• 1
  • 2
2023-05-22, 20:42
Medlem
Nihennas avatar
https://www.reddit.com/r/sweden/comm...dan_mars_2022/

Denna tråden var intressant. En svensk frivilligsoldat som ger sitt perspektiv.

Något som var väldigt intressant är kvalitén på ryska soldater:

Citat:
Vilka är dina intryck av ryssarna utifrån det du sett och upplevt på plats?

Citat:
Otroligt varierat. De är går mellan att vara mediokra och halvt professionella till att vara helt värdelösa och odisciplinerade. Det verkar bero mycket på hur prioriterade de är i manskap, ledarskap och utrustning. Ett västryskt förband är mycket bättre än ett östryskt överlag, till exempel. Men Ukrainarna är alltid snäppet bättre och har mycket bättre stridsmoral.
Citera
2023-05-22, 20:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna

Det har väl mest varit pajaser, som har skämt ut sig i Ukraina. Den mest utmärkande, är ju Skillt, som har dragit de mest extrema rövarhistorierna från 2014. En brittisk frivillig berättade om sitt möte med en svensk, som var tränad i arktisk krigföring, och hur han skämde ut sig. Annars har vi ju alltid Jonas Nilsson från Palaestra media, som är elitsoldat ur varenda krigshärd, utan något något som kan backa upp det.

Svenskar verkar vara mycket prat, och lite action.
Citera
2023-05-22, 21:00
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Det sägs ju att ryssarna avsiktligt och doktrinmässigt bryter mot Genèvekonventionen och attackerar sjukvårdspersonal och sjukvårdsresurser. Är det något som märks av konkret för dig/er, har man fått sluta bära korsemblemet o.s.v?
Citat:
Absolut. Ingen sjukvårdare bär röda korset, de skjuter medvetet mot sjukvårdare, och utan tvekan eller hänsyn.
Men glöm inte att ryssar är på den goda sidan
Citera
2023-05-22, 21:56
Medlem
Bilgamess avatar
Citat:
Men glöm inte att ryssar är på den goda sidan
Antar att råttor har svårt med både synskärpan och färgseendet, och därför misstar ett rött kors för en ukrainsk flagga.
Citera
2023-05-23, 09:06
Medlem
ForzaLeons avatar
All heder åt de som åker ned till Ukraina och är sjukvårdare vilket verkligen behövs.

Frivilliga överhuvudtaget som bidrar till de i Ukraina både där och i Sverige.
Citera
2023-05-23, 09:14
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Vi har ju minst en här från FB som åkt ner, eller iallafall sa att han skulle åka ner så frågan är hur det gått för honom.
Jag har sökt efter tråden han skapade men inte hittat den igen.
Citera
2023-05-23, 17:11
Medlem
Citat:

Du har också den här killen, intressant intervju:
https://www.youtube.com/watch?v=lbDN...=Milit%C3%A4rt

del 2:
https://youtu.be/ymGL4FkmwbY
Citera
2024-11-30, 15:26
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Vi har ju minst en här från FB som åkt ner, eller iallafall sa att han skulle åka ner så frågan är hur det gått för honom.
Jag har sökt efter tråden han skapade men inte hittat den igen.

Sinkomies (släppte även en bok om det):
(FB) Veteran från kriget i Ukraina. Ställ era frågor.

StellaArtois (svårt att avgöra sanningshalten):
(FB) Jag ska strida för Ukraina på Onsdag, hur hanterar jag mina anhöriga?

En tredje flashbackare blev gripen av ryssarna (och frisläppt) men den personen har inte skrivit om det här på FB så då är det inte värt att outa eller koppla honom till sitt konto.
Citera
2024-11-30, 23:46
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grangerillan
Sinkomies (släppte även en bok om det):
(FB) Veteran från kriget i Ukraina. Ställ era frågor.

StellaArtois (svårt att avgöra sanningshalten):
(FB) Jag ska strida för Ukraina på Onsdag, hur hanterar jag mina anhöriga?

En tredje flashbackare blev gripen av ryssarna (och frisläppt) men den personen har inte skrivit om det här på FB så då är det inte värt att outa eller koppla honom till sitt konto.

Tack, du var duktigare att finna än mig.
Citera
2025-01-16, 23:16
Medlem
SVT Play har en intressant dokumentär med titeln Svenskarna i Ukraina där svenskar intervjuas och delar sina erfarenheter från sina upplevelser av att strida som frivillig samt ett par som åkte ned för att hjälpa till med förnödenheter och liknande.

En av dem som medverkade var Johan "Swede" Fredriksson som efter inspelningen dog i strid i Avdiivka. Han var stridande i Chosen Company och stupade den 10 oktober 2023 när Ryssland påbörjade sin offensiv i Donetskregionen.
Senast redigerad av Skogsvandring 2025-01-16 kl. 23:20.
Citera
2025-01-18, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvandring
SVT Play har en intressant dokumentär med titeln Svenskarna i Ukraina där svenskar intervjuas och delar sina erfarenheter från sina upplevelser av att strida som frivillig samt ett par som åkte ned för att hjälpa till med förnödenheter och liknande.

En av dem som medverkade var Johan "Swede" Fredriksson som efter inspelningen dog i strid i Avdiivka. Han var stridande i Chosen Company och stupade den 10 oktober 2023 när Ryssland påbörjade sin offensiv i Donetskregionen.
Det var också till honom den där ryssen hoppade in brevid för att sedan kubba därifrån bör han insåg att det inte var ryssar han sprungit till, innan han blev skjuten. Var en video som blev något viral när den kom ut
Citera
2025-01-18, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LortJohan
Det var också till honom den där ryssen hoppade in brevid för att sedan kubba därifrån bör han insåg att det inte var ryssar han sprungit till, innan han blev skjuten. Var en video som blev något viral när den kom ut

Korrekt!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in