Citat:
Ursprungligen postat av
Finans.killen
Scalpa menar jag extremt kort tidshorisont, typ någon minut ofta genom att trada "DOM"(orderboken) istället för grafen. Det är något jag har gett upp sedan många år då orderboken är ganska värdelös nuförtiden i och med algos, så jag handlar mer bara på prisnivåer grafiskt men man kan väl kalla det scalpa i alla fall tycker jag.
Inuti spreaden menar jag om du har bid/ask 10/10.20 så lägger du dig på 10.10 och hoppas på fill, om du håller flera timmar/någon dag som jag ofta gör så är det inte så stressigt och du kan vänta på ett OK pris eller helt enkelt lägga en limit order och se om den går igenom under en timmer eller så, ska du scalpa så är det svårare då det ofta handlar om "NU NU NU" missar du är det kört, det är jag för gammal för nuförtiden
Ja i ditt fall låter det som att du måste "hit the bid" eller "lift the offer" om du ska in, dvs ta det pris som "andra" sidan erbjuder rakt upp och ner och då är det viktigt att hitta en likvid produkt med tight spread även när det svänger.
Obs! beroende på din mäklare så kan man lätt få jättehög hävstång och förlora hela kontot om man inte vet vad man gör, terminen är mysig men kräver att man läser på och gör sin hemläxa först!
Ok. Tack för förklaring.
Det brukar tjäna mig bäst när jag inte krånglar till det. Jag har bestämt mig för vilket håll det ska åt på förmiddagen. Det bästa är när det ska backa. Då brukar det gå upp första minutrarna, och det är efter det jag kliver på med en björn. Letar efter en ”ok” spread och köper.
Oftast är jag nöjd och säljer innan 11.00, men ser trenden fördelaktig ut så kan jag hålla längre.
Ja, man måste absolut ha koll på vad man köper när man pysslar med hävstång.
Edit: Blev en dyrköpt läxa på den tiden jag inte hade så bra koll. Låg på Nasdq100 tror jag. Surfade några timmar åt rätt håll, låg någon tusing plus och blev nonchalant. Kollade luren någon timme senare och låg typ 15 lax minus. Minns inte exakta detaljer, men det var i den skalan någonstanns…. Ha! Ha!