• 1
  • 2
2023-05-17, 17:29
Medlem
dreadpirate420s avatar
Asus ROG Ally r en handhllen speldator som kr Windows 11 som OS. Den har en 1080p skrm och r avsevrt kraftfullare n Valves Steam Deck, Asus sjlva pstr att den r 2X starkare n Steam Deck. I och med att Windows 11 r dess operativsystem ska alla spel fungera p enheten, ngot som Steam Deck med Linux som OS inte klarar av.
r man rik som ett troll s kan man ven koppla in ett externt grafikkort till den, ROG XG Mobile, dr vrstingen r GeForce RTX 4090
GPU som gr loss p 2000$.
Den ska g utmrkt att anvnda som stationr dator om man ansluter skrm, mus och tangentbord via en USB-C Dock. PCGamer kallar den fr den bsta budget dator du kan kpa.

Prislappen i Sverige ligger p 9500kr, rtt saftigt med andra ord. Vill man sen ha ett travel case s gr den loss p ytterligare 650kr.

Specs:

CPU - AMD Ryzen Z1 Extreme (Zen 4, 8 cores / 16 threads, up to 5.1 GHz, 4 nm)

Graphics: AMD Radeon graphics (integrated), RDNA 3, 4GB VRAM, 12 compute units, 2.7 GHz clock

Memory: 16GB LPDDR5-6400 (8GB x 2)

Storage: 512GB M.2 SSD, SD card slot (UHS-II)

Display: 1920 x 1080, 120 Hz, IPS touchscreen with Gorilla Glass Victus and Gorilla Glass DXC

Networking: MediaTek Wi-Fi 6E MT7922 (RZ616), Bluetooth 5.2

Ports: USB 3.2 Gen 2 Type-C, ROG XG Mobile interface, 3.5 mm audio jack, micro SD card slot

Battery: 40 WHr

Power Adapter: 65W

Operating System: Windows 11 Home

Weigh: 608 grams

Har lst otaliga recensioner och mnga klagar p buggig mjukvara ngot som jag tnker Asus kommer fixa med uppdateringar relativt snabbt. Steam Deck ska ha haft nnu vrre problem vid sin launch. Ngra skriver om knappar som fastnar nr man trycker in dom, ngot som oroar mig desto mer!

https://www.pcgamer.com/asus-rog-all...ce-benchmarks/

https://www.tomshardware.com/reviews...zen-z1-extreme

Vad tror ni, blir det succe eller flopp?
Senast redigerad av dreadpirate420 2023-05-17 kl. 17:33.
Citera
2023-05-17, 18:02
Medlem
Apkonsts avatar
Konceptet r mycket bttre n Steam Dick. Detta r ju bara en PC med annan formfactor, s det kan ju komma massor av liknande produkter, sedan blir det bara ett nytt produktsegment, precis som laptop r ett annat segment av PC.
Citera
2023-05-19, 06:36
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dreadpirate420
Asus ROG Ally r en handhllen speldator som kr Windows 11 som OS. Den har en 1080p skrm och r avsevrt kraftfullare n Valves Steam Deck, Asus sjlva pstr att den r 2X starkare n Steam Deck. I och med att Windows 11 r dess operativsystem ska alla spel fungera p enheten, ngot som Steam Deck med Linux som OS inte klarar av.
r man rik som ett troll s kan man ven koppla in ett externt grafikkort till den, ROG XG Mobile, dr vrstingen r GeForce RTX 4090
GPU som gr loss p 2000$.
Den ska g utmrkt att anvnda som stationr dator om man ansluter skrm, mus och tangentbord via en USB-C Dock. PCGamer kallar den fr den bsta budget dator du kan kpa.

Prislappen i Sverige ligger p 9500kr, rtt saftigt med andra ord. Vill man sen ha ett travel case s gr den loss p ytterligare 650kr.

Specs:

CPU - AMD Ryzen Z1 Extreme (Zen 4, 8 cores / 16 threads, up to 5.1 GHz, 4 nm)

Graphics: AMD Radeon graphics (integrated), RDNA 3, 4GB VRAM, 12 compute units, 2.7 GHz clock

Memory: 16GB LPDDR5-6400 (8GB x 2)

Storage: 512GB M.2 SSD, SD card slot (UHS-II)

Display: 1920 x 1080, 120 Hz, IPS touchscreen with Gorilla Glass Victus and Gorilla Glass DXC

Networking: MediaTek Wi-Fi 6E MT7922 (RZ616), Bluetooth 5.2

Ports: USB 3.2 Gen 2 Type-C, ROG XG Mobile interface, 3.5 mm audio jack, micro SD card slot

Battery: 40 WHr

Power Adapter: 65W

Operating System: Windows 11 Home

Weigh: 608 grams

Har lst otaliga recensioner och mnga klagar p buggig mjukvara ngot som jag tnker Asus kommer fixa med uppdateringar relativt snabbt. Steam Deck ska ha haft nnu vrre problem vid sin launch. Ngra skriver om knappar som fastnar nr man trycker in dom, ngot som oroar mig desto mer!

https://www.pcgamer.com/asus-rog-all...ce-benchmarks/

https://www.tomshardware.com/reviews...zen-z1-extreme

Vad tror ni, blir det succe eller flopp?

Flopp.
Finns redan flera andra Windows-baserade liknande apparater som ocks r kraftfullare n Deck, ingen av dem sljer mer n ett par tusen exemplar till det mycket ringa antalet individer som r beredda p att betala 7-20k fr produkter som dessa.
Citera
2023-05-21, 05:32
Medlem
dreadpirate420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Flopp.
Finns redan flera andra Windows-baserade liknande apparater som ocks r kraftfullare n Deck, ingen av dem sljer mer n ett par tusen exemplar till det mycket ringa antalet individer som r beredda p att betala 7-20k fr produkter som dessa.

Nu r det faktiskt Asus i samarbete med Microsoft som ligger bakom denna produkt inte ngot Crowdfunded litet mini fretag som dom andra apparaterna utvecklades utav.

I USA sljs en Ally fr 699$ , 50$ mer n Steams dyraste variant s skillnaden r frsumbar. I Sverige r prisskillnaden strre, osker p varfr.

Steamdeck var slutsld i flera mnader s nog finns det gott om folk som r villiga att lgga dessa pengar p en handhllen gaming dator.
Ally har slt slut i vissa lnder s som Kanada men inte ver hela vrlden.
Citera
2023-05-21, 05:45
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Nu r det faktiskt Asus i samarbete med Microsoft som ligger bakom denna produkt inte ngot Crowdfunded litet mini fretag som dom andra apparaterna utvecklades utav.

I USA sljs en Ally fr 699$ , 50$ mer n Steams dyraste variant s skillnaden r frsumbar. I Sverige r prisskillnaden strre, osker p varfr.

Steamdeck var slutsld i flera mnader s nog finns det gott om folk som r villiga att lgga dessa pengar p en handhllen gaming dator.
Ally har slt slut i vissa lnder s som Kanada men inte ver hela vrlden.

Steam Deck var slutsld drfr att produktionskapaciteten r extremt lg.
Den har inte ens slt 2M ex. p ver ett r, det r vldigt lite. Denna kommer med hgsta sannolikhet slja betydligt mindre i och med att den r s dyr mm. Var dock nyfiken och kollade lite p Linus tech tip-genomgngen...jistanes vad den verkar ogenomtnkt och krnglig vad gller user interface...Windows 95 hade mer lttanvnt grnssnitt. Fattar inte hur ett snt relativt stort fretag som Asus kan slppa skit som r s ofrdigt
Senast redigerad av MrMario 2023-05-21 kl. 05:47.
Citera
2023-05-21, 13:49
Medlem
dreadpirate420s avatar
Citat:
Steam Deck var slutsld drfr att produktionskapaciteten r extremt lg.
Den har inte ens slt 2M ex. p ver ett r, det r vldigt lite. Denna kommer med hgsta sannolikhet slja betydligt mindre i och med att den r s dyr mm. Var dock nyfiken och kollade lite p Linus tech tip-genomgngen...jistanes vad den verkar ogenomtnkt och krnglig vad gller user interface...Windows 95 hade mer lttanvnt grnssnitt. Fattar inte hur ett snt relativt stort fretag som Asus kan slppa skit som r s ofrdigt

Handhllna datorer r hr fr att stanna, dom r mycket kraftfullare n en Switch och PC folk har redan enorma spelbibliotek som dom kan spela frn start och behver inte brja om frn brjan och punga upp 70$ per spel. Sedan gr alla ldre konsoler och till och med Switch spel att emulera p dessa apparater s detta segment utav hrdvara kommer sl igenom frr eller senare. Frgan r vilken enhet som kommer gra det mainstream att ga en. The Master Race folket har inga problem att hosta upp 10 000kr fr ett grafikkort s varfr skulle prislappen hindra dom?

Att mjukvara slpps halvfrdigt r tyvrr ngot som r vldigt vanligt i branchen dessa dagar , kolla bara alla halvfrdiga buggiga spel som slpps. Extremt trkig utveckling.
Citera
2023-05-21, 15:06
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Handhllna datorer r hr fr att stanna, dom r mycket kraftfullare n en Switch och PC folk har redan enorma spelbibliotek som dom kan spela frn start och behver inte brja om frn brjan och punga upp 70$ per spel. Sedan gr alla ldre konsoler och till och med Switch spel att emulera p dessa apparater s detta segment utav hrdvara kommer sl igenom frr eller senare. Frgan r vilken enhet som kommer gra det mainstream att ga en. The Master Race folket har inga problem att hosta upp 10 000kr fr ett grafikkort s varfr skulle prislappen hindra dom?

Att mjukvara slpps halvfrdigt r tyvrr ngot som r vldigt vanligt i branchen dessa dagar , kolla bara alla halvfrdiga buggiga spel som slpps. Extremt trkig utveckling.

Jo, att de r hr fr att stanna, det r jag vertygad om. Dremot s r jag inte vertygad om att de kommer att sl igenom, n s lnge s r det frgan om lga frsljningssiffror, det r inget som tvlar med spelkonsolers frsljning.
Citera
2023-05-24, 12:54
Medlem
Analretendents avatar
ROG Ally har ngra klara brister som gr att jag inte lr byta ut min Steam Deck:

Den har presterat otroligt dligt i lgenergitester. Steam Deck ska ha presterat dubbelt s bra jmfrt med ROG Ally p lg effekt. Man ska komma ihg att strsta anledningen till att jag och mnga andra har en handhllen enhet r inte fr att ha en kraftig speldator, vi vill kunna ha enheten med oss och spela var vi r. Speldator har man ju hemma. Jag bryr mig inte om en liten skrm kan visa 120 fps i hg upplsning om den tmmer batteriet p en timme.

Den saknar lmplig input till spel som anvnder musen mycket. Jag lskar de tv touchpadsen p min Deck.

Asus r ett horribelt fretag att ha att gra med gllande garantirenden. Tnker aldrig mer kpa en produkt frn dem enligt mina erfarenheter. Bara sk p Google och bli mrkrdda om ni inte tar mitt ord p det.

Hela Republic of Gamers-grejen r s otroligt ljlig och pinsam. Har inte s mycket med Ally att gra men fr en man p 40 funkar Asus branding sisdr...
Citera
2023-06-15, 16:00
Medlem
dreadpirate420s avatar
r 2 dagar sedan Allyn slpptes nu och jag r medlem i diverse Asus ROG Ally Facebook grupper och det talas om mycket buggar och stora svrigheter att uppdatera Windows och Armory Crate. Det finns ven folk som inte fr igng sina enheter alls eller har olika fel p hrdvaran. Mnga sger att dom lmnar tillbaka sin Ally. Andra skrattar t dom och beskyller dom fr att sakna datorvana.

Kan vara en del troll i dessa grupper och defekt hrdvara kan man f om man har otur nr man kper en produkt, bara att lmna tillbaka. Hur som r det mycket buggar och det verkar milt sagt vara frustrerande att uppdatera och f Allyn funktionsduglig.

Kan sjlv inte sga s mycket om det hela d min enhet ligger p mitt skrivbord p andra sidan planeten. Kommer kunna testa den i September nr jag kommer hem till Sverige.
Senast redigerad av dreadpirate420 2023-06-15 kl. 16:03.
Citera
2023-06-15, 18:09
Medlem
dreadpirate420s avatar
Hr r en Reddit post med olika guider och tips:

https://www.reddit.com/r/ROGAlly/com...t=share_button

Setting up the Ally

https://github.com/mikeroyal/Asus-RO...setup--updates

Frsta man ska gra nr man fr sin enhet r att plugga in den i ett uttag d den inte startar annars, installera windows och uppdatera Windows, Armoury Crate och MyAsus.
Senast redigerad av dreadpirate420 2023-06-15 kl. 18:51.
Citera
2023-06-16, 18:45
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Analretendent
ROG Ally har ngra klara brister som gr att jag inte lr byta ut min Steam Deck:

Den har presterat otroligt dligt i lgenergitester. Steam Deck ska ha presterat dubbelt s bra jmfrt med ROG Ally p lg effekt. Man ska komma ihg att strsta anledningen till att jag och mnga andra har en handhllen enhet r inte fr att ha en kraftig speldator, vi vill kunna ha enheten med oss och spela var vi r. Speldator har man ju hemma. Jag bryr mig inte om en liten skrm kan visa 120 fps i hg upplsning om den tmmer batteriet p en timme.

Den saknar lmplig input till spel som anvnder musen mycket. Jag lskar de tv touchpadsen p min Deck.

Asus r ett horribelt fretag att ha att gra med gllande garantirenden. Tnker aldrig mer kpa en produkt frn dem enligt mina erfarenheter. Bara sk p Google och bli mrkrdda om ni inte tar mitt ord p det.

Hela Republic of Gamers-grejen r s otroligt ljlig och pinsam. Har inte s mycket med Ally att gra men fr en man p 40 funkar Asus branding sisdr...

Jo, sg ocks tester dr den bara verkar glnsa p hgsta frbrukningarna, men d blir det som sagt ingen batteritid alls i princip. Pratades t.om. om under en timme fr mer krvande spel i full 1080p. Kan hlla med om att det knns ganska ondigt att skryta och flska p med en 1080p120hz skrm d apparaten uppenbart inte klarar av att leverera i sdan upplsning och framerate. 720p knns fortfarande som den rdande standarden fr brbara konsoler/"konsol-PC:s" om det ska bli frgan om tminstone acceptabla batteritider.
Citera
2023-06-21, 11:14
Medlem
dreadpirate420s avatar
Citat:
Jo, sg ocks tester dr den bara verkar glnsa p hgsta frbrukningarna, men d blir det som sagt ingen batteritid alls i princip. Pratades t.om. om under en timme fr mer krvande spel i full 1080p. Kan hlla med om att det knns ganska ondigt att skryta och flska p med en 1080p120hz skrm d apparaten uppenbart inte klarar av att leverera i sdan upplsning och framerate. 720p knns fortfarande som den rdande standarden fr brbara konsoler/"konsol-PC:s" om det ska bli frgan om tminstone acceptabla batteritider.

Folk kper dyra powerbanks likt Anker 737
(1700kr p Amazon!) vilket ger dom runt 3 timmars batteritid totalt. Jag kommer i stort endast lira i soffan/sngen kopplad till ett uttag s bryr mig inte speciellt om batteritiden. Hade jag gjort det hade jag inte kpt vare sig en Ally eller Steam Deck just pga deras batteritid. Inte heller en Switch d Nintendos spel inte lockar speciellt, ska bli kul att emulera Zelda Tears of the Kingdom och nyare Mario spel men hade aldrig betalat fullpris fr dessa spel. Spelen gr ju i stort stt inte ner i pris heller vilket pc spel gr, speciellt om man handlar frn Eneba eller liknande sidor. Kpte Jedi Fallen Order fr 30kr fr typ ett r sedan, i stort stt AAA titlar som r 1-3 r sljs fr 80-150 kr. Kolla in https://www.allkeyshop.com/blog/ typ som PriceRunner fr spel, ven Nintendo nycklar sljs.

Prisskillnaden p spel nr man jmfr PC och Nintendo r enorm. Visst en PC r dyrare att kpa in men kper man mnga spel om ret tjnar man i stort stt in dessa pengar, speciellt nu nr ett AAA spel gr fr 700kr! Sedan kan man p denna PC emulera Switch spel samt alla ldre konsolspel upp till Xbox 360 och PS3 .
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in