Medianinkomsten skiljer fortfarande en hel del.
https://en.wikipedia.org/wiki/Median...20distribution.
År 2019 tjänade Estländaren "bara" 2/3 av svensken o de övriga baltiska länderna ännu mindre.
Sedan förblir inte allt som det en gång var. Sverige har sedan dess tappat ca 15% mot Euro-området enbart genom valuta-försvagningen, så 2023 ser nog siffrorna mycket mer jämna ut.
Sverige har för övrigt sedan flera år EUs sämsta tillväxt och högst belånade befolkning. Om inkomsterna går till banken så spelar det liksom inte så stor roll om man på pappret tjänar mer. Och lönen kommer nog inte stiga så mycket; om företagen inte växer så finns det ingen som konkurrerar om arbetskraften.
Min egen gissning är att det blir värre, mycket värre, för svensken. I de generationer som ännu inte nått yrkeslivet har 50% eller fler så kallat "utländskt ursprung". Andelen funktionellt illiterata och icke svensk-kunniga i den gruppen mycket stor. Det känns inte som att dessa generationer kan fylla ut de tomma platserna som uppstår då de ljushyade svenskarna går i pension. Dom kommer nog inte "rädda välfärden". Eller pensionerna. Eller finansiera det Sverige behöver.
För övrigt tycker jag att man hela tiden ser frågor på nätet som: "Hur flyttar jag från Sverige?", "Vart är det bäst att starta företag?" och liknande. Det är väl väldigt illavarslande.