• 1
  • 2
2023-05-24, 14:08
Medlem
Lysepinnes avatar
Blev tvungen att flytta tillbaka till Sverige under pandemin och blev även "tvungen" att ge mig in på bostadsmarknaden mitten av 2021. Hade inte så mycket val, i efterhand kan man såklart önska att man köpte 10 år tidigare. Men nu sitter jag här. C:a 60% belånad och i mitt område har priserna fallit ~10%.

Vilket är de bästa sättet att förvalta situationen? Utnyttja nedgången och köpa något större som fallit ännu mer i pris? Sälja och flytta till hyresrätt?

Kanske bara acceptera läget för att bostadsmarknaden ändå är ett nollsummespel?
2023-05-24, 14:24
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lysepinne
Vilket är de bästa sättet att förvalta situationen? Utnyttja nedgången och köpa något större som fallit ännu mer i pris? Sälja och flytta till hyresrätt?
Vad sägs om att bara bo kvar och vänta på att priserna går upp igen? Är inte det det mest logiska alternativet?

Citat:
Ja.

Allt man förlorar på att sälja, vinner man på att köpa.
Allt man vinner på att sälja, förlorar man på att köpa.

Mer eller mindre. Sen kan man också göra en ovanligt bra eller dålig affär.
2023-05-24, 14:26
Medlem
Med tiden går det upp. Redan om tio år lär du vara tillbaka på minst plus minus noll igen, det ser inflationen till om inte annat. Kanske rent av om fem år.

Om du säljer och köper större måste du väl betala mäklaravgifter också.

Köpte även jag nära toppen men tänker bo här i tio år så jag bryr mig inte. Om priserna kraschar rejält så köper jag nog ett semesterhus någonstans för att ”jämna ut”. Typ dollar cost averaging fast med bostäder.
2023-05-24, 14:38
Medlem
Miekkalinnas avatar
Citat:

Om du kan sälja och köpa dyrare utan att ta mer i lån så gör du en bra affär. Dock tror jag inte att botten är nådd ännu så det finns mer att tjäna om du väntar.
2023-05-24, 14:39
Medlem
gravyyous avatar
Man förlorar egentligen bara pengar genom att sälja när något gått ned i pris. Så sälj inte.

Finner det osannolikt att priserna inte går upp igen.
2023-05-24, 14:42
Medlem
Lysepinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miekkalinna
Om du kan sälja och köpa dyrare utan att ta mer i lån så gör du en bra affär. Dock tror jag inte att botten är nådd ännu så det finns mer att tjäna om du väntar.

Tänker mer att en dyrare lägenhet som minskat procentuellt lika mycket som min, har ju minskat mer absolut sett. Värdet på min minskar med låt säga 300 kSek, men på den större kanske det är 500 kSek. Däremot lär jag ju behöva öka lånet däremellan...
2023-05-24, 14:43
Medlem
Lysepinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Vad sägs om att bara bo kvar och vänta på att priserna går upp igen? Är inte det det mest logiska alternativet?

Förvisso, men skulle gärna behöva ett till rum inom en snar framtid för min tågbana och mina växter.
2023-05-24, 14:47
Medlem
Raytheons avatar
Citat:
Tänker mer att en dyrare lägenhet som minskat procentuellt lika mycket som min, har ju minskat mer absolut sett. Värdet på min minskar med låt säga 300 kSek, men på den större kanske det är 500 kSek. Däremot lär jag ju behöva öka lånet däremellan...

Om det fortsätter ner efter bostadsexpanderingen så expanderar också värdeminskningen nominellt. Jag gillar att fånga fallande knivar men inte med hävstång.
2023-05-24, 14:47
Medlem
Trivs du där du bor skall du ju definitivt bo kvar.
En flytt kostar alltid, har du en fastighet så är det stämpelskatt, förutom mäklararvode och rena flyttkosnader.
Vantrivs du skall man naturligtvis flytta, men ser inget värde att flytta p.g.a att bopriserna sjunkit eller ökat.
2023-05-24, 14:50
Medlem
Miekkalinnas avatar
Citat:

Du har rätt men det är marginellt. Menar mer att om du har en basic 2a och köper en exklusivare 3a i toppskick i ett bättre område som kanske kostar dubbelt så mycket så finns där mer att tjäna om du säljer efter nästa uppgång och sedan nedgraderar till sämre så kan du amortera av det du tjänat på affären.
2023-05-24, 15:02
Medlem
Tratts avatar
Upplever att priserna håller sig där jag bor, lägenheterna går för samma pris som 2021, inte lika högt som våren 2022.

Vissa lägenheter med tydliga nackdelar, nästan inget direkt solljus, dålig planlösning eller förening med sämre ekonomi ligger kvar osålda
2023-05-24, 15:04
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
... skulle gärna behöva ett till rum inom en snar framtid för min tågbana
Haha, full förståelse - missat den påverkansfaktorn på bostadsmarknaden.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in