2024-10-29, 19:11
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A234
Jo. Saxenda är sämre på alla sätt. Dyrare, mycket sämre effekt, du måste ta oftare.

Dessutom förvärrar det Ozempic/Wegovy bristen mer än Ozempic gör då det är sprutorna det är brist på och du konsumerar 7 ggr så många om du tar Saxenda.

Vad skiljer de i pris då? Alltså på wegouy och saxenda? Om man tar wegouy 1 gång i veckan bara så borde väl en penna hålla länge eller är det 1 gångs doser i dom bara?
Citera
2024-12-03, 08:14
Medlem
Blivit förskriven Wegovy på vårdcentral. Läkaren hittade inget om klickräkning (-letade ändå, så det var ju schysst), så skrev ut 0,25mg till och med 1,7mg. Nu har jag ju dock hittat att man visst kan räkna klick. Dock bara fyra nålar. Passar vanliga insulinnålar? Tänker om jag ska be läkaren att skriva ut fler att det är bra att kunna skriva vilken sort. Alltså väldigt tillmötesgående läkare på vårdcentralen, men hade inte så mycket erfarenhet av Wegovy, hade mest skrivit ut Saxenda tidigare.
Citera
2024-12-03, 23:13
Medlem
Kört i över 2 månader nu, har gått ner ca 8 kg med wegovy 0.25 mg. Riktigt lovande och skönt att det ger effekt på lägsta dosen. 1 kg per vecka är ju en helt okej takt. Gymmar typ 3-4 gånger i veckan också.

Är det vanligt att man kan stanna kvar på en lägre dos än ”standard” underhållsdosen på 2.4 mg? Hade varit tacksamt för plånboken i så fall hehe.
Citera
2024-12-07, 02:37
Medlem
Lillprinsessans avatar
Fattar inte riktigt. Wegovy pennan är alltid 2.4 och den kostar alltså alltid samma summa? Men man använder olika mycket av den och behöver då köpa fler per månad vid en högre dos?

Försöker via vårdcentralen med ozempic men det skrev dom inte ut annat än till diabetiker.. Så ska prova med Wegovy annars får det bli nätdoktor trots abonnemangskostnad.
Någon som vet om Blodtrycksdoktorn faktiskt är så gratis som dom påstår?
Citera
2024-12-09, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillprinsessan
Fattar inte riktigt. Wegovy pennan är alltid 2.4 och den kostar alltså alltid samma summa? Men man använder olika mycket av den och behöver då köpa fler per månad vid en högre dos?

Försöker via vårdcentralen med ozempic men det skrev dom inte ut annat än till diabetiker.. Så ska prova med Wegovy annars får det bli nätdoktor trots abonnemangskostnad.
Någon som vet om Blodtrycksdoktorn faktiskt är så gratis som dom påstår?

Jag betalar i snitt 100kr/månad för Blodtrycksdoktorn. Man betalar för varje chatt-läkarbesök, precis som vid en vanlig vårdcentral. Tror att högkostnadsskyddet gäller så om ett par chatt-läkarbesök borde det bli gratis
Citera
2024-12-09, 21:09
Medlem
Lillprinsessans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holaqwerty
Jag betalar i snitt 100kr/månad för Blodtrycksdoktorn. Man betalar för varje chatt-läkarbesök, precis som vid en vanlig vårdcentral. Tror att högkostnadsskyddet gäller så om ett par chatt-läkarbesök borde det bli gratis
Måste vara per konversation väl, och inte per chattmeddelande? Annars blir det ju otroligt dyrt. Högkostnadsskyddet gäller nog inte hos privata läkare?
Citera
2024-12-09, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillprinsessan
Måste vara per konversation väl, och inte per chattmeddelande? Annars blir det ju otroligt dyrt. Högkostnadsskyddet gäller nog inte hos privata läkare?

Per chatt-läkarbesök. Självklart inte för varje meddelande!

Jo, det kan det göra.
Citera
2024-12-23, 13:24
Medlem
Skulle gärna läsa om fler som använt Wegovy, resultat kontra dosering, biverkningar kontra dosering. Hur länge har ni använt det? Hur fort fick ni resultat? Vilken dos är ni på nu?

Tacksam för återkoppling!
Citera
2025-01-12, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karradial
Skulle gärna läsa om fler som använt Wegovy, resultat kontra dosering, biverkningar kontra dosering. Hur länge har ni använt det? Hur fort fick ni resultat? Vilken dos är ni på nu?

Tacksam för återkoppling!
Är 3 månader in.
Har inte haft några biverkningar.
Har gått ner 18,6 kg
Är på 1mg doseringen just nu
Citera
2025-01-12, 08:08
Medlem
Vägde 90 kilo i januari 2023. Började med som jag köpte på nätet och lyckades gå ner till 78. Bytte till Ozempic och körde 1 mg fram till målvikt på 71 som nåddes under hösten 2023. Har sedan gått på underhållsdos 0,5 mg/v. Ligger stadigt och pendlar runt 71.

Jag motionerar mycket, varje dag och äter bra. BMI 22,5. Hade problem med blodtrycket, högt blodsocker och höga leverfetter tidigare. Nu är alla värden perfekta.

Betyder också mycket rent psykologiskt att inte vara överviktig.

Är väldigt glad att jag hittade detta preparat. Ger mig väsentligt bättre livskvalitet och förmodligen ett par år extra som aktiv person på slutet.
Citera
2025-01-13, 10:09
Medlem
Har inte läst igenom allt men känns som fenomenet "kan inte gå ner i vikt, försökt men går inte osv. Fast man egentligen slarvat hit och dit och istället ryckt på axlarna och blundat.
Sen med dessa medel blir man tok pepp, lägger om kosten som man nu följer till skillnad från innan samt rör på sig mer.
Den känslan dyker upp så då kommer funderingarna, gör det så stor skillnad eller är människan bara nöjd med den psykiska quick fixen att det ska gå snabbare och vara lättare - därför är det så de blir då? Visst att medicinen hjälper men hur mycket egentligen?

Någon som känner med sig att inte lagt om någon kost eller motion nämnvärt och börjat med detta? Vore intressant att höra.
Citera
2025-01-13, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XOmf
Har inte läst igenom allt men känns som fenomenet "kan inte gå ner i vikt, försökt men går inte osv. Fast man egentligen slarvat hit och dit och istället ryckt på axlarna och blundat.
Sen med dessa medel blir man tok pepp, lägger om kosten som man nu följer till skillnad från innan samt rör på sig mer.
Den känslan dyker upp så då kommer funderingarna, gör det så stor skillnad eller är människan bara nöjd med den psykiska quick fixen att det ska gå snabbare och vara lättare - därför är det så de blir då? Visst att medicinen hjälper men hur mycket egentligen?

Någon som känner med sig att inte lagt om någon kost eller motion nämnvärt och börjat med detta? Vore intressant att höra.

Kan bara svara för mig själv, men skillnaden är enorm. Jag ville undersöka vad som var ren läkemedelseffekt, dvs jag valde aktivt att inte börja träna, inte förändra aktivitetsnivå och inte aktivt förändra min kosthållning, utan som tidigare laga och äta den mat jag var sugen på, om de nu så var kanelbullar, pannkakor eller pizza. Jag gick ändå ner i vikt! Jag räknade inte kalorier men känslan var att jag åt oförändrat, åt jag gott och jag åt tills jag var mätt. Skulle säga att ansträngningen var minimal eller obefintlig. Det jag märkte var att jag behövde slänga mer och mer mat. Godiset jag köpte räckte plötsligt i flera dagar där jag tidigare hade upp allt innan jag ens kommit hem från mataffären. En pizza var tidigare en måltid, nu är det två måltider (ibland rent av tre, med pizzasallad och sås). Och jag har fortsatt så här, äta på resturang med familj och vänner, delta på arbetsplatsens fikastunder, hemmakvällar med snacks - men det räcker med mycket mindre mat. Buffér däremot avstår jag helst ifrån, känns som slöseri.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in