2023-05-19, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
är väl samma i sverige.

svenskar äter korv på ikea, bensinmackar och pressbyrån.

Flera korvar på bensinmacken är ju hög kötthalt..
Citera
2023-05-19, 20:15
Medlem
jugbandbluess avatar
om något går att blanda ut, försämra, brukar jänkarna göra det. korv med låg kötthalt, massa tillsatser. blaskigt kaffe. blaskig öl. bum wines. malt liquor.
Citera
2023-05-19, 20:29
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fulfittan
Amerikaner och kultur i samma mening? Haaaa-hahah...!!

Dumsvenskar ja. Men det är ju inte alla. Jag skulle aldrig få för mig att äta en korv som inte var hantverksmässigt gjord med en kötthalt på minst 90% - och aldrig i livet på något av de uppräknade ställena. Den som går in på Biltema eller en bensinmack och beställer en korv har ingen självrespekt och inget människovärde.
Minst 90%

Köp en biff istället.
Citera
2023-05-19, 20:37
Medlem
PaoloRobertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
om något går att blanda ut, försämra, brukar jänkarna göra det. korv med låg kötthalt, massa tillsatser. blaskigt kaffe. blaskig öl. bum wines. malt liquor.

Amerikaner skulle aldrig äta svensk korv gjort på malda grisdelar.
I USA äter man korv gjort på "beef" alltså nötkött finns även angus-korvar i det förlovade landet.
Ignoransen i denna tråden är stor
Citera
2023-05-19, 20:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Stämmer rätt bra, jag söker ofta recept på engelska, icke att förväxla med amerikansk matkultur även om det skulle vara en amerikan som tillagar det eller en asiat som bott i amerika i flera generationer så finns det bra amerikanska kokar som lärt sig hur man ska laga mat på riktigt authentiskt med oftast inga som helst influenser ifrån usa utan andra länders recept men de kan alltid lägga till nåt extra som kan va lite trevligt ibland. Oftast tycker jag att i sverige saknas äktheten i recepten på tex ungersk gulash och då söker jag mig till engelska skrivna recept

Helt riktigt, givetvis drar jag inte allt och alla till 100% i amerikansk matkultur över en och samma kam, det finns undantag, detta är mitt generella intryck efter resor i staterna, vi har haft rätt fräsch och bra mat, medans det känns slabbigt och så i staterna, men precis som du är inne på, undantagen är ofta kockar från andra länder eller som varit och gjort sina ”hundår” i europa och lärt sig riktig kokkonst.

Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Have you ever heard of Whole Foods?

Ja, jag har hört talas om detta och minns med glädje south park´s tolkning, fantastiska avsnitt där south park gentrifieras med ”Whole foods” som flaggskepp, jag vill ändå påstå att detta är ett undantag som bekräftar regeln, om inte annat så är det bara att kolla på jänkarnas snittvikt….
Citera
2023-05-19, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kjome-och-Renvall
Så fort man ska kolla på youtube på nåt streetfood-ställe eller diner i USA där dom har korvar som specialitet är det alltid bara hotdogs. Såna som vi i Sverige skulle kalla grillkorv, små och rätt tråkiga till smaken. Visst, dom gör korvarna med lite finess som yellow mustard, pickles/saltgurka och massa annat kul på men likt förbannat alltid dessa tråkiga barnkorvar.

Visst finns det säkert "finkorv" som chorizo, frankfurter, kabanoss, lammkorv, viltkorv och massa andra sorter på gourmetställen men genomsnittsamerikanen verkar föredra billiga skitkorvar?

Stämmer det ni som bott eller rest runt i landet en längre tid?

Jag har bott där- de äter skitkorv full med antibiotika. Ibland vill de glänsa och kommer med något de kallar ”europeiskt korv” som är som en kryddad skitkorv.

Men jag vill betona- även om amerikaner har baksidor som tex korvar så är de ofta jävligt trevliga och lyhörda, hur de fastnat som de gjort i företagens grepp fattar jag inte, för de har det inte bra, inte ens det vi idag kallar överklass, de oroar sig hela tiden för ”vad händer om jag blir sjuk osv”
Citera
2023-05-19, 21:00
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjome-och-Renvall
Så fort man ska kolla på youtube på nåt streetfood-ställe eller diner i USA där dom har korvar som specialitet är det alltid bara hotdogs. Såna som vi i Sverige skulle kalla grillkorv, små och rätt tråkiga till smaken. Visst, dom gör korvarna med lite finess som yellow mustard, pickles/saltgurka och massa annat kul på men likt förbannat alltid dessa tråkiga barnkorvar.

Visst finns det säkert "finkorv" som chorizo, frankfurter, kabanoss, lammkorv, viltkorv och massa andra sorter på gourmetställen men genomsnittsamerikanen verkar föredra billiga skitkorvar?

Stämmer det ni som bott eller rest runt i landet en längre tid?

De godaste korvar jag ätit har varit i USA. Bara ramla in på t ex Cub food eller annan mataffär och köpa tjock korv. Hög kvalitet. Mums. Blev nästan lite arg av ditt inlägg.
Citera
2023-05-19, 21:16
Medlem
Extremt ironiskt med svenskar som dissar amerikansk matkultur med tanke på att svenskarna trycker i sig den billigaste och slabbigaste skiten man kan hitta. Svenskarna har noll matkultur och allt handlar om att det ska vara billigt, fett och salt.
Citera
2023-05-19, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen
Helt riktigt, givetvis drar jag inte allt och alla till 100% i amerikansk matkultur över en och samma kam, det finns undantag, detta är mitt generella intryck efter resor i staterna, vi har haft rätt fräsch och bra mat, medans det känns slabbigt och så i staterna, men precis som du är inne på, undantagen är ofta kockar från andra länder eller som varit och gjort sina ”hundår” i europa och lärt sig riktig kokkonst.

Ja, jag har hört talas om detta och minns med glädje south park´s tolkning, fantastiska avsnitt där south park gentrifieras med ”Whole foods” som flaggskepp, jag vill ändå påstå att detta är ett undantag som bekräftar regeln, om inte annat så är det bara att kolla på jänkarnas snittvikt….

Usa är ett stort land och du gör en väldigt generaliserad slutsats!

Har inte sett mer än 2 feta i HELA norra Usa!!! Connecticut, New York, Maine, Vermont, Massachusetts.

Finns all världens mat kulturer här. Vill man äta bra och nyttigt, inga problem!!!

Fattar du svenne?
Citera
2023-05-19, 21:32
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refugen
Extremt ironiskt med svenskar som dissar amerikansk matkultur med tanke på att svenskarna trycker i sig den billigaste och slabbigaste skiten man kan hitta. Svenskarna har noll matkultur och allt handlar om att det ska vara billigt, fett och salt.

Bara för att du och ditt WT-umgänge äter som en svettig amerikan, betyder det inte att resten av landet gör det.

/AI
Citera
2023-05-19, 21:39
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Usa är ett stort land och du gör en väldigt generaliserad slutsats!

Har inte sett mer än 2 feta i HELA norra Usa!!! Connecticut, New York, Maine, Vermont, Massachusetts.

Finns all världens mat kulturer här. Vill man äta bra och nyttigt, inga problem!!!

Fattar du svenne?

Då falsifierar jag ditt påstående. När jag besökte dessa delstater, reagerade jag just på mängden obesa i förhållande till Europa och Sverige. Å andra sidan har jag dock inte varit i Maine och Vermont, så där kanske ditt påstående stämmer.

/AI
Citera
2023-05-19, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Då falsifierar jag ditt påstående. När jag besökte dessa delstater, reagerade jag just på mängden obesa i förhållande till Europa och Sverige. Å andra sidan har jag dock inte varit i Maine och Vermont, så där kanske ditt påstående stämmer.

/AI

Som sagt JAG har bara sett 2s feta i de delstaterna på 15 år. FAKTA!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in