2023-05-25, 00:47
Medlem
Aaarghhhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SimonSess
Min tjej är 90-talist och har därmed inte behövt slita särskilt hårt för att nå någonstans i livet. Ändå så hävdar hon att mensskydd ska vara gratis och betalas av skattebetalare för annars är det sexistiskt att bara kvinnor behöver betala extra bara för att existera.

Jag sa då att kvinnor inte måste använda mensskydd, utan det är faktiskt helt frivilligt. Hon blev helt paff och dumförklarade mig typ och frågade om det skulle vara fräscht med mens överallt, i sätena på bussen, på gatorna och alla andra ställen.

Jag påpekade då att nej, det vore inte så fräscht, men att det går att undvika enkelt genom att använda mensskydd. Genast är vi tillbaka på ruta 1. Hon verkar inte förstå meningen med mensskydd. Har ni några tips? Har ni några argument ni kan tipsa om?
Förklara snällt att du skämtade och a du egentligen förstår när du tänker på hyr mycket gilette hyvlar och raklödder kostar per månad.
Citera
2023-05-25, 00:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SimonSess
Ändå så hävdar hon att mensskydd ska vara gratis och betalas av skattebetalare för annars är det sexistiskt att bara kvinnor behöver betala extra bara för att existera.

Varför använder hon inte menskopp? Det är billigare och miljövänligare och så slipper hon köpa andra skydd ”för att existera” och vi andra slipper mens på bussen.

Stackarn är ju vilse och känner inte till att det finns bättre alternativ som ger er båda rätt.
Citera
2023-05-25, 00:49
Medlem
Free12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Det är det jag menar.
Jag är glad för att nästan alla kvinnor är förnuftiga och förstår hur lyckligt lottade de är som har möjligheten att köpa praktiskt mensskydd.
Men så finns det radikalfeministiska stolpskott som tycker att jag ska betala för deras hygienprodukter.

Och det var väl mest dem som mitt hätska inlägg var riktat mot.
Okej. Tror vi har samma syn på saken och det blev missförstånd från början

Mitt tips "hon har rätt" höll även du med om så
Citera
2023-05-25, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elocone
Är tjej och håller delvis med dig. Att erbjuda det gratis innebär att sjukvården eller statens budget måste räkna med dessa kostande och minska ner på något annat. Ja resurserna är begränsade, om inte annat får en annan grupp avstå behandling eller hjälp.

Går inte att jämföra med det. För att jämföra det bättre, tänk att du ska blöda ur din penis varje måndag. Allt ifrån en matsked till någon deciliter. Vilket är vanligt, men blödningen varierar, vill du att dina kollegor ska se det? Ska du gå runt med en röd fläck i dina jeans och att på familjemiddagen med släckten, få en röd fläck på din mormors dyna vid bordet?

Kan kanske vara rätt, borde däremot utgå ifrån inkomst och inte ålder. Finns äldre med dålig ekonomi som behöver hjälp, på samma sätt mig som haft en familj som betalar och inte behövt ekonomisk hjälp.

En menskopp kostar 300 kronor och håller i flera år. Är väl inte så mycket att bråka om egentligen. Om man verkligen är så jävla fattig att man inte har råd med det så finns det hjälp att söka.
Citera
2023-05-25, 00:54
Medlem
Citat:
Jag är 30 år och tjej. Ja de kostar, det är enormt störande och jobbigt att ha mens. Men det är också jobbigt att raka benen och ska andra komma med den jämförelsen bör man jämna ut kostnaderna. Att raka sig varje dag/vecka/ månad är en sak och frivilligt för vad man gillar. Att blöda ifrån slidan och många gånger en större mängd, äcklar människor. Att veta att det är slämmhinnor ifrån slidan med ägg osv. Är inte trevlig. Ingen vill väll sitta på samma stol där det är blod och annat? Att raka sig, ja. För både tjejer och killar.

Det är fortfarande en alldeles för generell grej för att fokusera på när det finns större utmaningar i samhället. Även om alla män skulle blöda ur kuken varje månad så skulle det kännas jävligt skevt att få gratis sanitetsprodukter för det när det finns gott om människor som måste betala för specialkost till deras sjuka barn.
Citera
2023-05-25, 00:55
Medlem
Merwinnas avatar
Problemet är på väg att försvinna. Enligt min dotter, som är drygt 20 år, börjar det ses som gammeldags att ha mens. Antingen äter tjejerna p-piller varje dag (utan att ta sockerpillren för att släppa fram mensen emellan), eller så sätter de in en hormonspiral, som starkt reducerar blödningarna och ofta efter längre användning tar bort dem helt. OBS att jag inte säger att detta är bra - det är nog ingen som vet än vilka hälsoverkningarna blir på sikt - jag säger bara att det ÄR så.

Annars kostar det inte många kronor att köpa ett nystan bomullsgarn och virka ett antal bindor, som man lägger i blöt i en hink med kallt vatten till nästa tvätt. Kan användas hur många gånger som helst. Om jag var en fattig ung tjej idag, så skulle jag välja detta alternativ. Att staten ska sponsra verkar ju knasigt, det finns viktigare utgifter för statskassan.
Citera
2023-05-25, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Free12
Okej. Tror vi har samma syn på saken och det blev missförstånd från början

Mitt tips "hon har rätt" höll även du med om så

Lite för överförfriskad, så jag missförstod nog di. Men då kanske vi tänker lika. Men allt är upp till politikerna.. på gott och ont..
Citera
2023-05-25, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motherofgod
En menskopp kostar 300 kronor och håller i flera år. Är väl inte så mycket att bråka om egentligen. Om man verkligen är så jävla fattig att man inte har råd med det så finns det hjälp att söka.

Fast alla kan inte ha det? För mig passar det inte och inte andra läkemedel heller. För många passar det, jätte bra! Men alla kroppar är och ser olika ut.
Citera
2023-05-25, 01:06
Medlem
Pannkakslaggs avatar
Mensskydd borde självklart vara gratis för kvinnor, men bara för de som är mest ekonomiskt utsatta eller saknar inkomst, typ barn och ålderspensionärer.
Citera
2023-05-25, 01:06
Medlem
Free12s avatar
Citat:
Lite för överförfriskad, så jag missförstod nog di. Men då kanske vi tänker lika. Men allt är upp till politikerna.. på gott och ont..
Som det ska vara då Äsch nu ska vi inte gå in på politik i denna tråd
Citera
2023-05-25, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Free12
Som det ska vara då Äsch nu ska vi inte gå in på politik i denna tråd

Exakt! Ha en grym kväll!
Citera
2023-05-25, 01:11
Medlem
Citat:
Fast alla kan inte ha det? För mig passar det inte och inte andra läkemedel heller. För många passar det, jätte bra! Men alla kroppar är och ser olika ut.

Det finns olika storlekar, så de absolut flesta kan använda det. Att det skulle vara en rättvisegrej är bara patetiskt och fjantigt. Som att män skulle få subventionerad mat bara för att de har ett större energibehov.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in