2023-05-23, 10:09
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refugen
Det här får inte bli en tråd där shortsbärarna blir kränkta och att det utmynnar i ett skyttegravskrig mellan långbyxorna och kortbyxorna. Jag är bara nyfiken på att förstå varför svenskarna tycker att det är mer okej än de flesta andra att offra stil och klass för att känna sig bekväm.

Man måste vara en ordentligt fjant om man offrar bekvämlighet för stil och klass. Att leva efter vad andra tycker skulle jag anse är ett begränsat och tråkigt liv.
Citera
2023-05-23, 10:10
Medlem
För att få känna vinden runt mina pälsiga ben ofc.
Citera
2023-05-23, 10:11
Medlem
Inte alls något svenskt fenomen, hela den anglosaxiska och germanska världen är full av män i shorts på sommaren.

Förr i världen var stilregeln att man hade shorts när man spelade golf och tennis eller gick på stranden, men inte annars. Numera är stilregeln att man får ha shorts på dagtid om det är varmt men helst inte på kvällen när man går ut eller på middag. Men det är ingen hård regel det heller. Shorts på kvällen/middag kan vara ok om man har eleganta shorts som "fashion statement".
Citera
2023-05-23, 10:12
Medlem
Citat:
Så har det blivit vår i södra Sverige och de svenska männen kan inte vänta med att visa upp sina håriga ben för omvärlden. Till och med på kontorsarbetsplatser ser man vuxna svenska män gå runt i shorts så fort termometern visar +16 grader.

Ta tåget ned till kontinenten och shorts anses vara ett plagg som enbart bärs på stranden eller vid träning. Det skulle vara helt otänkbart att komma iklädd shorts till jobbet och man skulle skickas hem omgående. Varför har svenska män så dålig känsla för stil? Förstår inte svenska män att shorts hör till barndomen bortsett från på stranden eller vid träning?

Äh, det finns väl snygga shorts? Lite mer dressade chinosshorts exempelvis.
Man behöver ju inte gå runt i trasiga och noppiga mjukisshorts..
Citera
2023-05-23, 10:12
Medlem
I Lund verkar shorts användas i princip året runt. Trevligt !
Citera
2023-05-23, 10:13
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Det här får inte bli en tråd där shortsbärarna blir kränkta och att det utmynnar i ett skyttegravskrig mellan långbyxorna och kortbyxorna. Jag är bara nyfiken på att förstå varför svenskarna tycker att det är mer okej än de flesta andra att offra stil och klass för att känna sig bekväm.
”Det får inte bli ett skyttegravskrig” skriver du samtidigt som du gräver som en Viet Cong som hör B-52:orna närma sig.
Citera
2023-05-23, 10:14
Bannlyst
Citat:
Så har det blivit vår i södra Sverige och de svenska männen kan inte vänta med att visa upp sina håriga ben för omvärlden. Till och med på kontorsarbetsplatser ser man vuxna svenska män gå runt i shorts så fort termometern visar +16 grader.

Ta tåget ned till kontinenten och shorts anses vara ett plagg som enbart bärs på stranden eller vid träning. Det skulle vara helt otänkbart att komma iklädd shorts till jobbet och man skulle skickas hem omgående. Varför har svenska män så dålig känsla för stil? Förstår inte svenska män att shorts hör till barndomen bortsett från på stranden eller vid träning?

Du är så ytlig asså, de e de..

Som "MAN" Så går jag mycket mer på insidan. Alla bara pratar om utsidan hela tiden, men jag, jag går faktiskt på insidan. Så det så! Ibland så kan man undra varför vissa har olika saker på sig men då tycker jag faktiskt att man ska vara i en väldigt auktoritär sktuationsmässig resurstillåten stats-ställning.

Då kan man bestämma själv!
SådetsZhoÅ!!
Citera
2023-05-23, 10:16
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ta tåget ned till kontinenten och shorts anses vara ett plagg som enbart bärs på stranden eller vid träning. Det skulle vara helt otänkbart att komma iklädd shorts till jobbet och man skulle skickas hem omgående.

Ren lögn. Varför ljuger du?
Citera
2023-05-23, 10:19
Medlem
I Lund verkar shorts användas i princip året runt. Trevligt !
Citera
2023-05-23, 10:30
Medlem
StarkMarks avatar
Citat:

Det ligger väl ändå i betraktarens öga vad som är klass och stil, men sedan är det väl inte konstigt att man inte vill svettas ihjäl en sommar. Att ha på sig kostym en vanlig sommardag med 20 grader är en katastrof för min del.

Sedan skulle jag tro att folk i Spanien, södra Frankrike och Italien har en helt annan uppsättning av kläder då de är vana vid värmen. Hur många svenska män har en uppsättning av linnebyxor? Jag har inte ett enda par men jag har chinos, manchesterbyxor och jeans (och shorts så klart) och bara några få av dem lämpar sig för en stekhet dag.
Citera
2023-05-23, 10:32
Medlem
rullkragens avatar
Citat:

Tjenis.

Det stämmer inte.
Jag bor i Spanien och jobbar inom entreprenad med maskiner.
Nästan alla har kortbyxor som kör maskiner här.
Rent för varmt att sitta i långa byxor.

Även inom andra yrken här, så har män kortbyxor.
Inte alla såklart, men många har det.
Citera
2023-05-23, 10:36
Medlem
Vad spelar det för roll? Ingen bryr sig om vad du tycker eller vad som anses normalt i andra länder (flytta dit då), Vad är det som gör att deras sätt att se på detta är rätt och vårat är fel? Du pratar säkert om ett U-land med störda religioner.

Folk som bryr sig om att andra människor har shorts på sig är allvarligt psykiskt sjuka, ungefär som att kvinnor inte kan ha jeans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in