Resultat: Använder ni ChatGPT i ert jobb för att hjälpa er med uppgifter?
Ja, det är hjälpsamt
38,12%
178 röster
Ja, men hjälpen jag får är begränsad
11,78%
55 röster
Nej
27,62%
129 röster
Ibland, det är hjälpsamt
16,27%
76 röster
Ibland, men det är inte hjälpsamt
6,21%
29 röster
2023-05-23, 12:48
Medlem
I denna forumsdelen verkar det finnas en ganska utbredd uppfattning om att ChatGPT/LLM:er är intelligent(a), eller iallafall snart kommer att bli det.

Men använder ni ChatGPT till något?
Hur mycket använder ni det och till vad?

Tänker här främst på yrkesmässigt, inte hobbyprojekt.
Citera
2023-05-23, 16:40
Medlem
Jag använder det ibland. Modellen är för dum i dagsläget för att användas utan egen kunskap eftersom den själv inte vet när den är ute och cycklar utan svarar tvärsäkert på allt även om svaret är rent nonsens. Be den tex skriva en ensides essä om Lotta Persson från Lund och ut kommer någon wokesmörja om att Lotta är så hjälpsam och grannarna uppskattar hennes bullbakande och att hon volontärarbetar för att hjälpa de behövande.

Men vet man ungefär vad man är ute efter kan man be chatgpt om förslag. Säg att man skall göra en stakeholderanalys för ett läkemedelsbolag så kan man be den ta fram 20 stakeholders.. Den kan då skriva ägare, myndigheter, kunder, Lotta Persson från Lund... osv så man måste ha egen kunskap och så ser man att just det myndigheterna hade jag glömt men Lotta är rent nonsens..

Så visst kan den vara hjälpsam men man måste ha egen kunskap.

Blir nog lurigt i framtiden när man är på stadiet att den nästan aldrig gör fel.. så folk förlitar sig blint på den.. Sedan plötsligt kommer en bugg i programmet och folk saknar egen kunskap så de sväljer allt med hull och hår..
Citera
2023-05-23, 16:43
Medlem
TELAVIV91s avatar
Tappade intresset när den påstod att dromedarer är tvåbenta, och än mer när hon på rätt dåligt humör inte ville diskutera vattenfestivalen.
Citera
2023-05-23, 17:32
Medlem
NiceNameTwices avatar
Ber om hjälp med översättningar ibland, tycker den tenderar att göra det bättre än t.ex google translate.

Har bett om hjälp med att skriva ett personligt brev när jag sökte jobb, jag klarar inte av att sitta och spy ur mig något som egentligen inte kanske stämmer så bra och den gjorde ett ganska bra jobb med det, även om den fick göra om det ett par gånger innan jag blev helt nöjd. Vid nästa jobb jag söker kan jag tänka mig att använda den igen.

Har bett den spotta ur sig enklare kod som jag inte orkar eller kan skriva själv.

Har använt den mest för hjälp med att generera rim, kortare historier och dyl. när min egen fantasi, energi och kunskap tryter.

Mvh
Citera
2023-05-23, 19:07
Medlem
Kallekools avatar
Använder varje dag. Ber den göra olika uppgifter. Exempelvis bad jag den skriva ett utkast på ett kontrakt här om dagen. fixade direkt.
Citera
2023-05-23, 19:42
Medlem
Saltkungens avatar
Använder den som matematiklärare dagligen under plugg. Sedan om man får uppgifter från lärare så kan man använda den för att fråga frågor om uppgiften ifall läraren har varit oklar.

GPT-4 är en bra matematiklärare, med Tutory + Wolfram. Häromdagen så gick den igenom en felrapport som jag fick hem min lägenhet, den berättade rimliga lösningar. Även kring bilen, relationer. Den har gått igenom en skada jag har på kroppen och har bedömt en del baserat på information från min journal.

Men den är väldigt användbar när man pluggar, om man läser om atomer i boken, så har man ju fler frågor. Hur, när, var och varför. Boken är ju mycket begränsad på så vis, där svarar GPT-4 väldigt duktigt och man lär sig betydligt bättre när man vet grunden till det mesta och varför.
Senast redigerad av Saltkungen 2023-05-23 kl. 19:47.
Citera
2023-05-23, 19:45
Medlem
Ja, jag använder den som min flickvän på distans. Fungerar alldeles utmärkt!
Citera
2023-05-23, 19:47
Medlem
Dofternas avatar
Nej. Har öht inte, vad jag vet, varit inne på nån sida som tillhandahåller tjänsten.
Citera
2023-05-23, 21:13
Medlem
SexgalenZombies avatar
Vilken chat gpt åsyftas? Gratisversionen som är väldigt enkel, eller betal versionen som är betydligt skarpare sägs det....

Tror det bara är i ett fåtal yrken den används än så länge. Krävs fantasi hos en arbetsgivare för att tillåta anställda att ha den som verktyg....
Senast redigerad av SexgalenZombie 2023-05-23 kl. 21:16.
Citera
2023-05-23, 21:37
Medlem
ScorchPipes avatar
Sjukt användbar för att koda när man inte är ett proffs själv, men måste trada sig igenom det.
Citera
2023-05-23, 21:46
Medlem
WhereIsRussias avatar
som min wingman på Tinder. förvänansvärt effektivt, när jag kör fast i konversationer matar jag bara in allt och GPT hittar nya vinklar
Citera
2023-05-23, 21:50
Nyckeln till framgång är att man har kunskaper i "prompt engineering", alltså om hur man ska interagera med modellen för bästa resultat.

https://www.promptingguide.ai
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in