Tänk att inte Asus förstod samma sak som Nintendo: 2012 års smartphone-hårdvara är nyckeln till framgång, alternativt att Ally fått en Snapdragon 835.
Finessen med Ally är att det är en liten smidig PC som dels kan användas för att spela bärbart men även funkar som vanlig PC i dockat läge och (för min del) även ersätter en smartphone. Ja, batteritiden är kort när man spelar Cyberpunk 2077 men det är smällar man får ta.
En speldator är onekligen betydligt större och tyngre än en Ally, även med "kompromissen" att ha laddaren inkopplad (finns inga speldatorer med dGPU som har bra batteritid med den aktiverad i den mån det även går). Det går ju även att lägga in argumentet att vill man spela titlar på Switchnivå, aka "2012 års Tegra"-anpassade går det utmärkt och då kan Ally även köras i strömsparläge.
För min del är Allyn mycket intressant, Switchen däremot är totalt utesluten oavsett om den så skulle ha 24 timmars skärmtid på en laddning. Nintendo och deras fans (Switch-rörelsen) är inte min melodi med alla dessa argument (Switchen är överlägsen eftersom Nintendospel är de bästa spelen som finns, inga andra utgivare kommer ens i närheten etc). Det är ju också lite underhållande med 360p på Switchen samt Nintendos beteende ifråga om stämningar och annat. Avfärdandet av PC, PS och Xbox som lite för många Switch-fans håller på med gör inte saken bättre för nej, deras lilla "telning" blir inte bättre för det.
ROG Ally, SteamDeck, GPD Win4, OneXPlayer et al är mycket intressanta och ett utmärkt alternativ till en laptop trots batteritiden men den har sina naturliga förklaringar - det kommer inte att inträffa att en bärbar enhet kan vara strömsnål OCH erbjuda samma prestanda som en stationär enhet för nya spel. Inte ens med ARM64 kommer det att inträffa (d.v.s spela på batteri med 1080p-2160p Ultra med path tracing och ändå ha sisådär 10 timmars skärmtid eller mer på en laddning).
Jag har provat en Ally och skall ge den ytterligare tid då jag inte varit inne i Windows 11-miljön än (spelade på den). Dock är jag mycket tilltalad av den, dels som handdator, dels som smartphone-ersättare (jag avskyr dagens smartphones) samt som spelenhet på resande fot.
Det hade dock varit bra om den hade ett slide-tangentbord som GPD Win 4. Annars är mitt intryck av det exemplar jag provade mycket bra, utmärkt skärm och spelkontrollerna kändes helt OK att använda. Att den kör Windows är ett plus och att köra WSA på den gör att smartphonen kan ersättas.