2023-05-19, 16:46
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaoloRoberto
Deras korvar är oftast gjort på "beef" alltså nötkött som ju är dyrare
Precis, det är så det fungerar.

Ni ska ta er till Chicago där dom finaste kvalitetskorvarna serveras förresten.

Inte för att korvarna där skulle vara billiga (dom är dyra), men dom görs som sagt av nötkött. Det finns lite historia bakom allt detta. Chicago var en (och är fortfarande) en logistisk hubb. På den tiden då nötkött var en större del av eknomin, så passerade detta kött till stor del genom just Chicago.

Bland slaktarna fanns många svenskar och svenskättlingar, som styckade nötkreaturen. Sen blev dom goda korvar som fint folk, och tydligen även numera PaoloRoberto (!)får äta.
Citera
2023-05-19, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kjome-och-Renvall
Så fort man ska kolla på youtube på nåt streetfood-ställe eller diner i USA där dom har korvar som specialitet är det alltid bara hotdogs. Såna som vi i Sverige skulle kalla grillkorv, små och rätt tråkiga till smaken. Visst, dom gör korvarna med lite finess som yellow mustard, pickles/saltgurka och massa annat kul på men likt förbannat alltid dessa tråkiga barnkorvar.

Visst finns det säkert "finkorv" som chorizo, frankfurter, kabanoss, lammkorv, viltkorv och massa andra sorter på gourmetställen men genomsnittsamerikanen verkar föredra billiga skitkorvar?

Stämmer det ni som bott eller rest runt i landet en längre tid?
De har även chili dog. Men det är bara en vanlig grillkorv toppad med chili con carne. Amerikanarna är väldigt konservativa med sin mat. En cheesburgare, en korv, en äpplepaj är vad det är och ska inte förändras. Om de äter någon ny mat då är det i så fall på restauranger med olika internationella kök som indiskt, koreanskt m.m.
Citera
2023-05-19, 17:57
Medlem
Aaarghhhs avatar
Ja många amerikaner är okultiverade barbarer men till korven,
köpte bamsekorv på lidl, den var suverän, gick att mickra ätbar, ett minus dock var salthalten, även lidls bratwurst eller vad den vita korven heter är suverän på grillen, Jensens varmkorv i glasburk, finns på ÖoB, är kanon, sista varm/grillkorven på min lista är garants varmkorv.
Ps, Circle Ks kabanoss är rätt grym om dom inte ändrat något.
Citera
2023-05-19, 17:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fulfittan
Amerikaner och kultur i samma mening? Haaaa-hahah...!!

Dumsvenskar ja. Men det är ju inte alla. Jag skulle aldrig få för mig att äta en korv som inte var hantverksmässigt gjord med en kötthalt på minst 90% - och aldrig i livet på något av de uppräknade ställena. Den som går in på Biltema eller en bensinmack och beställer en korv har ingen självrespekt och inget människovärde.
OK. Du är en idiot. Kötthalt har inget med kvalitet att göra när det kommer till korv på det sätt du tror.
Citera
2023-05-19, 18:33
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
är väl samma i sverige.

svenskar äter korv på ikea, bensinmackar och pressbyrån.

Långt ifrån, finns hur fina korvar som helst online, i stockhoms 100 tals gatukök eller restauranger och saluhallar och butiker medn hur fina korvar som helst, du kan välja fina korvar på många vanliga mataffärer. Inkl att många tyska korvtyper finns

Så nä, amerikaner verkar vara ute efter fantasifulla toppingar mest med en vanlig dennis-korv i brödet eller som mosbricka men det har dom vill inte ens. Jag vet att det låter efterblivet eftersom de är väldigt noga med köttkvaliten på burgare tex, men det är sant så egentligen kan man säga att de skiter fullständigt i vilken korv de äter så länge toppingen är bra

Och korv på bara nötkött till 99% av sortimentet visar ju bara på hur kass dom är ang korvkultur för korv består mest utav griskött av det största sortimentet
Citera
2023-05-19, 18:38
Medlem
Awkwardmans avatar
Finns bättre korv i usa också. Stora tyska influenser och hipsters. Dom hittat man kanske inte på Walmart i Apalacherna utan i chicago och newyork
Citera
2023-05-19, 18:44
Avslutad
Dom har inte Circle K korv där i det förlorade landet.
CK är det bästa stället att äta korv på, fantastiskt sortiment och proffsig personal!
Citera
2023-05-19, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benyamean
Här har vi ett praktexempel på en pretentiös dumjävel. Snacka om värdelös människotyp, att tro sig vara förmer än någon annan och ändå misslyckas med att att förstå ordet "kultur".

Stor humor!

Haha, exakt min tanke också. 😄
Citera
2023-05-19, 18:53
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen
Amerikansk matkultur är generellt jävligt slabbig och äcklig, bara kolla på deras absurda pizzor som mest är svettig deg, eller varför inte pannkakorna med bakpulver dom trycker till frukost.

Vulgär och äcklig matkultur gör att dom bara trycker i hot dogs med 10%kötthalt där resten är fisringar från gris och diverse boskap…

Stämmer rätt bra, jag söker ofta recept på engelska, icke att förväxla med amerikansk matkultur även om det skulle vara en amerikan som tillagar det eller en asiat som bott i amerika i flera generationer så finns det bra amerikanska kokar som lärt sig hur man ska laga mat på riktigt authentiskt med oftast inga som helst influenser ifrån usa utan andra länders recept men de kan alltid lägga till nåt extra som kan va lite trevligt ibland. Oftast tycker jag att i sverige saknas äktheten i recepten på tex ungersk gulash och då söker jag mig till engelska skrivna recept
Citera
2023-05-19, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen
Amerikansk matkultur är generellt jävligt slabbig och äcklig, bara kolla på deras absurda pizzor som mest är svettig deg, eller varför inte pannkakorna med bakpulver dom trycker till frukost.

Vulgär och äcklig matkultur gör att dom bara trycker i hot dogs med 10%kötthalt där resten är fisringar från gris och diverse boskap…

Have you ever heard of Whole Foods?
Citera
2023-05-19, 19:41
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjome-och-Renvall
Så fort man ska kolla på youtube på nåt streetfood-ställe eller diner i USA där dom har korvar som specialitet är det alltid bara hotdogs. Såna som vi i Sverige skulle kalla grillkorv, små och rätt tråkiga till smaken. Visst, dom gör korvarna med lite finess som yellow mustard, pickles/saltgurka och massa annat kul på men likt förbannat alltid dessa tråkiga barnkorvar.

Visst finns det säkert "finkorv" som chorizo, frankfurter, kabanoss, lammkorv, viltkorv och massa andra sorter på gourmetställen men genomsnittsamerikanen verkar föredra billiga skitkorvar?

Stämmer det ni som bott eller rest runt i landet en längre tid?

Efter att ha bott i USA i omgångar är det precis som Sverige, fast nästan bara grillad korv. Inte så mycket smala långa där. Men svulstigare. Extra allt på extra stora korvbröd.

Men den bästa korven jag ätit i hela mitt liv käkade jag på ett Smoke House i Texas. Fy fan vilken korv.
Citera
2023-05-19, 19:45
Medlem
MrMadoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sverighiztan
Ja, underskattat bland många jag känner i vilket fall, de gillar inte det av någon anledning. Jag tycker det är för jävla nice att sitta ute i skogen och grilla korv på en pinne.

Ja det är jag säker på.. hahaha.

Håller med dina de du känner. De allra flesta jag känner betraktar korv som att det är guds gåva till mänskligheten 🤮
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in