2023-05-25, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helplessness-blues
https://www.dn.se/insidan/lakaren-hu...ingar-i-livet/

Finns just nu en artikelserie i DN som handlar om psykofarmaka och allt som är dåligt med det, hur svårt det är att sluta, osv. Personligen har jag lite svårt att förstå problemet.
Om jag förstår artikelserien rätt är exempelvis SSRI inte farligt för kroppen rent fysiskt? Det finns alltså ingen fysisk risk med att ta det i många år, däremot verkar många få emotionella besvär efterhand. Kan någon kunnig, typ Zuzumba, förklara?
Jag har annars svårt att förstå varför man måste sluta med en medicinering som funkar bra?

Läser även många här på FB som skriver att SSRI är gift, värsta de har tagit, omöjligt att sluta med osv.
Blir bekymrad nu när jag själv, efter ett helt liv av ångest och depression i varierande grader, äntligen har hittat en medicinering som får mig att fungera och må bra. Har ställt in mig på att jag kanske behöver det livet ut. Och innan folk går igång: ja, jag har provat allt annat också. Motion, terapi, mindfulness, kostförändringar, etc etc.

Undrar också hur de som uttalar sig i artikeln tänker sig att den svenska vården ska kunna hantera alla som mår dåligt, utan att skriva ut psykofarmaka, med tanke på väntetider osv.

Så, ni som velat sluta med SSRI, kan ni berätta varför? Upplever att många vill sluta bara för slutandet skull, så om medicinen inte är skadlig för kroppen undrar jag vad syftet med att sluta är?
En fråga: har du testat att sluta ha ångest och depression någon gång? "Ångest och depression" existerar BARA i västerländska världen. Existerar ingen annanstans.
Citera
2023-05-25, 02:13
Medlem
helplessness-bluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlssonss374
Anledning till att det är svårt att sluta, är för att ångesten återvänder. Det är därför så många som slutar knapra piller går över till andra missbruk, för att döva ångesten. Ångest är ett symptom på ett underliggande problem.

Ingen frågar sig "Varför är du deprimerad och vad kan vi göra åt det?". Istället ger man personen massa piller och slätar över problemet. Men SSRI maskerar bara de psykiska besvären och gör ingenting åt själva huvudproblemet, att personen är deprimerad.

Ångest är ett symptom på ett underliggande problem. Men ingen vill göra någonting åt själva problemet. För det kräver någonting som vi människor gärna vill kringgå: Ansträngning.

Det här resonemanget är något jag är lite trött på, och det är även en av orsakerna till att det fortfarande är så stigmatiserat att ha ångest/vara deprimerad. Som att alla personer med dessa problem är helt handlingsförlamade och inte vill anstränga sig för att förändra sin situation. För vissa är det säkert så, men långtifrån alla.

Personligen vet jag att det sannolikt skulle krävas många år i terapisoffan för att bli kvitt ångesten. Och ja, det skulle vara så sjukt krävande att jag kanske inte skulle kunna kombinera det med jobb/studier/familjeliv. Så vad är då bäst: att jag kan vara en god samhällsmedborgare, jobba och sköta mitt liv, tack vare piller - eller att jag riskerar att hamna i sjukskrivningskarusellen i flera år? Nä, i så fall slätar jag hellre över problemet och kör på.
Senast redigerad av helplessness-blues 2023-05-25 kl. 02:21.
Citera
2023-05-25, 02:57
Medlem
Citat:
Det här resonemanget är något jag är lite trött på, och det är även en av orsakerna till att det fortfarande är så stigmatiserat att ha ångest/vara deprimerad. Som att alla personer med dessa problem är helt handlingsförlamade och inte vill anstränga sig för att förändra sin situation. För vissa är det säkert så, men långtifrån alla.

Personligen vet jag att det sannolikt skulle krävas många år i terapisoffan för att bli kvitt ångesten. Och ja, det skulle vara så sjukt krävande att jag kanske inte skulle kunna kombinera det med jobb/studier/familjeliv. Så vad är då bäst: att jag kan vara en god samhällsmedborgare, jobba och sköta mitt liv, tack vare piller - eller att jag riskerar att hamna i sjukskrivningskarusellen i flera år? Nä, i så fall slätar jag hellre över problemet och kör på.

Jag uppfattar det lite som att du tog mitt inlägg hårt och såg det som att jag ser ner på de går på medicin. Det gör jag inte. Världen är en hård och brutal plats fylld av farliga människor. Jag har full förståelse för att många tar till upplyftande preparat för att klara vardagen och i många fall inte spåra ur.

Min kritik riktar sig åt läkarna och framförallt samhället i stort. Man vill inte hjälpa personer med depression, utan istället ska problemen maskeras, därför att då slipper man tackla livspusslet, som är bra mycket mer komplicerat att lösa. Läkarna borde veta bättre, eftersom de förstår att vanligt folk inte vet.

Det är inte bara piller. Vissa klarar vardagen så länge de får sina cigg. Andra behöver koppla av med ett glas rött under kvällen. Vi har matmissbrukare som är den enda tröstaren ihop med netflix. Det är inget sunt samhälle vi befinner oss i, och stressen i våra liv tycks aldrig ta slut.

På tal om stigmatisering. Meditation har målats upp som någonting buddhistiska munkar sysslar med. Samma med motion. Att röra på kroppen och svettas lite, ses som någonting besvärligt som bör undvikas. Det är ju bara att titta på hur socialt accepterat det har blivit med elsparkcyklar och företag som foodora.

Ingen vill heller göra någonting om det anses för "bögigt". Allt som är socialt oaccepterat undvikes. Många skaffar massor av barn (för att man "ska" göra det) och klagar sedan på stress och brist på fritid. Barnen önskar att de hade någon de kunde se upp till, men allt de ser är vuxna bebisar som stirrar ner i sina skärmar. Alla vill vara någonting, men ingen blir någonsin nöjd. Konceptet egenansvar försvann lite i mitt första stycke, men för att det ska ske någon förbättring, måste man själv vilja förändras. Vi lever i ett egoistiskt samhälle där ingen verkar se skogen för alla träden. Men jag ser inga träd, jag ser bara skogen. Hoppas du fattar.
Lev väl.
Citera
2023-05-25, 04:07
Medlem
SSRI är rävgift för kropp och sinne.

Borde förbjudas bums.
Citera
2023-05-25, 04:40
Medlem
Helt omöjligt att få en balanserad diskussion om dessa saker. Alla kommer in med sina tvärsäkra åsikter och lämnar som en liten skithög i tråden.

Nu är jag inte DN-prenumerant (du borde ange att artikeln är bakom en betalvägg) men vad jag får ut av det du refererar så driver DN tesen att man borde ersätta medicin med terapi i högre grad. Problemet med det resonemanget är demografiskt. Vi blir allt äldre och allt färre ska ta hand om allt fler. Man räknar med att vården i framtiden skulle behöva anställa 60% av alla i arbetsför ålder för att vi ska kunna bibehålla samma standard vi har idag vilket är en omöjlig ekvation. Var menar då DN att vi ska rekrytera alla dessa terapeuter? Terapi är dessutom extra språkkänsligt så det är inget man bara kan importera om nu någon trodde det.
Senast redigerad av Tillfkonto12 2023-05-25 kl. 04:44.
Citera
2023-05-25, 04:57
Medlem
zombie-nations avatar
Jag har fått tre olika sorters terapi. Det knäckte mig som människa. Jag kommer aldrig bli samma igen.

Så det är inte bara medicin som har biverkningar.
Citera
2023-05-25, 05:22
Medlem
UndeadNinjas avatar
Lite info om dessa piller.

https://www.scientificamerican.com/a...any-influence/

Citat:
A review of studies that assess clinical antidepressants shows hidden conflicts of interest and financial ties to corporate drugmakers

https://www.psychologytoday.com/us/b...ce-about-ssris

Citat:
One study found SSRIs are no more effective in treating depression than a placebo pill. That means they are 33 percent effective.
People with high serotonin levels can be depressed and those with low levels can be happy.
Many doctors routinely prescribe not one but two or three SSRIs, says one study. Unfortunately, drugs have dangerous interactions
.

https://janethull.com/healthynews/bl...op-depression/

Citat:
A new study suggests that SSRIs don’t work because depression isn’t linked to your serotonin levels.

Det verkar inte som att dessa läkemedel i själva verket är så effektiva som en del tror. De ger dessutom sk utsättningssymptom som i många fall är lika illa eller tom värre än en del narkotiska preparat.

Varför vill man sluta med SSRI?

Mitt svar blir en följdfråga. Varför vill man börja med SSRI?

Vi som har testat hela Fass lista med antidepressiva känner dessutom mycket väl till de bieffekter som många av dessa mediciner för med sig.

Personligen har jag inte rört dessa piller på åratal nu och skulle aldrig ens få för mig att gå på sådana läkemedel igen. Aldrig någonsin.
Citera
2023-05-25, 06:03
Medlem
Den s.k "imbalance of chemicals in the brain" teorin verkar varit något man bara drog ur röven. Att det skulle vara så enkelt verkar helt enkelt inte ha några bevis bakom sig. Något man sagt nu. (gick patenten ut?) När en medicin som tidigare använts helt plötsligt får kritik så brukar det vara patentet eller en ny "medicin" man vill ska ersätta den gamla.

SSRI har också som biverkning att folk vill ta livet av sig. Detta dök upp i studierna man faktiskt gjorde på några av de mer kända tabletterna. Dessa resultat fifflade man bort om man var tvungen att publicera, eller så lät man rapporten ligga opublicerad. I regel gör man allt för att slippa ordentliga säkerhetsstudier då det bara är en nackdel för big pharma. Bättre att bara köra på och sedan äta eventuella skadestånd.

Eftersom SSRI påverkar serotoninupptagningen och har som biverkning att påverka mäns förmåga att få stånd. Kan detta ha en långvarig inverkan på rem-sömn? Jag tänkte eftersom kopplingen finns där. Män får stånd flera gånger per natt (vid rem sömn) om mannen är frisk så att säga.?

Lider med alla som har långvariga biverkningar från dessa...
Citera
2023-05-25, 06:06
Medlem
grungewhores avatar
Har tagit SSRI i 10+ år. Glömde förnya recept och tänkte att jag fasar ut, vilket ledde till en liten chock för psyket.

Min läkare sa något klokt, och det är att beviset att SSRI funkar är att du känner dig frisk och därmed vill avsluta. Det är en normal tanke. Medicin ska läka, tänker en fungerande människa, och därmed behövs inte medicinen längre. Men SSRI fungerar ju inte läkande.

Har aldrig haft biverkningar av medicinen, ska tilläggas, men vet att det förekommer. Den fungerar ju individuellt.
Citera
2023-05-25, 06:18
Medlem
Citat:

Då är det bara att gratulera dig TS. Bara ät dina piller och var glad.

Själv kan jag tycka att både DN-artikeln och TS propagerar för den felaktiga föreställningen att terapi är det enda alternativet till ssri, som om dom hade betalt för det. Falsk dikotomi tror jag manipulationsknepet kallas.

Artikeln skulle på ytan kunna misstas som SSRI-kritiskt, men i själva verket är den förmodligen sponsrad direkt av Big Pharma. Här är budskapet (min tolkning): SSRI är oumbärliga, därför att terapi (DET ENDA ALTERNATIVET) är alltför resurskrävande. Pillren har allvarliga biverkningar, men att sluta är fantamej omöjligt. Så livslång medicinering ÄR det minst dåliga alternativet. "Tyvärr."

Alla budskapen är tyvärr rena lögner. SSRI är varken oumbärliga eller omöjliga att sluta med (man behöver bara lite tålamod när man trappar ut långsamt). Terapi är absolut inte det enda alternativet, och det är inte så himla bra heller.
Citera
2023-05-25, 06:40
Medlem
Jag käkat citalopram i 10år! Det räddade mitt liv kan man säga. Inga jobbiga biverkningar..blivit en bättre människa. Men man tänker ju att en dag lär man prova trappa ner.
Citera
2023-05-25, 06:41
Medlem
Tervulls avatar
Vissa ssri preparat ökar risken för cancer och demens. Läs på bipacksedlarna, de har inte skrivits för skojs skull.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in