2024-04-02, 20:39
Medlem
Scrattys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olsen01
Är inte insatt. Kommer det försvinna eller ej. Nu eller om en vecka, ett halvår?

Cirka 1,5 år bort. Om det blir av överhuvudtaget.
Citera
2024-04-02, 21:33
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scratty
Cirka 1,5 år bort. Om det blir av överhuvudtaget.

Ja, det hade nog gått mycket snabbare om GDPRWarrior begärde skyndsam handläggning i EU-målet.
Vad ska utredningen i höst göra som är klar?

Det måste väl till en grundlagsändring tänker jag om man ska ändra på i offentlighetsprincipen. Det är ju flera år dit.
Citera
2024-04-02, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Ja, det hade nog gått mycket snabbare om GDPRWarrior begärde skyndsam handläggning i EU-målet.

Förmodligen en fördel att inte begära det. Tycker du läser lite vad GDPRWarrior skriver om just detta.

Citat:
Det måste väl till en grundlagsändring tänker jag om man ska ändra på i offentlighetsprincipen. Det är ju flera år dit.

För att ändra offentlighetsprincipen ja. Gällande bakgrundskontroller som är problemet med dessa sidor, Nej. EUD/Kammarätten har precis kommit fram till det.
Senast redigerad av Aeon369 2024-04-02 kl. 23:28.
Citera
2024-04-03, 01:07
Avslutad
Debunka gärna lögnen när de påstår att det är svårt och ändra grundlagen, det är struntprat. Den nuvarande lagen om att dela ut utgivningsbevis kom år 2003.

Sveriges lagar är byggda utifrån känslor för stunden. Vi hade aldrig varit här idag om vi hade haft en författningsdomstol.

En annan lögn är att det är svårt och ändra en 200 årig lag pga den är så helig men att ge upp 200 årig självbestämmande för att tvinga oss in i Nato var hur lätt som helst.
Citera
2024-04-03, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emelie-r
Debunka gärna lögnen när de påstår att det är svårt och ändra grundlagen, det är struntprat. Den nuvarande lagen om att dela ut utgivningsbevis kom år 2003.

Sveriges lagar är byggda utifrån känslor för stunden. Vi hade aldrig varit här idag om vi hade haft en författningsdomstol.

En annan lögn är att det är svårt och ändra en 200 årig lag pga den är så helig men att ge upp 200 årig självbestämmande för att tvinga oss in i Nato var hur lätt som helst.

Tekniskt sätt inte svårt men.
Enligt rådande stadgar måste grundlagen ändras genom två mandat perioder. Utöver det måste politikerna även vara överens om det, vilket torde vara den svåra biten.
"Runda" grundlagen är däremot inte så svårt. Det var t.ex inga problem att råda bot på att förbjuda spridning av sjukjournaler. Svensk politik i ett nötskal.
Citera
2024-04-03, 07:50
Medlem
Scrattys avatar
Citat:

Det tror jag dock inte det skulle ha gjort. Men ja den som lever får se!
Citera
2024-04-03, 10:27
Medlem
6AllanBallan9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aeon369
"Runda" grundlagen är däremot inte så svårt. Det var t.ex inga problem att råda bot på att förbjuda spridning av sjukjournaler. Svensk politik i ett nötskal.
Fast i fallet om sjukjournaler grundades IMYs ställningstagande på den föreskrift som finns i YGL 1.20 §
Citat:
20 § Bestämmelserna i denna grundlag hindrar inte att det i lag meddelas föreskrifter om förbud mot offentliggörande av personuppgifter
1. som avslöjar etniskt ursprung, hudfärg eller annat liknande förhållande, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse eller medlemskap i fackförening,
2. om hälsa, sexualliv eller sexuell läggning, eller
3. som består av genetiska uppgifter eller biometriska uppgifter för att entydigt identifiera en fysisk person.
Det fanns en proposition för att personuppgifter rörande lagöverträdelser skulle ges ett likadant skydd i YGL, vilket skulle träda i kraft 1 Januari 2023, men det förslaget röstades tyvärr ner av höger regeringen.
Citat:
4. som rör fällande domar i brottmål eller lagöverträdelser som innefattar brott
eller därmed sammanhängande beslut om häktning och andra straffprocessuella
tvångsmedel.
Mycket skamligt att de männskliga rättigheter som skändas i offentlighetsprincipens namn än en gång las åt sidan.

Den utredning som pågår nu kommer som sagt förmodligen hänga på en ändring av YGL och skulle sannolikt således inte träda i kraft innan 1 Januari 2027 om vi utgår från samma kadens som det tidigare förslaget. Som utredningen är formulerad verkar det närmast som att frågan om rättsdatabaser är underordnad och att intresset främst ligger på andra personregister, men jag hoppas att jag har fel.

Möjligt dock att utredningen finner att de kan begränsa verksamheten något i vanlig lag dessförinnan, förslagsvis genom att se över sekretessen hos källan, dvs. de myndigheter som kravlöst lämnar ut känsliga personuppgifter och strypa tillförseln av nytt material. Det är nog tyvärr inte något de är villiga att se över, i varje fall inte i frågan om lagöverträdelser. Man får se på det nyktert, även om verksamheten förbjuds enligt lag kommer den fotsatt bedrivas så länge de tillåts begära ut domhandlingar en masse. Offentlighetsprincipen är källan och utgivningsbevis förvärrar bara symptomen av det grundlagsskydd som ges.

Våra största hopp i närtid är
  1. IMY tar efter kammarrättens beslut om GDPR och EU-rättens företräde över utgivningsbevis som används för icke journalistisk verksamhet och inleder tillsyn. (Inte en dag för tidigt för myndigheten som ska värna för vår integritet att göra just det. Att de inte redan drivit klagomål till EU-domstolen är bortom min förståelse, men jag är inte heller någon expert på området)
  2. Domstolar tar efter Umeå-tingsrätt, kammarrätten och EU-domstolens beslut i Endemol Shine Finland-fallet (som om det Lettiska fallet inte vore nog) och upphör med sitt villkorslösa utlämnande av domhandlingar, utan att ett särskilt intresse visas för den enskilda handlingen.
  3. EU-domstolen slår ner hårt mot de förbrytelser mot männskliga rättigheter som GDPR söker att skydda som tillåts pågå i Sverige genom öppen handel av extremt känsliga personuppgifter.
Punkt 1. och 2. är de som ligger närmast till hands. Från de samtal jag haft med IMY verkar det som att de kommer fatta något typ av beslut gällande eventuell tillsyn nu under våren, vi får verkligen hoppas att de ställer sig på rätt sida i frågan.

Punkt 2. skulle lösa källan till problemet vilket är de villkorslösa utlämningarna av domhandlingar utan proportionalitetsbedömning. Jag hoppas, men tror tyvärr inte, att vi i närtid kommer se ett lika starkt ställningstagande mot parasiterna från landets domstolar som vi sett från Umea-tingsrätt. Men återigen hoppas jag verkligen att jag har fel, det här är den stora nyckeln till att rädda folk från att bli brännmärkta för resten av sina liv och återgå till ordningen där polisen för belastningsregister och inte privata aktörer.

Punkt 3. Handläggningstiden tycks vara åtminstone ett år, oklart hur mycket snabbare skyndsam handläggning skulle vara. Förhoppningsvis tar våra myndigheter tag i frågan dessförinnan genom tidigare punkter, om inte så får vi förlita oss på att EU-domstolen likt i Lettiska och Finska förhandsavgöranden tar ställning mot den hänsynslösa hantering av personuppgifter som sanktionerats av våra myndigheter, vilket förstört människors liv och möjlighet till återintegrering i samhället efter minsta försyndelse.
Citera
2024-04-03, 13:56
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Precis. Man bara säger "Kan jag få det snabbare, tack?" så kommer ett förhandsavgörande som ett brev på posten. Det är så EU fungerar.

Skämt åsido, hur går det med din egna stämning? Har du ens skickat in någon stämningsansökan än? Tycker du är duktig på att tjata på GDPRWarrior om vad han ska göra (är det fjärde gången du tjatar om att han ska begära skyndsam handläggning?), men det känns lite som att om man skulle slå upp "mycket snack och lite verkstad" i en ordbok så skulle de hänvisa till ditt användarnamn.
Citera
2024-04-03, 16:21
Medlem
6AllanBallan9s avatar
https://www.journalisten.se/nyheter/nytt-bakslag-for-siren-far-inte-publicera-personuppgifter/
Citat:
Under morgonen informerades Nyhetsbyrån Sirens prenumeranter om att de har problem med inhämtandet av handlingar från hovrätten i Övre Norrland, vilket påverkar deras tjänst.

”Det gäller enbart handlingar i brottmål från Hovrätten i Övre Norrland och beror på att domstolen plötsligt ändrade praxis när det gäller det journalistiska undantagets tillämpning i förhållande till GDPR”, skriver Siren till sina prenumeranter.
Förändringarnas vindar blåser.
Citera
2024-04-03, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 6AllanBallan9
https://www.journalisten.se/nyheter/nytt-bakslag-for-siren-far-inte-publicera-personuppgifter/

Applåder till övre Norrland. Nu hoppas vi att flera tar efter 🙏
Citera
2024-04-03, 19:26
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6AllanBallan9

Inom sex månader, eller till och med snabbare än så, ser jag det som att dessa verksamheter är på väg mot undergång.
Citera
2024-04-03, 19:44
Medlem
6AllanBallan9s avatar
https://www.youtube.com/watch?v=KNEU2nh3a_0
Citat:
Kan tilläggas att lagmannen (chefen) vid Umeå Tingsrätt, Mikael Forsgren, var Morgan Johanssons (S) rättschef på Justitiedepartementet. Morgan drev som bekant linjen att kriminellas integritet skulle skärpas genom att förbjuda digital publicering av domar.
Twittrar Axén. Börjar bli hett om öronen för MUF-tafsaren, full charmoffensiv på gång.
För en riktigt nyanserad bild är alla vårs bästa yttrandefrihetsexpert Nils Funcke med i reportaget

Citat:
Ursprungligen postat av GDPRWarrior
Inom sex månader, eller till och med snabbare än så, ser jag det som att dessa verksamheter är på väg mot undergång.
Hoppas du har rätt, förhoppningsvis tar andra tingsrätter följd. Samtidigt känns det troligt att andra kan tänkas invänta besked från överklagande av Umeå tingsrätts beslut innan de själva tar ställning mot utlämnandet. Oavsett är det ett mycket välförtjänt erkännande att du nu uppmärksammas i media för att ha drivit frågan till EU-domstolen via Attunda. Du ska ha all respekt för din insats!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in