2023-06-21, 17:10
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dreadpirate420
Folk köper dyra powerbanks likt Anker 737
(1700kr på Amazon!) vilket ger dom runt 3 timmars batteritid totalt. Jag kommer i stort endast lira i soffan/sängen kopplad till ett uttag så bryr mig inte speciellt om batteritiden. Hade jag gjort det hade jag inte köpt vare sig en Ally eller Steam Deck just pga deras batteritid. Inte heller en Switch då Nintendos spel inte lockar speciellt, ska bli kul att emulera Zelda Tears of the Kingdom och nyare Mario spel men hade aldrig betalat fullpris för dessa spel. Spelen går ju i stort sätt inte ner i pris heller vilket pc spel gör, speciellt om man handlar från Eneba eller liknande sidor. Köpte Jedi Fallen Order för 30kr för typ ett år sedan, i stort sätt AAA titlar som är 1-3 år säljs för 80-150 kr. Kolla in https://www.allkeyshop.com/blog/ typ som PriceRunner för spel, även Nintendo nycklar säljs.

Prisskillnaden på spel när man jämför PC och Nintendo är enorm. Visst en PC är dyrare att köpa in men köper man många spel om året tjänar man i stort sätt in dessa pengar, speciellt nu när ett AAA spel går för 700kr! Sedan kan man på denna PC emulera Switch spel samt alla äldre konsolspel upp till Xbox 360 och PS3 .

Haha, 3h batteritid med en powerbank för 1700 inkopplad...måste fan vara en hel serverhall inbyggd i den där maskinen om den drar så vansinnigt mycket ström. Får ut typ 16 timmar batteritid totalt på min Switch med min gamla billiga powerbank från 2017

Väldigt bortkastat köpa sån där dyr bärbar maskin som man sen är begränsad till att använda bara hemma i soffan vid eluttaget. Tips till Asus är att inte stoppa in en massa specs som de sedan inte klarar av att driva på ett någorlunda energieffektivt sätt.
Senast redigerad av MrMario 2023-06-21 kl. 18:06.
Citera
2023-06-22, 16:11
Medlem
dreadpirate420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Väldigt bortkastat köpa sån där dyr bärbar maskin som man sen är begränsad till att använda bara hemma i soffan vid eluttaget. Tips till Asus är att inte stoppa in en massa specs som de sedan inte klarar av att driva på ett någorlunda energieffektivt sätt.

Det beror ju helt på vad man tänker använda den till, jag kommer inte använda min bärbara enhet utanför huset. Möjligen dom 2 gånger om året då jag gör Interkontinentala flygningar då jag kommer köra typ Hades på 9W i några timmar.

16 H speltid utanför huset är imponerande men det är få som kommer använda sin enhet utanför huset i mer än 1-2 h i kommunal trafik eller liknande. Om ens det.

Det som är nice är ju att man kan ta med sig sin Ally och docka och sen koppla upp den till en TV eller Mus, tangentbord och skärm och sen ha en helt okey gaming PC. Att släpa med sig sin Gaming Rig är ju inte helt lätt..
Citera
2023-06-22, 19:53
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Det beror ju helt på vad man tänker använda den till, jag kommer inte använda min bärbara enhet utanför huset. Möjligen dom 2 gånger om året då jag gör Interkontinentala flygningar då jag kommer köra typ Hades på 9W i några timmar.

16 H speltid utanför huset är imponerande men det är få som kommer använda sin enhet utanför huset i mer än 1-2 h i kommunal trafik eller liknande. Om ens det.

Det som är nice är ju att man kan ta med sig sin Ally och docka och sen koppla upp den till en TV eller Mus, tangentbord och skärm och sen ha en helt okey gaming PC. Att släpa med sig sin Gaming Rig är ju inte helt lätt..

Låter som att det både är prisvärdare, och smidigare, att köpa en gaming laptop om man ändå inte avser använda den för vad den är utformad som. Som sagt, svårt att se nyttan med en bärbar spelkonsol som saknar rimlig batteritid. Men tror det handlar mycket om lyxpryl-faktorn. Finns folk som köper onödiga/dåligt designade prylar i drivor som de egentligen inte har nytta av. Nåväl.
Citera
2023-06-23, 03:26
Medlem
dreadpirate420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Låter som att det både är prisvärdare, och smidigare, att köpa en gaming laptop om man ändå inte avser använda den för vad den är utformad som. Som sagt, svårt att se nyttan med en bärbar spelkonsol som saknar rimlig batteritid. Men tror det handlar mycket om lyxpryl-faktorn. Finns folk som köper onödiga/dåligt designade prylar i drivor som de egentligen inte har nytta av. Nåväl.

Allyn säljs med en officiell Dock så den är utformad samt marknadsförd för att spela på TV och för att docka den till monitor, mus och tangentbord. PC gamer kallar den för bästa budget gaming dator som finns att köpa.

För övrigt vem vill spela på en laptop i soffan/sängen? Hatar för övrigt laptops, känns oergonomiska att använda. Samt rätt tunga och klumpiga, Allyn är liten och väger 600gram, dess Dock är en mycket liten laddare med HDMI och USB uttag.

Det finns helt klart en lyxpryl faktor med i det hela för en del personer, själv har jag stor användning utav den då jag vill spela PC spel i soffan och sängen samt att jag vistas på 3 olika adresser på 2 olika kontinenter, då är det guld att kunna ta med en liten dator som man sen lätt kan docka när man väl är där.

Vill man spela i flera timmar ute så ja då är den rätt värdelös. Den är även värdelös för Nintendo fanboys som inte lirar PC spel överhuvudtaget
Senast redigerad av dreadpirate420 2023-06-23 kl. 04:19.
Citera
2023-06-23, 20:01
Medlem
Tänk att inte Asus förstod samma sak som Nintendo: 2012 års smartphone-hårdvara är nyckeln till framgång, alternativt att Ally fått en Snapdragon 835.

Finessen med Ally är att det är en liten smidig PC som dels kan användas för att spela bärbart men även funkar som vanlig PC i dockat läge och (för min del) även ersätter en smartphone. Ja, batteritiden är kort när man spelar Cyberpunk 2077 men det är smällar man får ta.

En speldator är onekligen betydligt större och tyngre än en Ally, även med "kompromissen" att ha laddaren inkopplad (finns inga speldatorer med dGPU som har bra batteritid med den aktiverad i den mån det även går). Det går ju även att lägga in argumentet att vill man spela titlar på Switchnivå, aka "2012 års Tegra"-anpassade går det utmärkt och då kan Ally även köras i strömsparläge.

För min del är Allyn mycket intressant, Switchen däremot är totalt utesluten oavsett om den så skulle ha 24 timmars skärmtid på en laddning. Nintendo och deras fans (Switch-rörelsen) är inte min melodi med alla dessa argument (Switchen är överlägsen eftersom Nintendospel är de bästa spelen som finns, inga andra utgivare kommer ens i närheten etc). Det är ju också lite underhållande med 360p på Switchen samt Nintendos beteende ifråga om stämningar och annat. Avfärdandet av PC, PS och Xbox som lite för många Switch-fans håller på med gör inte saken bättre för nej, deras lilla "telning" blir inte bättre för det.

ROG Ally, SteamDeck, GPD Win4, OneXPlayer et al är mycket intressanta och ett utmärkt alternativ till en laptop trots batteritiden men den har sina naturliga förklaringar - det kommer inte att inträffa att en bärbar enhet kan vara strömsnål OCH erbjuda samma prestanda som en stationär enhet för nya spel. Inte ens med ARM64 kommer det att inträffa (d.v.s spela på batteri med 1080p-2160p Ultra med path tracing och ändå ha sisådär 10 timmars skärmtid eller mer på en laddning).

Jag har provat en Ally och skall ge den ytterligare tid då jag inte varit inne i Windows 11-miljön än (spelade på den). Dock är jag mycket tilltalad av den, dels som handdator, dels som smartphone-ersättare (jag avskyr dagens smartphones) samt som spelenhet på resande fot.

Det hade dock varit bra om den hade ett slide-tangentbord som GPD Win 4. Annars är mitt intryck av det exemplar jag provade mycket bra, utmärkt skärm och spelkontrollerna kändes helt OK att använda. Att den kör Windows är ett plus och att köra WSA på den gör att smartphonen kan ersättas.
Citera
2023-06-23, 20:15
Medlem
Citat:
Den är även värdelös för Nintendo fanboys som inte lirar PC spel överhuvudtaget

Vad fint det är med dessa Nintendofans... när de invaderar trådar om andra maskiner än deras egen älskade lilla Switch.

"Nintendo är det bästa bolaget som gör världens bästa spel som dessutom är exklusiva för DET är nyckeln - spel blir mycket bättre om de är exklusiva och därför vinner Switchen överlägset..."

Liknande retorik kan dock återfinnas även hos PS-folket, d.v.s "tredjepartsspel" är visst lite nedsättande.

PCn är helt klart spelplattformen nummer 1 och då menar jag hela katalogen då bredden är enorm och ja, även Switchen kan emuleras. Tydligen är det så att "världens bästa spel" (Zelda...) ändå avnjuts bäst på en icke-Switch om man får tro denna artikel: Zelda Tears of the Kingdom running in 4K with over 60 fps on an nVidia RTX 4090

Asus har definitivt fått in en fullträff med Ally och den har ju även fördelen att göra PC-spelandet mer åtkomligt då jag inte känner till en enda laptop i samma prisklass som har motsvarande eller bättre prestanda.
Citera
2023-06-30, 08:01
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mobiltelefon
Vad fint det är med dessa Nintendofans... när de invaderar trådar om andra maskiner än deras egen älskade lilla Switch.

"Nintendo är det bästa bolaget som gör världens bästa spel som dessutom är exklusiva för DET är nyckeln - spel blir mycket bättre om de är exklusiva och därför vinner Switchen överlägset..."

Liknande retorik kan dock återfinnas även hos PS-folket, d.v.s "tredjepartsspel" är visst lite nedsättande.

PCn är helt klart spelplattformen nummer 1 och då menar jag hela katalogen då bredden är enorm och ja, även Switchen kan emuleras. Tydligen är det så att "världens bästa spel" (Zelda...) ändå avnjuts bäst på en icke-Switch om man får tro denna artikel: Zelda Tears of the Kingdom running in 4K with over 60 fps on an nVidia RTX 4090

Asus har definitivt fått in en fullträff med Ally och den har ju även fördelen att göra PC-spelandet mer åtkomligt då jag inte känner till en enda laptop i samma prisklass som har motsvarande eller bättre prestanda.

RTX 4090 kostar 20k kronor, dyrt pris för den något högre frameraten.
Hade Asus fått in en fullträff så hade de byggt en energieffektiv enhet, givetvis oacceptabelt att ta ut 10.000 för 1h batteritid och ett uselt Windows-gränssnitt. Men det kommer synas på försäljningssiffrorna, om ett år är det bara Steam Deck och Switch kvar.
Senast redigerad av MrMario 2023-06-30 kl. 08:16.
Citera
2023-07-29, 20:26
Bannlyst
Som spelkonsol är den värdelös. Spelen är inte anpassade för den. Men den fungera bra köra vbox på och virtuella maskiner. Det är kraftfull hårdvara, absolut.
Senast redigerad av 53280 2023-07-29 kl. 20:31.
Citera
2023-08-02, 14:14
Medlem
dreadpirate420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Som spelkonsol är den värdelös. Spelen är inte anpassade för den. Men den fungera bra köra vbox på och virtuella maskiner. Det är kraftfull hårdvara, absolut.

Vad menar du? Spelen är gjorda för Windows vilket är själva handdatorns Operativsystem.

----

Asus ROG Ally verkar ha sålt 0.5 miljon enheter på 2 månader.

https://retroresolve.com/asus-rog-al...0k-units-sold/
Citera
2023-08-02, 14:21
Bannlyst
Joysticken få inte i alla spela.

Citat:
Vad menar du? Spelen är gjorda för Windows vilket är själva handdatorns Operativsystem.

----

Asus ROG Ally verkar ha sålt 0.5 miljon enheter på 2 månader.

https://retroresolve.com/asus-rog-al...0k-units-sold/
Citera
2023-08-02, 14:55
Medlem
dreadpirate420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Joysticken få inte i alla spela.

Skål!

Och ja alla spel är inte gjorda för joysticks men du kan koppla in den till mus, tangentbord och skärm om du skaffar en USB-C Docka.
Citera
2023-08-02, 15:06
Bannlyst
Citat:
Skål!

Och ja alla spel är inte gjorda för joysticks men du kan koppla in den till mus, tangentbord och skärm om du skaffar en USB-C Docka.

Det har redan! Då kan lika bra spela spellaptoppen. Har tom köpt en lite vätska till Asus Lynxen. Atari Lynx var mycket mer förre sin tid, än Asus Rog Ally är..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in