Citat:
Exakt, det är det jag är ute efter. Mycket alarmerande rapportering om att de är svåra att sluta med, men ingen konkret anledning till varför man ska sluta om man mår bättre.
Och ja, det är ett typiskt ämne många har en åsikt om som helt är baserad på egna erfarenheter.
Jag saknar det vetenskapliga perspektivet i diskussionen, men det här kanske inte är rätt forum för det...
Och ja, det är ett typiskt ämne många har en åsikt om som helt är baserad på egna erfarenheter.
Jag saknar det vetenskapliga perspektivet i diskussionen, men det här kanske inte är rätt forum för det...
Saken är ju att även i de fall där man omedelbart mår mycket sämre får man alltid rådet av vården att fortsätta ta medicinen, för att det blir bättre efter insättningen. Efter insättningen är man ofta redan tillvand till medicinen, så även om man mår skit av själva medicinen, så mår man ännu sämre av utsättningen. Det tror jag leder till att de som vill sluta inte alltid klarar av det. Jag har dock klarat av det varje gång, men det har fått mig att må skit ganska lång tid efteråt.
I mitt fall finns det en förklaring, att jag inte kan metabolisera medicinerna på "rätt sätt" genetiskt, något som för mig gäller de flesta psykofarmaka. Relativt många har dessa variationer, både att man metaboliserar för snabbt och som i mitt fall, för långsamt, ibland fungerar det för vissa att ta väldigt låga doser och ta blodprover för att mäta nivåerna av medicinen i blodet, i mitt fall fungerar inte heller det då de saknar effekt oavsett nivåerna i blodet.
I studier hjälper inte heller SSRI och SNRI för så många som man tidigare trott, så du är lyckligt lottad om du upplever att de hjälper.