Flashback bygger pepparkakshus!
2023-05-24, 15:57
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lysepinne
Blev tvungen att flytta tillbaka till Sverige under pandemin och blev även "tvungen" att ge mig in på bostadsmarknaden mitten av 2021. Hade inte så mycket val, i efterhand kan man såklart önska att man köpte 10 år tidigare. Men nu sitter jag här. C:a 60% belånad och i mitt område har priserna fallit ~10%.

Vilket är de bästa sättet att förvalta situationen? Utnyttja nedgången och köpa något större som fallit ännu mer i pris? Sälja och flytta till hyresrätt?

Kanske bara acceptera läget för att bostadsmarknaden ändå är ett nollsummespel?

Skulle du tänka likadant om du hade aktier? Så fort dom går ner så kommer du säja? Förr eller senare så går förhoppningsvis aktierna upp igen.

Hur mycket ditt hus har fallit vet du först när du säljer. Kan vara så att du inte förlorar någonting överhuvudtaget.
Har du bara rätt folk på visningen så kan du t.om få mer för huset även om priserna gått ner. Så länge du inte säljer så har du ju inte förlorat någonting, precis som med aktier 😁

Varför ens fundera på att sälja huset? Trivs du inte i huset eller är det enbart för att huspriserna gått ner?
Att sälja huset och sätta sig i en hyreslägenhet skulle jag aldrig göra.
Senast redigerad av glajarn 2023-05-24 kl. 16:00.
2023-05-24, 16:21
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Blev tvungen att flytta tillbaka till Sverige under pandemin och blev även "tvungen" att ge mig in på bostadsmarknaden mitten av 2021. Hade inte så mycket val, i efterhand kan man såklart önska att man köpte 10 år tidigare. Men nu sitter jag här. C:a 60% belånad och i mitt område har priserna fallit ~10%.

Vilket är de bästa sättet att förvalta situationen? Utnyttja nedgången och köpa något större som fallit ännu mer i pris? Sälja och flytta till hyresrätt?

Sitt ner i båten och ägna dig åt att leva istället. Låt inte detta tynga ner dig.
2023-05-24, 16:28
Medlem
R5As avatar
Säljer du när marknaden plussar så köper du dyrt också, liksom omöjligt att tima sweet spotten på att sälja precis innan dippen.
2023-05-24, 16:32
Medlem
Idunas avatar
Den som köpte bostad för 3 millar och säljer för 3 millar, 1 år senare, med en inflation på 10% under det året, har förlorat 300 000 kr.

Det talas inte om detta men så det är.
2023-05-24, 16:33
Medlem
Sluta spruta en massa sperma i sambon och sitt still i båten. (tro inte på p-piller)
2023-05-24, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iduna
Den som köpte bostad för 3 millar och säljer för 3 millar, 1 år senare, med en inflation på 10% under det året, har förlorat 300 000 kr.

Intresserad av hur du räknat.

Varför har man förlorat 300.000?
2023-05-24, 17:07
Medlem
HaveFuns avatar
Tänk dig att du byter din lgh mot något annat senare. Överlag är ned- och uppgången relativt lika för alla bostäder.

(Med reservation för lokala variationer)
2023-05-24, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iduna

Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Intresserad av hur du räknat.

Varför har man förlorat 300.000?

Ja berätta, jag är också nyfiken
2023-05-24, 17:39
Medlem
Clas.Ohlsson.453s avatar
Lyssna inte på vad de andra säger! Sälj! Sverige spås ha det värsta bostadsraser i Europa. Därför som utländska investerar stack och kronan sjönk kraftigt i November!
2023-05-24, 17:46
Medlem
borrizs avatar
Citat:

Hur har du finansierat lägenheten?
Det är en viss skillnad om du sitter ett lån som har rörlig ränta och flåsar dig i nacken eller har du betalat kontant.
2023-05-24, 17:55
Medlem
Amortera 10% då klappskalle sitt inte och gråt över de. Sitta o tro att bostäder kommer att öka i värde hela tiden är rena idiotin.
2023-05-24, 18:04
Hade en jädra tur 2021. Budade på en villa o gav strax u 7 miljoner. Men säljaren drog tillbaka huset från marknaden e sagt sig acceptera allt över 7mille. Förlorade en annan budgivning på en lgh som slutade bra över miljonen från utgång. Köparen får nog vara glad om de får 700t,under vad de gav, idag. Det boende som köptes var ändå det bästa av ca 15 objekt man kikade på. Även om det sjunkit idag så är läget det absolut bästa utifrån livskvalité samt storlek. Ångrar bara att inte lånen bands på lång tid. Det var så stressigt vid köpet så det blev en 1 åring för att sedan tänka byta till 5-7-10 år typ å annan bank. Synd 3 åringen låg på 1.59% kommer jag ihåg. Efter att sålt sa jag till frun vi kanske skulle ha miljonerna på bank å hyra ett tag å ta det besväret? Men kanske lika bra man hade väl bara skambjudit å hyrt fortfarande. Men visst märkte man att marknaden vände. Tog flera månader för oss sälja trots att vi hade bra objekt. Frustrerande också att se sämre objekt gå på stora budgivningar 2021. Men man märkte att de flesta spekulanter uppvisade ett nervöst beteende. Sen var det ganska jobbigt leta boende att köpa u ca 4 månader. Var banne mig inte varje vecka man såg nåt intressant på nätet.
Senast redigerad av lone star 2023-05-24 kl. 18:09.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in