2023-05-25, 12:12
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlms
Jävligt tröttsamt på idioter som dig ja....

Läste du ens det du citerade?

Testa läsa 10ggr till. Förstår du fortfarande inte, så be din gode man om hjälp

Förstod du nu?

Alltså, han påstår
Att man kan utläsa egenskaperna
Hos materialen

Det passerat igenom

Fattar du nu?

Därmed måste vibrationerna ha passerat igenom jordens mittpunkt.

Förstår du?

.
Det är helt felaktigt. Vågorna måste inte ha passerat jordens mittpunkt och de behöver definitivt inte ha sitt ursprung där. Det är ju bara att öppna länken du bad om.

Det så uppenbara för normalbegåvade är svårt för dig. Men fortsätt håll dina sanningar du. Du har ju inte mycket till val då du är för dum och envis för att inse att det kan vara bra att lära sig saker istället för att insistera och hålla fast vid felaktigheter. Att lära sig något skulle bara kränka dig och din stolthet ändå. I synnerhet när du är så otrevlig när du presenterar dina idiotiska felaktigheter.

Stolta idioter med internetuppkoppling är ett globalt hot idag.
Senast redigerad av MrArtur 2023-05-25 kl. 12:33.
Citera
2023-05-25, 13:55
Avstängd
Citat:
Aah nu lyckades du förklara något iaf! Måste dessvärre säga att du är lurad. Vilket borde vara uppenbart? Eller menar du att jordbävningar sker i jordens mittpunkt? Dessa jordbävningar sker väl, fårhållandevis, rätt så nära ytan?
Eftersom du uppenbarligen ansåg denna passage var så väldigt viktig får jag väl göra ett sista (säkerligen lönlöst) försök att förklara för dig:
"När det sker en jordbävning någonstans på jorden mäter man när vibrationerna når fram till mätstationer runt jorden och kan ur det utläsa mycket om egenskaperna hos materialen de passerat genom."

Det handlar inte om några jordbävningar i mitten av jorden utan just nära ytan. Från dessa sprider sig både transversella och longitudinella vågor i alla riktningar, inklusive mot jorden mittpunkt. Så småningom når dessa åter ytan där de kan detekteras i seismografer. Genom att ta data från många seismografer och sammanställa när vågorna når fram till dessa kan man genom lite matematik räkna baklänges för att säga mycket om jordens innandöme.

Närmaste analogin är kanske datortomografi som man använder för att få 3D-bilder av bl a människokroppen. Du kanske rentav genomgått sådan och fått se resulterande bilder?
Citera
2023-05-25, 16:02
Avstängd
Citat:
Hur går detta ihop? Menar du att en jordbävning nära ytan ger vågor igenom hela jorden för att träffa en mätstation på andra sidan? Länka gärna till ett sånt experiment/studie. Låter helt osannolikt.
Osannolikt eller inte, men så är det. Här en länk som kanske kan vara användbar:
https://en.wikipedia.org/wiki/Seismic_tomography
Citera
2023-05-25, 17:41
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Men snälla rara idiot, det var väl inte jag som sa det?

Hur många gånger ska jag skriva samma sak? Berätta det för honom istället. Han är ju lika insatt i detta som dig 😂😂

Så mycket text, så lite skrivet .. ingenstans i din länk står det att man kan känna till jordens mittpunkt med hjälp av dessa mätningar.
Du gjort bort dig återigen, ignorerar dig på riktigt nu. Skriv en lång text med trams så får du sista ordet snorvalp, det bjuder jag på!
Du trollar. Finns ingen annan förklaring. Titta på videon i länken som du inte bara fick. Du efterfrågade den dessutom. I vilket syfte kan den som tror att du är seriös, fråga sig.
Citera
2023-05-25, 19:03
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ja faktiskt! Du motbevisade precis dig själv! Om detta var det bästa du hade att komma med, då är det ju rätt så illa faktiskt.

Se
https://upload.wikimedia.org/wikiped...ough_Earth.png

Från
https://en.wikipedia.org/wiki/Seismic_wave

Bilden föreställer en planet med samma diffraktionsmönster som jorden.

Längst upp på denna planet finns en röd prick. Den illustrerar ett epicentrum för en jordbävning.

Epicentrum är alltså var jordbävningen haft sitt centrum där alla vågor har sin utgångspunkt.

Från denna punkt illustreras vågornas utbredning med linjer. Dessa är uppmätta vid ytan på ett flertal olika platser på jordytan. Varje mätpunkt har en känd placering på ytan och tiden för varje insamlat mätvärde loggas.

Med dessa data kan linjerna i figuren beräknas.

P vågorna går som bilden visar genom hela jorden till skillnad från S-vågorna. Med detta underlag kan jordens inre uppskattas. Hur många lager, densitet i de olika lagren och huruvida de är solida eller flytande.

P-vågorna är longitudinella och S-vågorna är transversella, men det är fullkomligt överkurs för dig. Bara att acceptera, vilket kommer att vara omöjligt för dig eftersom du ju vet mycket bättre än alla som undersökt dessa vågor. På något annat sätt kan det omöjligen vara enligt stollen.

Citat:

Tänker faktiskt inte slösa mera tid på detta skit nu. 3 stycken experter och detta var det bästa beviset? Tänker inte svara förrän jag får länk samt citerat exakt vart beviset står
Ja, det är alltid så att stollen måste ha rätt alltid, om stollen själv får välja. Och sedan stoltsera med att han minsann är den ende som kan tänka själv. Det är en ständig sanning i stollarnas värld.

Varför delta i diskussioner och ställa frågor om du redan tror dig sitta på svaren och samtidigt vara fullständigt faktaresistent och därigenom helt ointresserad av svaren du får från bättre vetande?
Senast redigerad av MrArtur 2023-05-25 kl. 19:12.
Citera
2023-05-25, 22:34
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Du fortsätter bara att presentera samma idiotiska teori. Den blir inte mer sann för det. Självklart kan man inte mäta en jordbävning på andra sidan jorden, vilket din egen länk också förklarar din jävla idiot 😂😂😂

.

Man spekulerar om "outer core" men kärnan känner man till?

Inte ens teorierna är särskilt välgrundade. Visst kan man triangulera jordbävningar. Men ingenstans står det att man mäter jordens mittpunkt på ett vetenskapligt sätt.

Du får väl erkänna dig besegrad
Det är såklart där det sitter.
Jag förlorar aldrig en argumentation och om du läser något som skrivs till dig, läs då detta:
Antingen "vinner" jag en argumentation eller också ändrar jag min ståndpunkt, vilket jag också ser som en seger.

I detta fall är du tyvärr förlorare eftersom du varken vinner någon argumentation eller ändrar uppfattning i ljuset av ny kunskap.

Jag:
"P vågorna går som bilden visar genom hela jorden till skillnad från S-vågorna."

Du:
"Vad var det jag sade din idiot? S vågorna går inte genom genom hela jorden"

Det är just skuggorna som gör att vi kan uppskatta kärnans storlek.

Och P-skuggorna beror på refraktion som koncentrerar vågorna mot jordens motsatta sida från epicentrum sett snarare än att blockera dem.

Du måste läsa och försöka förstå vad du läser. Du har även fina figurerar som visar hur vågorna breder ut sig. Jag tror på dig. You can do this.
Senast redigerad av MrArtur 2023-05-25 kl. 22:51.
Citera
2023-05-25, 23:29
Medlem
Citat:
För att jorden är ihålig och det vill dom inte avslöja. Teorin om att det skulle vara massa lava måste ju vara den mest idiotiska teorin som finns inom "vetenskapen". Men som du ser finns det massor av idioter som inte kan tänka själva

Är öppen för din teori men undrar var all lava isåfall kommer ifrån vid vulkanutbrott osv?
Citera
2023-05-25, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PersonligPerson
170 grader på 12km, skulle man inte kunna borra sig ner 100m+ eller dylikt och bygga lägenheter, infrastruktur ja allt? Hela samhällen 1km under marken med behagligt klimat och gratis energi ifrån jordkärnan.

Bra idé eller varför inte borra ett hål typ 50x50cm där man tar tillvara på den 170 gradiga luften och omvandlar fil energi. Många frågor dyker upp.

Kul TS!
Citera
2023-05-26, 11:16
Medlem
Citat:
Nej jag har inte "rätt" teorin om lava är "rätt"nej juste, det var fel, teorin om en järnboll är "rätt" nej juste, snart kmr ny forskning som visar att det var fel! Kom med nåt konkret istället

Ja, säkert.
Citera
2023-05-26, 13:55
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
“It's Easier to Fool People Than It Is to Convince Them That They Have Been Fooled.” – Mark Twain

Vågorna passerar alltför många olika material och det är för lite data för att dra några slutsatser. Så det leder såklart till förhastade slutsatser från någon forskares fantasi. Denna fantasi, även kallad teori, är vad du tror på. Därmed är det ingen större skillnad på dig än tex Jehovas vittnen.

“It's Easier to Fool People Than It Is to Convince Them That They Have Been Fooled.” – Mark Twain
Det är ju tack vare vågor som du förnekar som vi kan säga något om de olika materialens egenskaper som du gör här.

Citat:

Men du upprepar samma idotiska teori utan att komma med en enda studie eller någon som helst forskning som bevisar saken. Som sagt, det blir inte mer sant för att du skriver och upprepar samma sak hela tiden.

Det är över 100 år gammal kunskap som du ifrågasätter. Varsågod. Här är en studie.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4461126/

We present an analysis of the Mw = 5.3 earthquake that occurred in the Southeast Indian Ridge on 2010 February 11 using USArray data. The epicentre of this event is antipodal to the USArray, providing us with an opportunity to observe in details the antipodal focusing of seismic waves in space and time.

I texten ovan finns ett ord i en annan färg, nämligen "antipodal". Det är vad som brukar kallas en "länk". För muspekaren över den och klicka med musknappen längst till vänster om det finns flera. Då öppnas en ny sida där det finns en beskrivning av vad ordet "antipode" betyder. "Antipodal" är en böjning av det ordet.

Nu gör jag ett leap of faith här och antar att du förstår skriven engelska.

Lycka till!
Senast redigerad av MrArtur 2023-05-26 kl. 13:59.
Citera
2023-05-26, 19:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SoCo
Sanningen är att ingen av er vet vad som är under jordens skorpa, men ni kommer låtsas som att ni gör det eftersom ni läst "Vetenskapliga studier" kan lika väl läsa bibeln som bevis isåfall.
Vad man än tänker sig finnas där nere måste det stämma överens med observationer om sådant som seismiska vågor, magnetfält, gravitation osv. Är det någon av er kritiker som har en alternativ teori som gör det?
Citera
2023-05-26, 20:00
Medlem
najass avatar
Värsta skiten raderad. Det finns delforumet Alternativa teorier om ni ska fantisera fritt.

/mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in