2024-03-31, 14:47
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Jag tror det enda som kan möjligtvis påskynda processen är om GDPRWarrior begär skyndsam handläggning av EU-målet.
Inom juridiken är begreppen 'påskynda' och 'quickfix' irrelevanta. Många ärenden är komplexa och kräver noggrann tid för korrekt hantering. Att försöka skynda på eller förenkla processen kan leda till felaktiga resultat och underminera tilltron till rättssystemet. Jag har redan försett med svar på detta ämne, vilket understryker vikten av grundlig och välövervägd hantering.

Detsamma gäller när man försöker påverka tingsrätterna genom att snabbt skicka brev och övertyga dem att ändra lagarna över en natt. Rättsväsendet kräver tid för att noggrant överväga och tillämpa relevant lagstiftning och rättspraxis i varje fall. Att försöka kringgå denna process genom hastiga förfaranden kan förvirra eller fördröja ärendet och riskera att skada förtroendet för rättssystemet. Det är avgörande att följa de etablerade rättsliga förfarandena och ge rättvisan tid att ta sin gång.
Citera
2024-03-31, 14:55
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justice--
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/my-vaknade-av-explosionen-i-akersberga-hade-kunnat-fa-splitter-pa-mig
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/larm-om-kraftig-small-i-akersberga
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/explosion-vid-lagenhetshus-i-varnamo
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/skjutning-mot-bostad-i-goteborg
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/larm-om-skottlossning-i-norrkoping-bjhbkd
https://www.svt.se/datajournalistik/sprangningar-i-sverige-ar-for-ar/

Alla dessa skjutningar och sprängningar mot porter och folks hem. Detta påverkar inte bara den det är riktad mot utan hela grannskapet. En bomb eller skott känner liksom till sin måltavla utan skadar allt som kommer i sin väg. Det är rent av ett mirakel att inte massa människor har dött eller skadats allvarligt, men det är bara en tidsfråga innan det händer.

Helt sjukt hur kriminaliteten har blivit råare och eskalerat. I ett sånt läge bör det tas till drastiska åtgärder. Uppenbart att de kriminella använder personsöktjänsterna för att hitta sina offer. Självklart bör kriminaliteten bekämpas med krafttag från hela samhället. Varken de kriminella eller databaserna bryr sig om konsekvenserna. I ett sånt läge är det myndigheter och lagstiftare som bör agera och skydda invånarna, inte att förenkla för de kriminella. FÖR GUDS SKULL! VAD FRUSTRERAD JAG BLIR!!

Helt ärligt fruktar jag för min och min familjs säkerhet, nästa gång kanske det är min eller din port som sprängs, och då kanske man inte klarar sig.

Jag kan garantera att sprängningar och skjutningar mot bostäder kommer minska markant om det blir svårare att ta reda på andras adresser och personuppgifter, och på köpet stärks även den personliga integriteten.

Kanske det är läge nu för IMY och domstolar att verkligen topp-prioritera denna fråga och släppa allt annat och fokusera på om det är möjligt att genom lag förbjuda dessa databaser då det är ett nationellt akut läge, nu handlar det verkligen om liv och död.

De vill verkligen överleva och kommer inte ge sig lätt. De tjänar på tok för mycket pengar på detta för att de bara ska lägga av med motiveringen att folk påverkas negativt av databaserna.

De kommer göra det de kan för att få fortsätta som vanligt. Genom propaganda mot regeringens utredning och även säkert förberett sig juridiskt mot EU:s inblandning. Men som du säger är det inte mycket de kan göra mot EU, utan där verkar det som att de bara hoppas på sina tolkningar av lagen. Möjligtvis att de med hjälp av ytterhögern och SD kommer gapa sig hesa mot EU:s inblandning och begära utträde eller andra "åtgärder" för att minska EU:s inflytelse över svenska lagar.
Alla dessa skjutningar är inte enbart resultatet av dessa sidor; även om de har bidragit till att eskalera situationen, är de inte den grundläggande orsaken. Problemet ligger i den bristfälliga och fullständigt trasiga kriminalpolitiken.
Citera
2024-03-31, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 6AllanBallan9
Det här är ju verkligen en het potatis, de har samlat de skarpaste tänkarna i landet för att se över skyddet för personuppgifter i Dir 2023:145. Det arbetas tröttlöst för att i slutet av året redovisa utredningen med bara ett års ledtid! Sedan är det bara att vänta ytterligare 2 år till 1 Januari 2027 för grundlagsändringarna att träda i kraft.

Lagom till dess så kommer man emellertid ha funnit att personskyddet kan komma till ett alldeles för högt pris. Det är nämligen så att förslaget har formulerats så att det möjligtvis kan förhindra Expressen från att publicera listor om "vilka tjänar mest i din kommun". Vi kan förstås inte göra en sådan uppoffring på vår journalistik, tänk på offentlighetsprincipen! Tack gudskelov lyckas man än en gång avvärja att privatiserade personregister offras på den personliga integritetens altare. Men ge inte upp hoppet ännu! De tillsätter nämligen en ny kommité av de skarpaste hjärnorna i vårt avlånga land, och denna gång ska de banne mig gå till botten med hur vi kan balansera den personliga integriteten mot journalistiska intressen!

1 Januari 2031, historien börjar om.

Tyvärr inte en omöjlig scenario. Hände ju två gånger tidigare. Det fascinerar mig att partierna inte kunde se till att stöd till en ändring av grundlag fanns innan en omröstning. Sosse regeringen hade ju aktivt kunnat vända sig till högersidan så de kan få säga sitt om förslaget och vice versa, istället blev det en sandlådenivå där alla gapade och ingen ville riktigt samarbeta.

Förvånar mig inte om denna gång vänstersidan tycker regeringen går för långt med begränsningar och röstar ner. Som du skrev "historien börjar om".

Citat:
Ursprungligen postat av GDPRWarrior
Alla dessa skjutningar är inte enbart resultatet av dessa sidor; även om de har bidragit till att eskalera situationen, är de inte den grundläggande orsaken. Problemet ligger i den bristfälliga och fullständigt trasiga kriminalpolitiken.

Databaserna är en bidragande orsak till att kriminaliteten ökat, då möjligheten till ett hederlig liv och egen försörjning minskar drastiskt.

Min poäng med inlägget om skjutningar och sprängningar mot bostäder är att det är personsöktjänsterna som möjliggör för kriminella att hitta måltavlor genom dessa sidor. Sprängningarna mot bostäder är knappast slumpvist valda. De kriminella kan väl ha ihjäl varandra i skogen långt från bostäder där man ska ha sin trygghet. Det är ett akutläge när bostad efter bostad sprängs och beskjuts. Det är inte läge för den slappa tröga svenska rättsystemet att ta den tiden den bukar ta på sig för att komma fram till beslut, nu är det verkligen akut och det är läge att ta till drastiska åtgärder för att stoppa detta. Bland det mest effektiva nu är att skydda adressuppgifter så inte en barnfamilj råkar sprängas i bitar. Men det verkar som att just det måste inträffa för att svensken ska börja agera.
Senast redigerad av Justice-- 2024-03-31 kl. 15:33.
Citera
2024-04-01, 10:10
Medlem
6AllanBallan9s avatar
https://www.svd.se/a/GMvxP9/prime-crime-svarar-ar-pa-brottsoffrens-sida
Ytterligare ett exempel på ansvarsfulla ansvariga utgivare.
Drivet till sin spets så kan man väl knappt ens beklandra parasiterna. Finns det pengar att tjäna är inget pris för högt.

Till syvende och sist har vi offentlighetsprincipen att tacka för de livstidsstraff som delas ut när myndigheter hänger ut våra underkläder på tork för allmän beskådning. Våra myndigheter har passivt sett på medans offentlighetsprincipen urholkats från att vara ett verktyg mot staten till att bli ett vapen mot medborgare, de har till och med anstiftat lagar om utgivningsbevis som skyddar verksamheten.

Den psykiska terror offentlighetsprincipen skapar genom att föreviga människors svagaste stunder i det digitala mediet är oförsvarligt. Skammen man dras med när ens värsta ögonblick är ett knapptryck iväg på internet för alla att se. Att aldrig kunna lämna det bakom sig då det alltid kommer finnas en digital kopia som giriga parasiter kan tjäna en slant på.

Offentlighetsprincipen måste ändras till att bevara enskildas rättigheter till privatliv, det borde gjorts för länge sedan när vi gick till att vara ett digitalt samhälle. Varje dag som går då domhandlingar lämnas ut villkorslöst och utan censur är en dag då människors liv förstörs och deras möjlighet till liv utan psykisk förföljelse nekas.

Mitt liv känns som en mardröm och fullständigt meningslöst efter att ha blivit dömd för mitt klandervärda beteende av att röka cannabis. Att jag nu flaggas för exkludering i rekryteringsprocesser, att grannar, kollegor, nya bekantskaper ska ta del av den informationen för all framtid, paralyserar mig. Ångesten och skammen dämpas inte, tankarna går om att det kanske skulle vara bäst att ta livet av sig.
Citera
2024-04-01, 12:03
Medlem
Citat:
Drivet till sin spets så kan man väl knappt ens beklandra parasiterna. Finns det pengar att tjäna är inget pris för högt.

Till syvende och sist har vi offentlighetsprincipen att tacka för de livstidsstraff som delas ut när myndigheter hänger ut våra underkläder på tork för allmän beskådning. Våra myndigheter har passivt sett på medans offentlighetsprincipen urholkats från att vara ett verktyg mot staten till att bli ett vapen mot medborgare, de har till och med anstiftat lagar om utgivningsbevis som skyddar verksamheten.

Den psykiska terror offentlighetsprincipen skapar genom att föreviga människors svagaste stunder i det digitala mediet är oförsvarligt. Skammen man dras med när ens värsta ögonblick är ett knapptryck iväg på internet för alla att se. Att aldrig kunna lämna det bakom sig då det alltid kommer finnas en digital kopia som giriga parasiter kan tjäna en slant på.

Offentlighetsprincipen måste ändras till att bevara enskildas rättigheter till privatliv, det borde gjorts för länge sedan när vi gick till att vara ett digitalt samhälle. Varje dag som går då domhandlingar lämnas ut villkorslöst och utan censur är en dag då människors liv förstörs och deras möjlighet till liv utan psykisk förföljelse nekas.

Mitt liv känns som en mardröm och fullständigt meningslöst efter att ha blivit dömd för mitt klandervärda beteende av att röka cannabis. Att jag nu flaggas för exkludering i rekryteringsprocesser, att grannar, kollegor, nya bekantskaper ska ta del av den informationen för all framtid, paralyserar mig. Ångesten och skammen dämpas inte, tankarna går om att det kanske skulle vara bäst att ta livet av sig.

Bra skrivet. Jag kan hålla med dig om ångesten du beskriver. Jag har gått i tankarna om att ta livet av mig också men har kommit ifrån dessa tankar, dock försvinner aldrig ångesten över att vem som helst kan ta reda på dessa känsliga uppgifter om mig. Den ångesten jagar mig varje dag, det är det första jag tänker på när jag vaknar och det sista jag tänker på när jag somnar.
Citera
2024-04-01, 15:09
Avslutad
Citat:

denna har inte paywall
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4on3Ee/prime-crime-svarar-ar-pa-brottsoffrens-sida

en av de senaste klippen på youtube om en kvinna som fått fingrarna intryckta i ögonen är tydligen på brottsoffrens sida..
https://imgur.com/a/5ZTQndW
Senast redigerad av SethPutnam 2024-04-01 kl. 15:14.
Citera
2024-04-01, 15:27
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:

Finns GDPRWarriors mål här också?
Citera
2024-04-01, 16:45
Medlem
6AllanBallan9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkitektkompisen
Bra skrivet. Jag kan hålla med dig om ångesten du beskriver. Jag har gått i tankarna om att ta livet av mig också men har kommit ifrån dessa tankar, dock försvinner aldrig ångesten över att vem som helst kan ta reda på dessa känsliga uppgifter om mig. Den ångesten jagar mig varje dag, det är det första jag tänker på när jag vaknar och det sista jag tänker på när jag somnar.
Inte för att jag alls är förvånad eller att det är någon nyhet, men det gör verkligen ont att läsa att andra känner samma hjälplöshet inför situationen. Att inte vilja något hellre än att leva ett vanligt städat liv och att fråntas den möjligheten är hjärtskärande. Starkt att du ändå lyckats släppa de värsta tankarna. Fullständigt förryckt att man tillåts profitera på kostnad av andras psykiska mående medans myndigheter ser på. Det är otroligt utmattande att dras med den här ångesten, ingenting man skulle önska ens sin värsta fiende. Det är svårt för den som inte finner sig i situationen själv att förstå den otroliga terror systemet skapar. Att spendera varje vaken stund hemsökt av gångna handlingar av en person man inte längre känner igen sig i, det avståndstagandet från samhället det innebär och oförmågan att finna upprättelse leder till ett hav av självförakt och mynnar ut i en ren tortyr.

Att hela liv ödelägs och man utsätts för den här terrorn och utanförskapet för minsta misstag, även i sin ungdom, är så brutalt och bakåtsträvande att det saknar motstycke. Det här lidandet brer sig ut även på nära och anhöriga när tidigare helt vanliga och i grund och botten goda människor döms ut från samhället för minsta lagöverträdelse.
Citera
2024-04-01, 17:35
Medlem
Lexbase och krimfup och andra liknade företag går nog mot sitt slut, vilket man kan skönja i en Kammarrättsdom den 13-mars!
Ett sådant företag begärde ut förundersökningar hos åklagarmyndigheten som avslog begäran att lämna ut personuppgifterna, med hänvisning till att syftet med bakgrundskontroller och konsultverksamhet inom rekrytering, huvudsakligen inte sker för ett journalistiskt ändamål. Kammarrätten avslog företagets överklagan, Integritetsskydds myndigheten som följer domstolspraxis genom att tidigare avsluta sådana klagomål utan tillsyn, kommer att ändra sina rutiner enligt ett Beslut den 15-mars;
https://www.imy.se/nyheter/imy-ser-over-sin-hantering-av-klagomal-mot-innehavare-av-utgivningsbevis/
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2024-04-01 kl. 17:39.
Citera
2024-04-01, 18:13
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Finns GDPRWarriors mål här också?
Deras rapportering undviker helt tvistemål som potentiellt kan kasta skugga över deras påstådda "journalistiska" verksamhet. Dessutom saknar mitt tvistemål den gnista av spänning som krävs för att göra den lockande för läsare eller tittare på youtube. Det är möjligt kanske att jag kan väcka intresse hos de som är engagerade inom "integritetsskydd", såsom IMY, samt hos advokater och politiker.
Citera
2024-04-02, 13:54
Medlem
6AllanBallan9s avatar
https://www.svd.se/a/KnEB75/soktjansterna-ar-inte-hela-problemet
Citat:
Att förstärka skyddet för vissa personuppgifter skulle, till skillnad från förslaget att begränsa söktjänsterna, inte kräva en grundlagsändring. Det handlar om justeringar i de ganska snåriga sekretessregler som ska skydda enskildas personliga och ekonomiska förhållanden. De reglerna innebär redan i dag sekretess för de flesta uppgifter som lämnas i självdeklarationen.

Det är ett bra steg regeringen tar för att ålägga söktjänsterna att tillämpa dataskyddsregler när de publicerar offentliga personuppgifter. Men kriminella kommer att komma åt personuppgifter så länge de är just offentliga.
Precis, att ta ifrån eller begränsa rättigheterna ett utgivningsbevis ger kommer inte stoppa verksamheten. Moralbefriade parasiter kommer fortsätta suga ur myndigheter alla uppgifter de kommer över sålänge det tillåts och fortsätta att profitera genom att kränka andras integritet, varesig försäljning sedermera sker genom svenskregistrerade bolag eller ej.

Man måste börja tänka på konsekvenserna det villkorslösa utlämnandet av personuppgifter har för personen, inte blint frånsäga sig ansvaret genom att peka på 300 år gammal lagstiftning från en annan verklighet. Att digitaliseringen har ändrat spelplanen och gjort oss föremål för integritetskränkningar man aldrig någonsin kunnat drömma om när lagen anstiftades är något som måste tas på allvar.
Citera
2024-04-02, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Lexbase och krimfup och andra liknade företag går nog mot sitt slut, vilket man kan skönja i en Kammarrättsdom den 13-mars!
Ett sådant företag begärde ut förundersökningar hos åklagarmyndigheten som avslog begäran att lämna ut personuppgifterna, med hänvisning till att syftet med bakgrundskontroller och konsultverksamhet inom rekrytering, huvudsakligen inte sker för ett journalistiskt ändamål. Kammarrätten avslog företagets överklagan, Integritetsskydds myndigheten som följer domstolspraxis genom att tidigare avsluta sådana klagomål utan tillsyn, kommer att ändra sina rutiner enligt ett Beslut den 15-mars;
https://www.imy.se/nyheter/imy-ser-over-sin-hantering-av-klagomal-mot-innehavare-av-utgivningsbevis/
Är inte insatt. Kommer det försvinna eller ej. Nu eller om en vecka, ett halvår?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in