2022-04-23, 00:33
Medlem
StellaArtoiss avatar
Hej

Jag har tidigare i veckan varit på möte hos Ukrainas ambassad i Stockholm och lämnat in en ansökan om att få åka ner och stötta Ukraina.

Det blev väl omhändertagen och fick alla instruktioner kring hur jag ska gå tillväga för att åka ner. Planen blir att jag ska ta mig till Polen för att sedan bli upphämtad vid gränsen av Ukraina.

Erfarenheter
Jag har ingen erfarenhet från Försvarsmakten då jag inte har haft möjligheten till att bli intagen pga tidigare domar i mitt register.

Ålder: 27

Personen jag samtalade med på ambassaden sa att jag förmodligen kommer få möjligheten till att bli upplärd på plats. Tydligen har nu Ukraina tillåtit frivilliga att strida utan att ha en erfarenhet med vapen.

Anledningen till att jag skapar denna trådstart är för att få råd från er när det gäller mina anhöriga.

Jag ringde dom tidigare idag med beskedet om att jag kommer åka ner och strida för Ukraina.
Mina föräldrar kunde inte sluta gråta och sa att dom aldrig kommer kunna förlåta mig.

Nu sitter jag med en klump i magen.
Gör jag rätt eller tycker ni att jag borde stanna kvar i Sverige för mina föräldrars skull? Jag har fått dåligt samvete, men samtidigt känns det inte mer än rätt att stå upp för ett land som Ukraina. Det handlar inte bara om Ukraina utan även säkerhetsbilden i hela Europa som är hotad om Ryssland lyckas.
Senast redigerad av StellaArtois 2022-04-23 kl. 00:38.
Citera
2022-04-23, 00:41
Moderator
-Info-s avatar
Du har aldrig hållit i ett vapen förut?
Citera
2022-04-23, 00:45
Medlem
StellaArtoiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Du har aldrig hållit i ett vapen förut?
Nej, det är korrekt.
Citera
2022-04-23, 00:49
Medlem
StellaArtoiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten91UJ
Det tror jag inte du ska, dom tar inte emot oerfarna där längre.
Detta pga av att ni amatörer äventyrar säkerheten för riktiga soldater.

Du kommer på sin höjd få laga mat och bära lik, Tro inget annat.
Det var inte det jag fick höra från ambassaden, tack för informationen.

Hur som helst så bryr jag mig inte om jag får skjuta eller inte. Det är inte anledningen till att jag bokat resan dit genom ambassaden.

Vill dom ha hjälp med mat och att bära lik, so be it!
Citera
2022-04-23, 00:50
Medlem
Kennethkvartings avatar
Hur du ska handskas med dina anhöriga vet jag inte, men det där med att åka ner och strida utan att ha någon militär erfarenhet är ingen höjdare.

Det är ädelt att du har viljan, men jag tror tyvärr att du mest kommer vara i vägen.

Försök hjälpa Ukraina på något annat sätt, för varje pipa pekandes mot fienden behövs det ett antal personer som grejar med underhåll/understöd/depåtjänst.

Enligt mig har du mycket större chans att göra en viktig krigsinsats med något dylikt än som en yr höna i stridsområdena.
Citera
2022-04-23, 00:54
Medlem
StellaArtoiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Hur du ska handskas med dina anhöriga vet jag inte, men det där med att åka ner och strida utan att ha någon militär erfarenhet är ingen höjdare.

Det är ädelt att du har viljan, men jag tror tyvärr att du mest kommer vara i vägen.

Försök hjälpa Ukraina på något annat sätt, för varje pipa pekandes mot fienden behövs det ett antal personer som grejar med underhåll/understöd/depåtjänst.

Enligt mig har du mycket större chans att göra en viktig krigsinsats med något dylikt än som en yr höna i stridsområdena.
Tack för ett seriöst inlägg, det uppskattas.

Jag förstår din poäng och säger inte emot det.

Jag fick informationen om att jag kan bli upplärd på plats om Ukraina gör den bedömningen.

Jag utgår dock inte från att så blir fallet, det kan lika gärna bli underhåll som du nämner.

Vill bara poängtera att jag huvudsakligen inte åker ner dit för att döda ryssar, snarare för att stötta den Ukrainska armén.

Blir jag avrättad så får det bli så, jag är redan inställd på att det mest troligen blir så. Självklart hoppas jag att jag kommer hem levande, men det skulle vara naivt av mig att vara inställd på det.
Citera
2022-04-23, 00:58
Medlem
Kalk-Allans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StellaArtois
Nej, det kan jag inte. Jag utgår från att deras engelska inte heller är på topp.

Personen jag pratade med på ambassaden informerade mig om att jag förmodligen kommer bli stationerad där andra utländska soldater finns för att förenkla kommunikationen.

Han kunde dock inte garantera att så blir fallet, såklart.

Allt som efterfrågas.
Där har du det, om du hamnar med Ukrainska soldater och det blir panik, tror du på riktigt att de tänker översätta vad som händer till Engelska?
Citera
2022-04-23, 01:00
Medlem
Citat:
Hej

Jag har tidigare i veckan varit på möte hos Ukrainas ambassad i Stockholm och lämnat in en ansökan om att få åka ner och stötta Ukraina.

Det blev väl omhändertagen och fick alla instruktioner kring hur jag ska gå tillväga för att åka ner. Planen blir att jag ska ta mig till Polen för att sedan bli upphämtad vid gränsen av Ukraina.

Erfarenheter
Jag har ingen erfarenhet från Försvarsmakten då jag inte har haft möjligheten till att bli intagen pga tidigare domar i mitt register.

Ålder: 27

Personen jag samtalade med på ambassaden sa att jag förmodligen kommer få möjligheten till att bli upplärd på plats. Tydligen har nu Ukraina tillåtit frivilliga att strida utan att ha en erfarenhet med vapen.

Anledningen till att jag skapar denna trådstart är för att få råd från er när det gäller mina anhöriga.

Jag ringde dom tidigare idag med beskedet om att jag kommer åka ner och strida för Ukraina.
Mina föräldrar kunde inte sluta gråta och sa att dom aldrig kommer kunna förlåta mig.

Nu sitter jag med en klump i magen.
Gör jag rätt eller tycker ni att jag borde stanna kvar i Sverige för mina föräldrars skull? Jag har fått dåligt samvete, men samtidigt känns det inte mer än rätt att stå upp för ett land som Ukraina. Det handlar inte bara om Ukraina utan även säkerhetsbilden i hela Europa som är hotad om Ryssland lyckas.

Om du känner att det är rätt ska du göra det.

Jag är sjuk intresserad av att åka dit och strida för dem. Bör tillägga att jag inte har haft med försvarsmakten att göra. Men jag vill åka dit ändå och göra det jag kan.
Citera
2022-04-23, 01:02
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Jag förstår hur du uppfattar min trådstart, jag hade förmodligen haft samma åsikt om det var ombytta roller.

Jag kan dock inte hålla med dig, jag varken söker något eller vill framställa mig som en hjälte.

Hur skulle någon utan någon erfarenhet från militären framställas som en hjälte i Ukraina?

Jag har varit nära döden två gånger i mitt tidigare liv och redan varit inställd på att dö. Döden skrämmer mig inte, vilket gör detta betydligt lättare för mig.

Din familj bryr sig.

Vill du göra något risky kan du testa bungeejump eller fallskärmshoppning.
Citera
2022-04-23, 01:03
Medlem
StellaArtoiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elocone
Om du känner att det är rätt ska du göra det.

Jag är sjuk intresserad av att åka dit och strida för dem. Bör tillägga att jag inte har haft med försvarsmakten att göra. Men jag vill åka dit ändå och göra det jag kan.
Har du frågor inför det så är det bara att skicka ett PM så ska jag se om jag kan hjälpa dig.

Ambassaden har annars svar på allt.
Väldigt hjälpsamma!
Citera
2022-04-23, 01:04
Medlem
Citat:
Jag förstår hur du uppfattar min trådstart, jag hade förmodligen haft samma åsikt om det var ombytta roller.

Jag kan dock inte hålla med dig, jag varken söker något eller vill framställa mig som en hjälte.

Hur skulle någon utan någon erfarenhet från militären framställas som en hjälte i Ukraina?

Jag har varit nära döden två gånger i mitt tidigare liv och redan varit inställd på att dö. Döden skrämmer mig inte, vilket gör detta betydligt lättare för mig.

Jag har också varit nära döden. Höll på att drunkna när jag var yngre. Jag skrek på hjälp men folk bara glodde. Slutade med att en släkting hoppade i för att hjälpa mig. Det var i en barnpool som det sögs in vatten och jag fastnade där utan att kunna simma. Trampade vatten en bra stund innan jag fick hjälp, även hjälpen hade svårt att ta sig bort. Räddningen var att den som hjälpe mig bottnade. Hade jag inte fått hjälp så hade jag åkt under ytan och drunknat. Blev en tur till sjukhuset eftersom jag hade svalt massa vatten.

Får jag rätt instruktioner kan jag laga mat till mimitären eller om jag får ett vapen skjuter jag alla jag stöter på.
Citera
2022-04-23, 01:04
Medlem
StellaArtoiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Din familj bryr sig.

Vill du göra något risky kan du testa bungeejump eller fallskärmshoppning.
Jag söker inga kickar från något riskfyllt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in