2023-05-25, 00:19
Medlem
helplessness-bluess avatar
https://www.dn.se/insidan/lakaren-hu...ingar-i-livet/

Citat:
Antalet patienter som tar antidepressiv medicin i Sverige ökar för varje år. I dag tar var tionde svensk psykofarmaka, och i alla åldersgrupper är det fler kvinnor än män som tar medicinen.

Citat:
Socialstyrelsen rekommenderar i sina riktlinjer till vården i första hand psykologisk behandling för lättare och medelsvår depression eller ångest. Så är verkligen fler än var tionde svensk så sjuk att den behöver behandlas med psykofarmaka? Cirka 65 procent av alla antidepressiva läkemedel skrivs ut av läkare på vårdcentralerna.

Citat:
Josefin, 28 år, har gått på antidepressiva mediciner i nästan tio år och försökt sluta utan att lyckas. Först när hon kom i kontakt med Sveriges enda nedtrappningsmottagning av psykofarmaka fick hon den hjälp hon behövde.

– Jag känner en väldig ilska mot vården för att den satte mig på en medicin som jag uppfattar som så fruktansvärt stark när jag var 19 år, utan att berätta om några bieffekter, säger hon.

Finns just nu en artikelserie i DN som handlar om psykofarmaka och allt som är dåligt med det, hur svårt det är att sluta, osv. Personligen har jag lite svårt att förstå problemet.
Om jag förstår artikelserien rätt är exempelvis SSRI inte farligt för kroppen rent fysiskt? Det finns alltså ingen fysisk risk med att ta det i många år, däremot verkar många få emotionella besvär efterhand. Kan någon kunnig, typ Zuzumba, förklara?
Jag har annars svårt att förstå varför man måste sluta med en medicinering som funkar bra?

Läser även många här på FB som skriver att SSRI är gift, värsta de har tagit, omöjligt att sluta med osv.
Blir bekymrad nu när jag själv, efter ett helt liv av ångest och depression i varierande grader, äntligen har hittat en medicinering som får mig att fungera och må bra. Har ställt in mig på att jag kanske behöver det livet ut. Och innan folk går igång: ja, jag har provat allt annat också. Motion, terapi, mindfulness, kostförändringar, etc etc.

Undrar också hur de som uttalar sig i artikeln tänker sig att den svenska vården ska kunna hantera alla som mår dåligt, utan att skriva ut psykofarmaka, med tanke på väntetider osv.

Så, ni som velat sluta med SSRI, kan ni berätta varför? Upplever att många vill sluta bara för slutandet skull, så om medicinen inte är skadlig för kroppen undrar jag vad syftet med att sluta är?
Citera
2023-05-25, 00:28
Medlem
SSRI förstör sexlusten, balanssinnet, hungerkänslorna, etc.
Citera
2023-05-25, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sefipaw
SSRI förstör sexlusten, balanssinnet, hungerkänslorna, etc.

Har du själv upplevt det eller är det sådant som är ”allmänt känt”?
Citera
2023-05-25, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helplessness-blues
Har du själv upplevt det eller är det sådant som är ”allmänt känt”?

Jag har kompisar som haft de symtomen.
Citera
2023-05-25, 00:43
Medlem
Citat:

Finns just nu en artikelserie i DN som handlar om psykofarmaka och allt som är dåligt med det, hur svårt det är att sluta, osv. Personligen har jag lite svårt att förstå problemet.
Om jag förstår artikelserien rätt är exempelvis SSRI inte farligt för kroppen rent fysiskt? Det finns alltså ingen fysisk risk med att ta det i många år, däremot verkar många få emotionella besvär efterhand. Kan någon kunnig, typ Zuzumba, förklara?
Jag har annars svårt att förstå varför man måste sluta med en medicinering som funkar bra?

Läser även många här på FB som skriver att SSRI är gift, värsta de har tagit, omöjligt att sluta med osv.
Blir bekymrad nu när jag själv, efter ett helt liv av ångest och depression i varierande grader, äntligen har hittat en medicinering som får mig att fungera och må bra. Har ställt in mig på att jag kanske behöver det livet ut. Och innan folk går igång: ja, jag har provat allt annat också. Motion, terapi, mindfulness, kostförändringar, etc etc.

Undrar också hur de som uttalar sig i artikeln tänker sig att den svenska vården ska kunna hantera alla som mår dåligt, utan att skriva ut psykofarmaka, med tanke på väntetider osv.

Så, ni som velat sluta med SSRI, kan ni berätta varför? Upplever att många vill sluta bara för slutandet skull, så om medicinen inte är skadlig för kroppen undrar jag vad syftet med att sluta är?

Det är bra medans livet är jobbigt. Det bedövar lite. Enligt min erfarenhet. Om man missar ta dessa mår man sämre. Även när livet är bra minskar topparna, glädjen vid något bra. Vid jobbiga saker minskar dipparna. Livet blir inte lika jobbigt. Men om man upplever att man mår
Bättre och vill sluta medicinernas är det ju fullt naturligt. Man ska trappa ner långsamt för att Inge få mörka tankar. Hur kan du inte tycka det är positivt med att sluta käka kemikalier dagligen?

Kan komma med så många argument för att inte ta dessa läkemedel. Men alla är olika, men bäst mår ju alla utan om det är möjligt?
Citera
2023-05-25, 00:43
Medlem
Citat:

SSRI kan leda till väldigt förödande konsekvenser:

https://www.pssdnetwork.org/
Citera
2023-05-25, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elocone
Det är bra medans livet är jobbigt. Det bedövar lite. Enligt min erfarenhet. Om man missar ta dessa mår man sämre. Även när livet är bra minskar topparna, glädjen vid något bra. Vid jobbiga saker minskar dipparna. Livet blir inte lika jobbigt. Men om man upplever att man mår
Bättre och vill sluta medicinernas är det ju fullt naturligt. Man ska trappa ner långsamt för att Inge få mörka tankar. Hur kan du inte tycka det är positivt med att sluta käka kemikalier dagligen?

Kan komma med så många argument för att inte ta dessa läkemedel. Men alla är olika, men bäst mår ju alla utan om det är möjligt?

Absolut är det positivt om man blir frisk från sin depression. Men det är det som lite är min poäng: om kemikalierna inte är skadliga, varför så bråttom att sluta?
Citera
2023-05-25, 00:54
Medlem
chiliislifes avatar
Jag har tagit SSRI för att läkaren rekommenderade det, men jag märkte ingen skillnad i humöret över huvud taget. Det ger endast en massa oönskvärda biverkningar.
Citera
2023-05-25, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abuabu
SSRI kan leda till väldigt förödande konsekvenser:

https://www.pssdnetwork.org/

Får tyvärr lite foliehattsvibbar av den webbsidan. Finns det någon vetenskaplig evidens bakom eller lever sidan enbart på ensidiga inskickade personliga erfarenheter?
Citera
2023-05-25, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chiliislife
Jag har tagit SSRI för att läkaren rekommenderade det, men jag märkte ingen skillnad i humöret över huvud taget. Det ger endast en massa oönskvärda biverkningar.

Okej, tråkigt. Verkar ju vara väldigt individuellt hur det fungerar. Hur gick det att sluta?
Citera
2023-05-25, 00:59
Bannlyst
Vad är SSRI ?
Citera
2023-05-25, 00:59
Medlem
Entekopps avatar
Tar inte SSRI, inga andra piller heller och skulle aldrig göra det. Dock har den klassens piller inte funnits särskilt länge och är inte förrän efter 2000 som det började användas i stor skala. Således finns det väldigt lite forskning om vad som händer i kroppen och hjärnan efter årtionden av bruk.

Jag har också haft långa perioder med extrem ångest, depressioner, psykosliknande tillstånd mm. men skulle aldrig få för mig att ta några piller för det.

Det finns alltid bättre lösningar än piller! Låt er inte bli lurade av psykiatrin då deras jobb är inte att ge bästa hjälpen utan att mjölka er så mkt som möjligt.

Och ja det fungerar att byta till en sundare livsstil men det räcker inte försöka lite här och där utan alla osunda vanor måste rotas upp för gott. Och nej det behöver inte göras perfekt, det finns alltid svängrum men har man t.ex problem med stress så måste man helt enkelt sluta stressa! Jag säger inte att det är lätt och hjälp från ett proffs kan behövas men inte från psykolog för där kommer du inte att komma någonstans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in