Resultat: Använder ni ChatGPT i ert jobb för att hjälpa er med uppgifter?
Ja, det är hjälpsamt
38,12%
178 röster
Ja, men hjälpen jag får är begränsad
11,78%
55 röster
Nej
27,62%
129 röster
Ibland, det är hjälpsamt
16,27%
76 röster
Ibland, men det är inte hjälpsamt
6,21%
29 röster
2023-05-23, 21:59
Medlem
Kottkompotts avatar
Använder det konstant på jobbet.
Eftersom jag inte är något direkt stjärnskott på programmering (har sysslat med det typ 1,5 år) så är jag fortfarande på nivån att det finns tonvis med funktioner och sätt att göra på som jag aldrig stött på än så länge, så ChatGPT fungerar då väldigt bra som en sorts uppslagsverk.
Särskilt praktiskt är det till att skriva ut regexfunktioner. Jag kan knappt någon regex alls (vet hur det fungerar lite grann, men kan inget kommando alls utantill), och jag vill inte heller lära mig då det är ooooerhört tråkigt, plus att det ändå går kontrollera väldigt fort att GPT har gjort rätt med det.

Jag har visserligen Copilot på abonnemang också, det underlättar för radkomplettering direkt i IDE.
Men för att spåna mer generella ideer och att tolka mina ord rätt så känns GPT bättre.

Nej, ni behöver inte vara oroliga för att jag muppar till saker totalt med det.
Det är inget affärskritiskt jag hanterar, eller företagshemligheter.
Citera
2023-05-23, 22:04
Medlem
kaerakels avatar
Flera gånger dagligen. GPT-4 är mästare på allt som har med text att göra. Jag har någon vag idé om vad jag vill skriva i mail, uppsats, dokumentation, etc, och hur jag vill uttrycka mig, matar in det och får ut något med superb kvalité varenda gång. Fort går det också. Tyvärr är gemene man för ointresserad av högkvalitativ kommunikation för att förstå detta.

Vad gäller sysselsättning så kan den koda så det glöder i tangenterna. Med GPT-4 är buggar sällsynta, och mycket ”boilerplate” kod är ett minne blott. Utvecklare som ej använder AI lär sållas bort av det naturliga urvalet så småningom.
Citera
2023-05-24, 05:01
Medlem
Folketstempels avatar
Nej, kortfattat om vi denna nedan, så är de till för att samla uppgifter om oss beroende på vad vi frågar dem. Inget de säger rakt ut, jag litar inte ens på dem när de säger att "vi är inte som de andra" som nedan.

https://fusionchat.ai/about
Citera
2023-05-24, 05:23
Medlem
ReiseReises avatar
Gratisversionen är fruktansvärd.
Alla svar följer samma struktur.

Börjar med en inledning där AI mer eller mindre bekräftar din fråga för sig själv

Ett ytligt svar där den undviker detaljer och gör en väldigt generell bedömning av den mest grundläggande kunskapen

Avslutar med att sammanfatta att den inte kan specifikt svara på frågan men har ändå kunnat adressera frågeställningen.
Citera
2023-05-24, 05:31
Använder det som fan. Det största problemet är bara att man alltid måste faktakolla det han skriver.
Citera
2023-05-24, 06:21
Bannlyst
Tappade intresset för skiten när den kom med felaktiga påståenden på 95% av mina frågor. Var ganska simpla frågor jag ställde också som t.ex. hur lång en specifik känd film var. Bättre att Googla, då får jag i alla fall ett korrekt svar. Sämsta skiten jag någonsin prövat.
Citera
2023-05-24, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
Flera gånger dagligen. GPT-4 är mästare på allt som har med text att göra. Jag har någon vag idé om vad jag vill skriva i mail, uppsats, dokumentation, etc, och hur jag vill uttrycka mig, matar in det och får ut något med superb kvalité varenda gång. Fort går det också. Tyvärr är gemene man för ointresserad av högkvalitativ kommunikation för att förstå detta.

Vad gäller sysselsättning så kan den koda så det glöder i tangenterna. Med GPT-4 är buggar sällsynta, och mycket ”boilerplate” kod är ett minne blott. Utvecklare som ej använder AI lär sållas bort av det naturliga urvalet så småningom.

Majoriten av utvecklare kommer sållas bort inom 5 år. Spela roll utbildningsnivå. Så länge du inte sticker ut så är du enkel att ersätta med AI.
Citera
2023-05-24, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Man.down
Majoriten av utvecklare kommer sållas bort inom 5 år. Spela roll utbildningsnivå. Så länge du inte sticker ut så är du enkel att ersätta med AI.

Använder du ChatGPT själv i jobb? Är du utvecklare?
Citera
2023-05-24, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deusx.machina
Använder du ChatGPT själv i jobb? Är du utvecklare?

Hej. Nej jag jobbar inte som utvecklare. Jag har bara läst programmering A-C i gymnasiet. Vet inte om de kurserna existerar längre, troligtvis inte. Jag hade inte tålamodet eller intresset för att fortsätta med programmering. Ett ex jobbar som utvecklare. Hon säger att de redan börjat avskeda folk på hennes firma i Prag till följd av ChatGPT4. Finns ingen anledning att betala lön när AI gör jobbet gratis.
Citera
2023-05-24, 07:24
Medlem
guderis avatar
Använder chatgpt dagligen i mitt jobb som dataingenjör, främst när det gäller exempelvis tolkning av gammal kod eller allmänt frågor om olika sätt att lösa ett problem. Alltså typ en ersättning till stackoverflow.

Vi och många andra företag och organisationer jag pratat med har dock börjat stöta på liknande problem. Vissa buggar vi fått in i systemet misstänker vi kommer pga utvecklare som bara copy/paste kod de fått direkt från chatgpt.

Några saker man måste tänka på:
Chatgpt vet inte kontexten koden är skriven i, även om man försöker ge en bra kontext är det inte säkert det fungerar optimalt.
Chatgpt har inte domänkunskapen som krävs för att faktiskt skriva rätt kod för det specifika system man sitter med.
Många företag börjar bli mer försiktiga med vad man ger chatgpt för uppgifter. Där jag jobbar får man inte längre skicka upp den exakta källkoden eller information som rör det som klassas som företagshemligheter utan måste först bearbeta den så att ingenting kommer på villovägar.

Jag tror vi har varit inne i en period där alla bara såg potentialen i chatgpt, men glömde riskerna. Nu har branschen sakta men säker börja mogna i användandet av chatgpt.
Citera
2023-05-24, 08:26
Medlem
Jag använder ibland ChatGPT för att korta ner text till uppsatser och artiklar och förbättra läsbarheten. Ibland kan det vara svårt att se vad som är nödvändigt och inte i sina egna texter, och då kan det vara bra med förslag från AI:n. Det gör den ganska bra, för det mesta, men ibland "dummar" den ner saker för mycket och slätar över distinktioner som man faktiskt vill göra.
Citera
2023-05-24, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Man.down
Hej. Nej jag jobbar inte som utvecklare. Jag har bara läst programmering A-C i gymnasiet. Vet inte om de kurserna existerar längre, troligtvis inte. Jag hade inte tålamodet eller intresset för att fortsätta med programmering. Ett ex jobbar som utvecklare. Hon säger att de redan börjat avskeda folk på hennes firma i Prag till följd av ChatGPT4. Finns ingen anledning att betala lön när AI gör jobbet gratis.

Ok det var det jag misstänkte.
De som är tvärsäkra på vad som kan göras och inte göras är som regel de som inte jobbar med det som de menar kan ersättas, eller använder sig av tex ChatGPT.

Det är faktiskt hela orsaken till att tråden startades.

Folk som inte har någon aning översvämmar alla AI trådar med skit de drar ut från röven och omöjligör en potentiellt intressant diskussion om vad som faktiskt är möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in