Resultat: Använder ni ChatGPT i ert jobb för att hjälpa er med uppgifter?
Ja, det är hjälpsamt
38,12%
178 röster
Ja, men hjälpen jag får är begränsad
11,78%
55 röster
Nej
27,62%
129 röster
Ibland, det är hjälpsamt
16,27%
76 röster
Ibland, men det är inte hjälpsamt
6,21%
29 röster
2023-05-24, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deusx.machina
Ok det var det jag misstänkte.
De som är tvärsäkra på vad som kan göras och inte göras är som regel de som inte jobbar med det som de menar kan ersättas, eller använder sig av tex ChatGPT.

Det är faktiskt hela orsaken till att tråden startades.

Folk som inte har någon aning översvämmar alla AI trådar med skit de drar ut från röven och omöjligör en potentiellt intressant diskussion om vad som faktiskt är möjligt.

Vänta nu va, du säger att mitt ex ljuger?
Citera
2023-05-24, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Man.down
Vänta nu va, du säger att mitt ex ljuger?

Ja. Antingen du eller ditt ex.

Jag har många års erfarenhet med utveckling och jobbar hårt för att inkorporera AI-verktyg i mitt dagliga arbete. Det är väldigt hjälpsamt många gånger men att det skulle ersätta någon är bara trams.

Och det tror jag gäller för väldigt många andra grupper med. En statistiskt sammansatt text från olika källor utan hänvisningar är tämligen oduglig för alla utom kanske influencers.

Men även där blir texterna ganska platta, tomma och innehållslösa. Massa ord utan mening.
Citera
2023-05-24, 08:50
Medlem
Vanstertrollets avatar
Ja när jag är uttråkad. Just for the lolz.
Citera
2023-05-24, 08:59
Medlem
MomsPlusSkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiceNameTwice
Ber om hjälp med översättningar ibland, tycker den tenderar att göra det bättre än t.ex google translate.

Har bett om hjälp med att skriva ett personligt brev när jag sökte jobb, jag klarar inte av att sitta och spy ur mig något som egentligen inte kanske stämmer så bra och den gjorde ett ganska bra jobb med det, även om den fick göra om det ett par gånger innan jag blev helt nöjd. Vid nästa jobb jag söker kan jag tänka mig att använda den igen.

Har bett den spotta ur sig enklare kod som jag inte orkar eller kan skriva själv.

Har använt den mest för hjälp med att generera rim, kortare historier och dyl. när min egen fantasi, energi och kunskap tryter.

Mvh
Vad kör du för prompt när du ber den spotta ut personligt brev? Mest nyfiken, inte använt den själv. Är det därför alla personliga brev jag ska granska ser så lika ut nuförtiden kanske?
Citera
2023-05-24, 09:00
Medlem
Citat:
Men även där blir texterna ganska platta, tomma och innehållslösa. Massa ord utan mening.

Fast det är väl ändå kod vi pratar om och inte skönlitteratur?
Citera
2023-05-24, 09:00
Medlem
Newkies avatar
Citat:
I denna forumsdelen verkar det finnas en ganska utbredd uppfattning om att ChatGPT/LLM:er är intelligent(a), eller iallafall snart kommer att bli det.

Men använder ni ChatGPT till något?
Hur mycket använder ni det och till vad?

Tänker här främst på yrkesmässigt, inte hobbyprojekt.

Den är för korkad än så länge. Blir den smartare vet jag inte om jag kan lita på den på grund av det. Vilket iofs stämmer på det flesta söktjänster och informationskällor.
Citera
2023-05-24, 09:02
Medlem
Citat:
AI har väl typ alltid kunnat utföra enklare beräkningar. Chatgpt4 är så pass buggfritt att det kan ersätta en människa, vilket resulterat i att folk fått gå på mitt ex firma i Prag. Tittar man på typ Indonesien och Laos så är det än mer förekommande att folk får sluta.
Citera
2023-05-24, 09:34
Medlem
Citat:
AI har väl typ alltid kunnat utföra enklare beräkningar. Chatgpt4 är så pass buggfritt att det kan ersätta en människa, vilket resulterat i att folk fått gå på mitt ex firma i Prag. Tittar man på typ Indonesien och Laos så är det än mer förekommande att folk får sluta.

Jag tror det är många som "känner någon" som vet "något" om AI och hur det påverkar jobb osv.
Eller har läst massa artiklar om någon som har synpunkter på det.

Men när man börjar gräva i det så är det aldrig förstahandsinformation.

Skulle gärna ha ett exempel på någon i Sverige som har blivit uppsagd från sitt jobb på grund av att ChatGPT ska ta över arbetsuppgifterna.
Citera
2023-05-24, 09:36
Medlem
Citat:
Fast det är väl ändå kod vi pratar om och inte skönlitteratur?

Jag förstår inte vad du menar med detta? Men om du menar att den skriver riktig kod så tar du fel.
Många saker är ganska riktiga. Men när det kommer till kod så räcker inte det. För att kod ska kompileras måste det vara 100% rätt.
Citera
2023-05-24, 09:39
Medlem
Citat:
Jag tror det är många som "känner någon" som vet "något" om AI och hur det påverkar jobb osv.
Eller har läst massa artiklar om någon som har synpunkter på det.

Men när man börjar gräva i det så är det aldrig förstahandsinformation.

Skulle gärna ha ett exempel på någon i Sverige som har blivit uppsagd från sitt jobb på grund av att ChatGPT ska ta över arbetsuppgifterna.

I Sverige vet jag inte. Men det vore helt otroligt och ett gäng back-end mongon inte fått sluta hittills.
Citera
2023-05-24, 09:43
Medlem
tripprapporters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
Du måste ju lära dig regex?

Varför måste man det när man kan be chatgpt generera det åt en?
Citera
2023-05-24, 09:43
Medlem
Citat:

Jag har många års erfarenhet med utveckling och jobbar hårt för att inkorporera AI-verktyg i mitt dagliga arbete. Det är väldigt hjälpsamt många gånger men att det skulle ersätta någon är bara trams.

Ersätter människor kan den redan göra iallafall inom programmering och datorvetenskap. Den skriver nästan helt kompletta och korrekta program i obskyra programspråk och avancerade, utvecklade funktioner inom väldigt specifika API-bibliotek givet att man håller konversationen med den hyfsat korrekt och definerar sina frågor hyggligt.

Eftersom en "vanlig utvecklare" kanske blir 200% mera effektiv med basala kunskaper inom hur verktyget ska hanteras så kan assistenten/junioren definitivt sparkas om denne inte behövs för något annat. Eller förhoppningsvis få ändrad arbetsroll i bästa fall, om denne också blir vass inom hur verktyget ska användas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in