaha, du menar ärendet i tingsrätten trodde du syftade på IMY granskningen.

Nej du, det kan ju ta ett tag innan de fattar beslut. Ska de göra det på handlingarna räkna med 2-3 veckor. Blir det huvudförhandling ska det bokas in osv.

Citat:
Ursprungligen postat av qwe67
https://www.svt.se/kultur/toppchefernas-egna-domar-saknas-pa-mr-koll-och-lexbase

Det är skillnad på folk och folk, Gunnar är ju gammal moderat så inget konstigt att han fjäskar för kapitalet. Skillnad på folk och folk.
Citera
2026-09-09, 17:06
Medlem
Citat:
Den här gången skrev Sundell åtminstone "På de populära sajterna Mr Koll och Lexbase laddas svenskarnas brottsdomar upp...". I ett tidigare inslag lät han däremot rånar-maskerade animerade gubbar representera de uthängda personerna på sajterna och de blev dessutom kallade för "förövarna".
Citera
2026-09-09, 18:17
Medlem
Citat:

Gunnar Axen är själv också dömd, men hans dom hittar du inte på lexbase och säkerligen inte på verifiera heller.
Citera
2026-09-09, 20:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av goodasstimes
Den här gången skrev Sundell åtminstone "På de populära sajterna Mr Koll och Lexbase laddas svenskarnas brottsdomar upp...". I ett tidigare inslag lät han däremot rånar-maskerade animerade gubbar representera de uthängda personerna på sajterna och de blev dessutom kallade för "förövarna".
Det är fortfarande inte objektiva och skriver vilka det handlar om
Citera
2026-09-10, 00:10
Medlem
https://www.svt.se/kultur/pedofilanklagad-larare-togs-bort-fran-lexbase

Hur var det nu du sa Gunnar, att Lexbase var till för att kunna kontrollera typ ditt barns lärare? Det verkar ju inte hjälpa när du tar bort pedofiler från din lilla sida? Kvinnor ska kunna använda Lexbase för att kolla sin dejter? Typ som den här snubben? https://www.expressen.se/nyheter/gunnar-axen-talar-ut-efter-sexanklagelsen/

Är det bara jag som märkt att alla de där typerna som var inne i tråden och försökte avvärja stämningsansökningar har försvunnit? Alla de där som menade att det var meningslöst, att man inte skulle vinna på det. De är som bortblåsta, i min värld är det för att det börjat skaka rejält. Det har inkommit flera stämningar och det börjar bli jobbigt nu.

Tack vare SVT vet vi nu att man systematiskt gått med på förlikning efter förlikning. Fortsätt skicka in stämningar, det fungerar uppenbarligen och ju fler som gör det. Desto jobbigare blir det för dessa as, hur länge är det en hållbar affärsmodell när man behöver lägga flera timmar i veckan på att svara på stämningar? Kräv förhandling i rättssalen, gå med på förlikning, whatever! Men se till att Gunnar m.fl. får känna på det. Ingen sympati för svinen!

Det vi gör fungerar, glöm inte det. Frågan är på agendan, det har inkommer fler och fler artiklar varje vecka och även media har börjat syna de här asen ordentligt. Vi ger inte upp, vi glömmer inte. Framåt för seger.
Citera
2026-09-10, 07:38
Medlem
Citat:

Är det bara jag som märkt att alla de där typerna som var inne i tråden och försökte avvärja stämningsansökningar har försvunnit? Alla de där som menade att det var meningslöst, att man inte skulle vinna på det. De är som bortblåsta, i min värld är det för att det börjat skaka rejält. Det har inkommit flera stämningar och det börjar bli jobbigt nu.

Tack vare SVT vet vi nu att man systematiskt gått med på förlikning efter förlikning. Fortsätt skicka in stämningar, det fungerar uppenbarligen och ju fler som gör det. Desto jobbigare blir det för dessa as, hur länge är det en hållbar affärsmodell när man behöver lägga flera timmar i veckan på att svara på stämningar? Kräv förhandling i rättssalen, gå med på förlikning, whatever! Men se till att Gunnar m.fl. får känna på det. Ingen sympati för svinen!

Det vi gör fungerar, glöm inte det. Frågan är på agendan, det har inkommer fler och fler artiklar varje vecka och även media har börjat syna de här asen ordentligt. Vi ger inte upp, vi glömmer inte. Framåt för seger.

Ja, dom är absolut livrädda att någon faktiskt går hela vägen och skapar ett prejudikat för då faller hela affärsmodellen.

Visst är det lustigt med diverse instick som dyker upp i tråden från konton med väldigt få inlägg, min personliga favorit var inlägget där en av krimfup parasiterna marknadsförde raderanamn.se.

Utan tvekan så är finns det "besökare" i tråden som vill tysta råd och tillvägagångssätt att göra sig fri.
Citera
2026-09-10, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tragic315
Ja, dom är absolut livrädda att någon faktiskt går hela vägen och skapar ett prejudikat för då faller hela affärsmodellen.
Behövs inte ens något prejudikat, affärsmodellen har redan fallit. Det är nog få av dem de hänger ut som de tjänar mer på att sälja information om än de måste betala i någon rimlig förlikning. Bara ett fjärdedels prisbasbelopp äter upp intäkten från flera hundra uthängda. Och då räknar vi inte in arvode för deras jurister, för det verkar inte vara Gunnar själv som gör detta oavlönat.

Förresten, om någon drabbad har flyttat till ett annat EU-land vore det skojigt om de blev stämda där också. För Dataskyddsförordningen medger att man lämnar in stämningen i den medlemsstat man bor i oavsett var företaget är baserat. Det blir ju logistiskt mer besvärligt ifall de måste börja anlita jurister i exempelvis Irland och Tyskland för att fortsätta sin verksamhet lite längre.
Senast redigerad av Roctane 2026-09-10 kl. 10:43.
Citera
2026-09-10, 12:11
Medlem
Hej! Tänkte höra om det är någon här som har erfarenhet av att ha använt sig av juridisk hjälp för att bli borttagen från några av dessa sidor? Någon som har tips om advokat eller juridiskt ombud som man kan vända sig till?

Tack på förhand
Citera
2026-09-10, 12:48
Medlem
Citat:
https://www.svt.se/kultur/pedofilanklagad-larare-togs-bort-fran-lexbase

Hur var det nu du sa Gunnar, att Lexbase var till för att kunna kontrollera typ ditt barns lärare? Det verkar ju inte hjälpa när du tar bort pedofiler från din lilla sida? Kvinnor ska kunna använda Lexbase för att kolla sin dejter? Typ som den här snubben? https://www.expressen.se/nyheter/gunnar-axen-talar-ut-efter-sexanklagelsen/

Redan när jag skrev om fenomenet 2024 blev jag ifrågasatt i tråden, nu kan vi konstatera att media har gett mig rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Finns det någon som borde finnas på Lexbase IDAG men inte finns där? I så fall uppge namn tack.

Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Jag har en ganska ordentlig sådan lista med namn, men som jag tidigare har påpekat så kommer jag inte skriva ut den av följande skäl:

1. Även om risken är mycket liten: jag vill inte riskera att outa mig själv.

2. Här är risken större: jag vill inte riskera att röja mina källor. I synnerhet inte då endast bara ett fåtal har kännedom om varför några av personer på listan blev borttagna.

3. Jag vill inte ge Lexbase/verifierea möjlighet att i efterhand lägga till dem och låtsas att det aldrig hänt.
Citera
2026-09-10, 13:15
Medlem
Igår var den sista dagen krimfup och upplysning hade på sig att svara IMY. Från idag kan IMY komma med ett beslut närsom. Jag tänker det är rimligt att de tar upp till en vecka på sig att gå igenom svaren de fått och därefter ett par dagar till för att ev korrigera i beslutet. Som man fick höra i nån podd så var ju beslutet redan färdigt, det ända som inväntades var domen från EU. Så ett beslut nu efter alla fått yttra sig bör vara ganska nära.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in