2024-10-03, 13:58
Medlem
Jag började för 3 veckor sedan men 0,25 mg och jag märker skillnad. Äter betydligt mindre. Kan känna ett litet sug men efter mycket längre tid än tidigare.

Ska bli spännande att höja till 0,5 om en vecka.
Citera
2024-10-12, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avsaknad
Vad tror du anledningen till att du inte minskar i vikt är? effekten kommer ju relativt omgående. Jag började på Saxenda i november, började på 134 och gick ner till 120 innan sommaren där jag stannade av. Bytte till wegovy för en månad sedan och ner 5 kilo sedan dess och då är jag bara på 0,75 dos.

Effekten kommer inte alls omgående för alla. Jag har relativt låg ämnesomsättning och träningsnivå så det påverkar nog negativt. Nu är jag uppe på näst högsta dosen Wegovy, 1,7mg och har tappat 5 kilo, så det lossnade ju till slut.
Citera
2024-10-16, 21:01
Medlem
Extremeflys avatar
Vad kostar medicinen idag? Är det 2500 ungefär eller för en månad om man räknar på full dos?
Citera
2024-10-21, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly
Vad kostar medicinen idag? Är det 2500 ungefär eller för en månad om man räknar på full dos?

De färdiga pennorna ligger på ca 2000kr för 4mg. Sen varar de längre i början då man inte tar 1mg i veckan.
Vialerna med insu nålar är väl något billigare.
Citera
2024-10-23, 16:35
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SemaP
De färdiga pennorna ligger på ca 2000kr för 4mg. Sen varar de längre i början då man inte tar 1mg i veckan.
Vialerna med insu nålar är väl något billigare.

Tack. Hur tror du de funkar om man tar de varannan eller var tredje vecka. Tror du de skulle ge effekt
Citera
2024-10-24, 12:10
Medlem
Citat:
Tack. Hur tror du de funkar om man tar de varannan eller var tredje vecka. Tror du de skulle ge effekt

Nej, enligt fass.se så ska man ta varje vecka.
Tror inte att det är farligt, men effekten brukar avta efter 6 7 dagar.

När du ska använda Ozempic

Du ska använda detta läkemedel en gång i veckan på samma veckodag om möjligt.

Du kan ta injektionen när som helst under dagen – utan hänsyn till måltider

Som en hjälp att komma ihåg att endast injicera detta läkemedel en gång i veckan, bör du anteckna vilken veckodag du har valt (t.ex. onsdag) på kartongen och skriva datumet på kartongen varje gång du har injicerat.

Om det behövs kan du ändra veckodag för injektionen av detta läkemedel bara det har gått minst 3 dagar sedan den senaste injektionen. När du har valt en ny doseringsdag, fortsätter du med den veckovisa doseringen.

Om du använt för stor mängd av Ozempic
Kontakta läkare omedelbart om du använt för stor mängd av Ozempic. Du kan få biverkningar såsom illamående.

Om du har glömt att använda Ozempic
Om du glömmer att injicera en dos och:

det har gått 5 dagar eller mindre sedan du skulle ha använt Ozempic, ska du ta en injektion så snart du kommer ihåg det. Injicera nästa dos som vanligt på ordinarie schemalagda dag.

det har gått mer än 5 dagar sedan du skulle ha använt Ozempic, ska du hoppa över den missade dosen. Injicera nästa dos som vanligt på ordinarie schemalagda dag.

Använd inte dubbel dos för att kompensera för glömd dos.

Om du slutar att använda Ozempic
Sluta inte att använda detta läkemedel utan att först tala med din läkare. Om du slutar använda läkemedlet, kan din blodsockernivå stiga.

Om du har ytterligare frågor om detta läkemedel, kontakta läkare, apotekspersonal eller sjuksköterska.
Citera
2024-10-24, 18:47
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DDMinc
Nej, enligt fass.se så ska man ta varje vecka.
Tror inte att det är farligt, men effekten brukar avta efter 6 7 dagar.

När du ska använda Ozempic

Du ska använda detta läkemedel en gång i veckan på samma veckodag om möjligt.

Du kan ta injektionen när som helst under dagen – utan hänsyn till måltider

Som en hjälp att komma ihåg att endast injicera detta läkemedel en gång i veckan, bör du anteckna vilken veckodag du har valt (t.ex. onsdag) på kartongen och skriva datumet på kartongen varje gång du har injicerat.

Om det behövs kan du ändra veckodag för injektionen av detta läkemedel bara det har gått minst 3 dagar sedan den senaste injektionen. När du har valt en ny doseringsdag, fortsätter du med den veckovisa doseringen.

Om du använt för stor mängd av Ozempic
Kontakta läkare omedelbart om du använt för stor mängd av Ozempic. Du kan få biverkningar såsom illamående.

Om du har glömt att använda Ozempic
Om du glömmer att injicera en dos och:

det har gått 5 dagar eller mindre sedan du skulle ha använt Ozempic, ska du ta en injektion så snart du kommer ihåg det. Injicera nästa dos som vanligt på ordinarie schemalagda dag.

det har gått mer än 5 dagar sedan du skulle ha använt Ozempic, ska du hoppa över den missade dosen. Injicera nästa dos som vanligt på ordinarie schemalagda dag.

Använd inte dubbel dos för att kompensera för glömd dos.

Om du slutar att använda Ozempic
Sluta inte att använda detta läkemedel utan att först tala med din läkare. Om du slutar använda läkemedlet, kan din blodsockernivå stiga.

Om du har ytterligare frågor om detta läkemedel, kontakta läkare, apotekspersonal eller sjuksköterska.

Intressant. Syns dom är så hårda med att skriva ut det. Men de bör ju ändras när fler konkurrenter kommer ut på marknaden och de är mer tillgängligt.
Hur ofta tar man wegouy? Är de dagligen som saxenda?
Citera
2024-10-25, 12:51
Medlem
Citat:
Intressant. Syns dom är så hårda med att skriva ut det. Men de bör ju ändras när fler konkurrenter kommer ut på marknaden och de är mer tillgängligt.
Hur ofta tar man wegouy? Är de dagligen som saxenda?

Wegovy är samma sak som Ozempic, medicinen tas som spruta en gång i veckan.
Citera
2024-10-25, 18:09
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onewalker

Samma verksamma ämne men som jag förstått det så är de olika mängder av det i dom.
Citera
2024-10-25, 18:10
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onewalker

Men om man bara tar wegouy en gång i veckan borde det inte vara betydligt mycket billigare än saxenda då?
Citera
2024-10-25, 19:20
Medlem
Citat:
Men om man bara tar wegouy en gång i veckan borde det inte vara betydligt mycket billigare än saxenda då?

Jo. Saxenda är sämre på alla sätt. Dyrare, mycket sämre effekt, du måste ta oftare.

Dessutom förvärrar det Ozempic/Wegovy bristen mer än Ozempic gör då det är sprutorna det är brist på och du konsumerar 7 ggr så många om du tar Saxenda.
Citera
2024-10-27, 17:41
Medlem
Skulle vilja prova Wegovy. Är det lönt att ta upp frågan på sin vårdcentral, eller är det bättre att gå direkt till något av nätalternativen? Jag har bmi 29,7. Behöver jag ljuga ett kilo med vikten för att komma över 30 och få starta? Är det kört via vårdcentral iom att man inte kan ljuga lika lätt där? Vill slippa ett förnedrande ”nej, bara ät mindre istället”-svar på vårdcentral, men tänker att det vore en rimlig hälsoåtgärd för mig nu.

Hur hamnar man i pris nu med nätalternativ kontra vårdcentral?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in