• 1
  • 2
2023-05-23, 10:36
Medlem
Tjena flashback!

Jag kommer inom en snar framtid behva kpa en bil och anpassa denna efter mitt funktionshinder. Men jag undrar bara om ngon hr har erfarenhet av detta.. och isfall om ni har ngot som r viktigt att tnka p/tips? I vilken nde brjar man en sn process osv..?

Mitt funktionshinder r frlamning i vnster arm efter hjrnbldning, om nu detta spelar nn roll eller om ngon undrar..
tacksam fr svar, tankar och funderingar. Ledsen om jag postar p fel stlle...
Citera
2023-05-23, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johi19
Tjena flashback!

Jag kommer inom en snar framtid behva kpa en bil och anpassa denna efter mitt funktionshinder. Men jag undrar bara om ngon hr har erfarenhet av detta.. och isfall om ni har ngot som r viktigt att tnka p/tips? I vilken nde brjar man en sn process osv..?

Mitt funktionshinder r frlamning i vnster arm efter hjrnbldning, om nu detta spelar nn roll eller om ngon undrar..
Konkurrensen inom omrdet r ju inte jttestor vilket leder till lnga vntetider och stora kostnader.
Har tv bekanta som behvt gra detta, men d pratar vi betydligt strre jobb fr rullstol osv. Slutade i miljonklassen. Den ena vntade p bistnd och det tog ett bra tag. Den andra tror jag inte hade tlamod utan betalade sjlv och d gick det givetvis betydligt fortare.
Det finns ju ngra byggare med hemsidor s kanske brja med att ta kontakt och f lite ideer drifrn? Det lter ju som att din anpassning inte behver vara s jttestor.

Hr r ett exempel
https://fordonsanpassarna.se/anpassning/#process
Citera
2023-05-23, 17:40
Medlem
TeEsErs avatar
Det finns ett fretag i limhamn i malm som heter Mobilina. Det kan vara en ingng. Www.mobilina.se
Citera
2023-05-23, 19:28
Medlem
Citat:
Tjena flashback!

Hr av dig till firman som ska gra jobbet innan du vljer bil.
Finns bilar som r bttre och smre lmpade beroende p vilken utrustning du behver.
Dom kan ven hjlpa dig med hur du ska g vidare i processen.
Citera
2023-05-28, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prutten12
Hr av dig till firman som ska gra jobbet innan du vljer bil.
Finns bilar som r bttre och smre lmpade beroende p vilken utrustning du behver.
Dom kan ven hjlpa dig med hur du ska g vidare i processen.
Mycket bra rd!
Citera
2023-05-28, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Mycket bra rd!
Jag har haft insyn i branschen s drav jag vet att firman fredrar att man gr s.
Finns ju vissa utrustningar som inte r ultimata i alla bilar, blir svranvnt o svrt att installera.
Vldigt intressanta bygge dom lyckas med.
Citera
2023-05-29, 22:52
Medlem
Funderar p vad som behvs fr en icke fungerande vnsterarm.
Flytta blinkersspaken. Ntt mer ??
Det finns tex bilar som har farthllaren p hger ratteker, en sn kanske man skulle kolla efter.
Nyare bilar kan man ju prata med fr vrme, musik mm.
Citera
2023-05-31, 08:42
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 163cm
Funderar p vad som behvs fr en icke fungerande vnsterarm.
Flytta blinkersspaken. Ntt mer ??
Det finns tex bilar som har farthllaren p hger ratteker, en sn kanske man skulle kolla efter.
Nyare bilar kan man ju prata med fr vrme, musik mm.

Rattknopp samt att flytta knappar och lgga till spak. Det r olika ltt p olika bilar, men vissa bilar som tillverkas i bde hger och vnsterstyrd version har ofta uttag som gr att det r ltt att flytta knappar och vred till mitten (eller snarare, man kan lgga till extra vred och knappar).

Man br inte vlja en bil med touchskrm eftersom de i regel krver att man hller ratten med vnster hand medan man frsker vlja i menyer med hger hand. D r det bttre med knappar som gr fort att anvnda medan ratten r fixerad med benen.
Citera
2023-05-31, 09:02
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce

Man br inte vlja en bil med touchskrm eftersom de i regel krver att man hller ratten med vnster hand medan man frsker vlja i menyer med hger hand. D r det bttre med knappar som gr fort att anvnda medan ratten r fixerad med benen.
Borde glla alla bilar men tyvrr inte. Hatar att man mste kasta blickar p skrmar fr att dels trycka rtt och sedan kontrollera att man ocks tryckt rtt.
Farligt och ofta ondigt d bttre lsningar funnits tidigare.
Citera
2023-05-31, 21:18
Medlem
Tack fr alla tips och tankar! Har nu hittat en bra firma i gteborgsomrdet som kan hjlpa mig med detta firman heter autoadapt om ngon skulle vara nyfiken. Vldigt professionell och trevlig gubbe jag pratade med! Verkade inte vara ngra strre problem med vilken bil man vljer att kpa osv. Helst inte Mercedes eller BMW mrkte man p honom dock, d anpassningen jag behvde kunde bli bra mycket dyrare i vissa fall.. verkar iallafall som att anpassningen jag kommer behva, landar in p cirka 35-40 tusen. S det r inga superstora summor vi snackar om nd. 😅
Citera
2023-06-01, 21:49
Medlem
Citat:
Tack fr alla tips och tankar! Har nu hittat en bra firma i gteborgsomrdet som kan hjlpa mig med detta firman heter autoadapt om ngon skulle vara nyfiken. Vldigt professionell och trevlig gubbe jag pratade med! Verkade inte vara ngra strre problem med vilken bil man vljer att kpa osv. Helst inte Mercedes eller BMW mrkte man p honom dock, d anpassningen jag behvde kunde bli bra mycket dyrare i vissa fall.. verkar iallafall som att anpassningen jag kommer behva, landar in p cirka 35-40 tusen. S det r inga superstora summor vi snackar om nd. 😅
Fr man frga vilken anpassning det blir?
Citera
2025-06-30, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prutten12
Fr man frga vilken anpassning det blir?
Ursktar extremt sent svar... Om du fortfarande r nyfiken s svarar jag nu ist...

Det hela slutade med en vldigt simpel anpassning. Behvde egentligen endast en rattknopp?/styrhandtag med integrerad blinkers -och spolarfunktion. ven knapp fr helljus!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in