Citat:
Ursprungligen postat av
Lysepinne
Blev tvungen att flytta tillbaka till Sverige under pandemin och blev även "tvungen" att ge mig in på bostadsmarknaden mitten av 2021. Hade inte så mycket val, i efterhand kan man såklart önska att man köpte 10 år tidigare. Men nu sitter jag här. C:a 60% belånad och i mitt område har priserna fallit ~10%.
Vilket är de bästa sättet att förvalta situationen? Utnyttja nedgången och köpa något större som fallit ännu mer i pris? Sälja och flytta till hyresrätt?
Kanske bara acceptera läget för att bostadsmarknaden ändå är ett nollsummespel?
Skulle du tänka likadant om du hade aktier? Så fort dom går ner så kommer du säja? Förr eller senare så går förhoppningsvis aktierna upp igen.
Hur mycket ditt hus har fallit vet du först när du säljer. Kan vara så att du inte förlorar någonting överhuvudtaget.
Har du bara rätt folk på visningen så kan du t.om få mer för huset även om priserna gått ner. Så länge du inte säljer så har du ju inte förlorat någonting, precis som med aktier 😁
Varför ens fundera på att sälja huset? Trivs du inte i huset eller är det enbart för att huspriserna gått ner?
Att sälja huset och sätta sig i en hyreslägenhet skulle jag aldrig göra.