2023-05-23, 10:36
Medlem
Tjena flashback!

Jag kommer inom en snar framtid behöva köpa en bil och anpassa denna efter mitt funktionshinder. Men jag undrar bara om någon här har erfarenhet av detta.. och isåfall om ni har något som är viktigt att tänka på/tips? I vilken ände börjar man en sån process osv..?

Mitt funktionshinder är förlamning i vänster arm efter hjärnblödning, om nu detta spelar nån roll eller om någon undrar..
tacksam för svar, tankar och funderingar. Ledsen om jag postar på fel ställe...
Citera
2023-05-23, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johi19
Tjena flashback!

Jag kommer inom en snar framtid behöva köpa en bil och anpassa denna efter mitt funktionshinder. Men jag undrar bara om någon här har erfarenhet av detta.. och isåfall om ni har något som är viktigt att tänka på/tips? I vilken ände börjar man en sån process osv..?

Mitt funktionshinder är förlamning i vänster arm efter hjärnblödning, om nu detta spelar nån roll eller om någon undrar..
Konkurrensen inom området är ju inte jättestor vilket leder till långa väntetider och stora kostnader.
Har två bekanta som behövt göra detta, men då pratar vi betydligt större jobb för rullstol osv. Slutade i miljonklassen. Den ena väntade på bistånd och det tog ett bra tag. Den andra tror jag inte hade tålamod utan betalade själv och då gick det givetvis betydligt fortare.
Det finns ju några byggare med hemsidor så kanske börja med att ta kontakt och få lite ideer därifrån? Det låter ju som att din anpassning inte behöver vara så jättestor.

Här är ett exempel
https://fordonsanpassarna.se/anpassning/#process
Citera
2023-05-23, 17:40
Medlem
TeEsErs avatar
Det finns ett företag i limhamn i malmö som heter Mobilina. Det kan vara en ingång. Www.mobilina.se
Citera
2023-05-23, 19:28
Medlem
Citat:
Tjena flashback!

Hör av dig till firman som ska göra jobbet innan du väljer bil.
Finns bilar som är bättre och sämre lämpade beroende på vilken utrustning du behöver.
Dom kan även hjälpa dig med hur du ska gå vidare i processen.
Citera
2023-05-28, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prutten12
Hör av dig till firman som ska göra jobbet innan du väljer bil.
Finns bilar som är bättre och sämre lämpade beroende på vilken utrustning du behöver.
Dom kan även hjälpa dig med hur du ska gå vidare i processen.
Mycket bra råd!
Citera
2023-05-28, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Mycket bra råd!
Jag har haft insyn i branschen så därav jag vet att firman föredrar att man gör så.
Finns ju vissa utrustningar som inte är ultimata i alla bilar, blir svåranvänt o svårt att installera.
Väldigt intressanta bygge dom lyckas med.
Citera
2023-05-29, 22:52
Medlem
Funderar på vad som behövs för en icke fungerande vänsterarm.
Flytta blinkersspaken. Nått mer ??
Det finns tex bilar som har farthållaren på höger ratteker, en sån kanske man skulle kolla efter.
Nyare bilar kan man ju prata med för värme, musik mm.
Citera
2023-05-31, 08:42
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 163cm
Funderar på vad som behövs för en icke fungerande vänsterarm.
Flytta blinkersspaken. Nått mer ??
Det finns tex bilar som har farthållaren på höger ratteker, en sån kanske man skulle kolla efter.
Nyare bilar kan man ju prata med för värme, musik mm.

Rattknopp samt att flytta knappar och lägga till spak. Det är olika lätt på olika bilar, men vissa bilar som tillverkas i både höger och vänsterstyrd version har ofta uttag som gör att det är lätt att flytta knappar och vred till mitten (eller snarare, man kan lägga till extra vred och knappar).

Man bör inte välja en bil med touchskärm eftersom de i regel kräver att man håller ratten med vänster hand medan man försöker välja i menyer med höger hand. Då är det bättre med knappar som går fort att använda medan ratten är fixerad med benen.
Citera
2023-05-31, 09:02
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce

Man bör inte välja en bil med touchskärm eftersom de i regel kräver att man håller ratten med vänster hand medan man försöker välja i menyer med höger hand. Då är det bättre med knappar som går fort att använda medan ratten är fixerad med benen.
Borde gälla alla bilar men tyvärr inte. Hatar att man måste kasta blickar på skärmar för att dels trycka rätt och sedan kontrollera att man också tryckt rätt.
Farligt och ofta onödigt då bättre lösningar funnits tidigare.
Citera
2023-05-31, 21:18
Medlem
Tack för alla tips och tankar! Har nu hittat en bra firma i göteborgsområdet som kan hjälpa mig med detta firman heter autoadapt om någon skulle vara nyfiken. Väldigt professionell och trevlig gubbe jag pratade med! Verkade inte vara några större problem med vilken bil man väljer att köpa osv. Helst inte Mercedes eller BMW märkte man på honom dock, då anpassningen jag behövde kunde bli bra mycket dyrare i vissa fall.. verkar iallafall som att anpassningen jag kommer behöva, landar in på cirka 35-40 tusen. Så det är inga superstora summor vi snackar om ändå. 😅
Citera
2023-06-01, 21:49
Medlem
Citat:
Tack för alla tips och tankar! Har nu hittat en bra firma i göteborgsområdet som kan hjälpa mig med detta firman heter autoadapt om någon skulle vara nyfiken. Väldigt professionell och trevlig gubbe jag pratade med! Verkade inte vara några större problem med vilken bil man väljer att köpa osv. Helst inte Mercedes eller BMW märkte man på honom dock, då anpassningen jag behövde kunde bli bra mycket dyrare i vissa fall.. verkar iallafall som att anpassningen jag kommer behöva, landar in på cirka 35-40 tusen. Så det är inga superstora summor vi snackar om ändå. 😅
Får man fråga vilken anpassning det blir?
Citera
2025-06-30, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prutten12
Får man fråga vilken anpassning det blir?
Ursäktar extremt sent svar... Om du fortfarande är nyfiken så svarar jag nu ist...

Det hela slutade med en väldigt simpel anpassning. Behövde egentligen endast en rattknopp?/styrhandtag med integrerad blinkers -och spolarfunktion. Även knapp för helljus!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in