Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2023-08-02, 15:27
  #25
Medlem
tomatlarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dreadpirate420
Vad menar du? Spelen är gjorda för Windows vilket är själva handdatorns Operativsystem.

----

Asus ROG Ally verkar ha sålt 0.5 miljon enheter på 2 månader.

https://retroresolve.com/asus-rog-al...0k-units-sold/

Men windows är inte optimerat för spel. Finns massvis med i detta fall onödiga saker i windows som gör att det blir slöare vilket märks när man inte har hårdvaran att kompensera för det. Till skilnad från steamos som är anpassat till just detta endamål.

Sen står det till och med i artickeln du länkade att asus har problem med överhettning.
Citera
2023-08-03, 14:10
  #26
Medlem
dreadpirate420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomatlars
Men windows är inte optimerat för spel. Finns massvis med i detta fall onödiga saker i windows som gör att det blir slöare vilket märks när man inte har hårdvaran att kompensera för det. Till skillnad från steamos som är anpassat till just detta endamål.

Sen står det till och med i artickeln du länkade att asus har problem med överhettning.

Det stämmer att Allyn har problem med att SD kort överhettas, vilket är riktigt illa. Asus "jobbar på det hela" , man får hoppas på det bästa, dess Community säger bara kallt att det är skit samma uppgradera din SSD. Jag tycker dock att det är sjukt dåligt utav Asus att släppa en produkt som överhettar SD kort och enligt många till den grad att dom förstörs! Hur kan dom ha missat detta?!

--

För att optimera Windows för Gaming så finns det olika saker att göra, "debloating" kallas det för. Man stänger av massor med onödiga tjänster som körs. Går att göra manuellt eller med program.

https://pureinfotech.com/debloat-windows-11/

https://support.microsoft.com/en-us/...B_BD2Kuaq_3KOY

Angående SteamOS så kan jag inte säga så mycket om det hela då jag aldrig haft en Steam Deck men ja vad jag läst så är vissa(?) Spel optimerade för steamOS, vilket delvis väger upp Steam Decks betydligt svagare hårdvara. SteamOS går för övrigt att installera på Allyn.

https://retroresolve.com/someone-put...asus-rog-ally/

Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Det har redan! Då kan lika bra spela spellaptoppen. Har tom köpt en lite vätska till Asus Lynxen. Atari Lynx var mycket mer förre sin tid, än Asus Rog Ally är..

Ta det lugnt med groggen....

Men ja det trevliga med att ha en ally med docka är ju att man både kan spela handhållet och sen koppla in den till tangentbord, mus och monitor / TV när man vill det. Spelar du bara strategispel så är nog inte Ally för dig. Civilization 6 finns ifs för PlayStation optimerat för gamepad. Som PC spelare kommer jag dock aldrig spela strategispel med gamepad...
__________________
Senast redigerad av dreadpirate420 2023-08-03 kl. 14:46.
Citera
2023-08-04, 13:31
  #27
Medlem
Överhettade minneskort är rätt vanligt för att det ofta används minneskort rankade med för låga transfereringshastigheter. Problemet med just att spela tv-spel direkt från minneskort är att det är enorma mängder data som ska skickas ut från kortet och då behöver kortet (och kortläsaren) ha hög bandbredd så att transfereringarna inte blir så ihärdiga. När gäller Steam Deck eller ROG där man avser spela "stora komplexa spel", så borde man nog som regel köra alla de större spelen med stora texturfiler och liknande på systemminnet/nvme, och använda minneskorten för att lagra de simplare spelen. Och att man inte använder nått gammalt slött minneskort man hittat i sin gamla mobiltelefon, utan att man köper ett nytt minneskort rankat för minst UHS2, gärna UHS3, för att undvika överhettning.

Minns när Nintendo Switch var ny och en massa "morsor" hade problem med att deras ungar fick problem med minneskort som smällt i konsolen. Var i regel skitkort som antingen var fejk eller rankade för typ 36MB/s...
Tillverkarna av sådana här konsoler borde göra det enkelt för kunderna (och sig själva) och helt enkelt spärra så att slöa minneskort helt enkelt inte fungerar öht.
__________________
Senast redigerad av LoketeGo 2023-08-04 kl. 13:35.
Citera
2023-11-07, 19:03
  #28
Medlem
Är nöjd med min, dock ingen hardcore gamer. Men har den med på jobbet och lirar lite fortnite när andan faller på. Klart värt det för min del.
Citera
2024-02-23, 21:24
  #29
Medlem
dreadpirate420s avatar
Tänkte dela med mig av vilka tillbehör jag köpt till min Ally.

Skärmskydd, enkelt att installera och passar perfekt.


Fodral med stativ, passar perfekt. Stativet känns dock lite cheapness.


Skull & Co joystick skydd, ger lite skönare feeling på joysticksen.


UGREEN USB C Hub. Hub med uttag till HDMI, Ethernet, USB 3

UGREEN Nexode USB C 100W Laddare, behövs för att kunna köra Allyn i 30 W turbo mode via USB-C hubben.


UGREEN 100W USB C-kabel, till hubben


Baomaeyea Hård väska för ASUS ROG Ally, passar perfekt till Allyn, Sladd, laddare och hub går lätt ner där.

Citera
2024-02-23, 23:49
  #30
Medlem
dreadpirate420s avatar
Köpte även en 90graders USB C adapter för att inte slita på USB C sladden för mycket,.


Sony Headset. Inte direkt imponerad, köpte det för 500 kr, kostar 300 kr nu. Vilket nog speglar det egentliga värdet.


HDMI sladd från Kabeldirekt. Billigt och funkar fin fint. Har en 4 meters och en 1.5 m.

__________________
Senast redigerad av dreadpirate420 2024-02-24 kl. 00:04.
Citera
2024-02-24, 00:48
  #31
Medlem
Kan man använda den med trådlöst keyboard och typ skriva i dokument osv? Det är väl en pc med riktigt windows?
Citera
2024-02-24, 12:08
  #32
Medlem
dreadpirate420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 181kjh2
Kan man använda den med trådlöst keyboard och typ skriva i dokument osv? Det är väl en pc med riktigt windows?

Absolut, går fint att koppla till ett blåtands keyboard. Windows 11 följer med.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback