2023-05-16, 00:58
  #1
Medlem
Vad är bäst för att handla OMX30 dagligen på Nordnet/Avanza?

Har handlat XACT BULL/BEAR tidigare men har för mig att det var dålig spread.
__________________
Senast redigerad av PlebsonMusk 2023-05-16 kl. 01:01.
Citera
2023-05-16, 03:50
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlebsonMusk
Vad är bäst för att handla OMX30 dagligen på Nordnet/Avanza?

Har handlat XACT BULL/BEAR tidigare men har för mig att det var dålig spread.


Finns x20 häv instrument med typ 0.25 % spread, oftast BNP som utgivare, AVA brukar ha högre spread.

Annars finns ju minifutures.

Just nu finns de inte mycket action.

Vi får vänta på debt celling förhandlingarna imrn, går de igenom lär sp500 gå över 4200, och omx 30 även göra ett utbrott uppåt.

Går dessa ej igenom finns de risk för att marknaden går ner, ganska mycket också.

MVH
Citera
2023-05-16, 09:01
  #3
Medlem
Finans.killens avatar
Bäst går inte att svara på egentligen eftersom det beror på vad du vill uppnå och ditt konto.

Mycket exponering snabbt och riktigt billigt så finns det inget som slår terminen.

Har man ett mindre kontot eller helt enkelt vill ha mindre exponering av andra anledningar (kan ju ha fett konto men inte behöver så mycket OMXS30 exponering) så kan man definitivt handla de papper du nämner.
Spread har jag ingen koll på i dessa produkter men om du inte scalpar så kan du ju lägga dig inuti spreaden istället för att "lift the ask" (köpa på högsta priset som det säljs till just nu) när du ska in.
__________________
Senast redigerad av Finans.killen 2023-05-16 kl. 09:06.
Citera
2023-05-16, 12:46
  #4
Medlem
En fördel med terminerna jämfört med certifikat och minifutures är att det finns massor av opportuna market makers och handeln hanteras av Nasdaq Stockholm.

Hos Nordnet kan du sedan några år också handla en minitermin på OMXS30:

Nordnet: OMXS30 Minitermin – Hur fungerar den
https://www.youtube.com/watch?v=GJDzCW_-msw
Citera
2023-05-17, 17:11
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Bäst går inte att svara på egentligen eftersom det beror på vad du vill uppnå och ditt konto.

Mycket exponering snabbt och riktigt billigt så finns det inget som slår terminen.

Har man ett mindre kontot eller helt enkelt vill ha mindre exponering av andra anledningar (kan ju ha fett konto men inte behöver så mycket OMXS30 exponering) så kan man definitivt handla de papper du nämner.
Spread har jag ingen koll på i dessa produkter men om du inte scalpar så kan du ju lägga dig inuti spreaden istället för att "lift the ask" (köpa på högsta priset som det säljs till just nu) när du ska in.

Kan du förklara vad du menar med ”scalpa” och att lägga sig inuti spreaden?

Jag brukar köra Bull/Bear X20 strax efter öppning. Mellan 09.05-09.15. Där någonstanns. Blir lite små-hetsigt där när man söker en vettig spread….
__________________
Senast redigerad av Siix 2023-05-17 kl. 17:22.
Citera
2023-05-18, 03:14
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godmannen
Hos Nordnet kan du sedan några år också handla en minitermin på OMXS30

Ah just det, hade glömt bort den.

Funderar på varför den nyare med högre likviditet:
https://www.nordnet.se/marknaden/option-listor/17803797-s-30-min-3-e

Har gått sämre än den äldre med lägre:
https://www.nordnet.se/marknaden/option-listor/17803796-s-30-min-3-f

OMX en vecka = 1.70%
S30MIN3F en vecka = 2.10%
S30MIN3E en vecka = 1.81%
Citera
2023-05-18, 11:17
  #7
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Kan du förklara vad du menar med ”scalpa” och att lägga sig inuti spreaden?

Jag brukar köra Bull/Bear X20 strax efter öppning. Mellan 09.05-09.15. Där någonstanns. Blir lite små-hetsigt där när man söker en vettig spread….


Scalpa menar jag extremt kort tidshorisont, typ någon minut ofta genom att trada "DOM"(orderboken) istället för grafen. Det är något jag har gett upp sedan många år då orderboken är ganska värdelös nuförtiden i och med algos, så jag handlar mer bara på prisnivåer grafiskt men man kan väl kalla det scalpa i alla fall tycker jag.

Inuti spreaden menar jag om du har bid/ask 10/10.20 så lägger du dig på 10.10 och hoppas på fill, om du håller flera timmar/någon dag som jag ofta gör så är det inte så stressigt och du kan vänta på ett OK pris eller helt enkelt lägga en limit order och se om den går igenom under en timmer eller så, ska du scalpa så är det svårare då det ofta handlar om "NU NU NU" missar du är det kört, det är jag för gammal för nuförtiden

Ja i ditt fall låter det som att du måste "hit the bid" eller "lift the offer" om du ska in, dvs ta det pris som "andra" sidan erbjuder rakt upp och ner och då är det viktigt att hitta en likvid produkt med tight spread även när det svänger.
Obs! beroende på din mäklare så kan man lätt få jättehög hävstång och förlora hela kontot om man inte vet vad man gör, terminen är mysig men kräver att man läser på och gör sin hemläxa först!
__________________
Senast redigerad av Finans.killen 2023-05-18 kl. 11:34.
Citera
2023-05-18, 12:41
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Scalpa menar jag extremt kort tidshorisont, typ någon minut ofta genom att trada "DOM"(orderboken) istället för grafen. Det är något jag har gett upp sedan många år då orderboken är ganska värdelös nuförtiden i och med algos, så jag handlar mer bara på prisnivåer grafiskt men man kan väl kalla det scalpa i alla fall tycker jag.

Inuti spreaden menar jag om du har bid/ask 10/10.20 så lägger du dig på 10.10 och hoppas på fill, om du håller flera timmar/någon dag som jag ofta gör så är det inte så stressigt och du kan vänta på ett OK pris eller helt enkelt lägga en limit order och se om den går igenom under en timmer eller så, ska du scalpa så är det svårare då det ofta handlar om "NU NU NU" missar du är det kört, det är jag för gammal för nuförtiden

Ja i ditt fall låter det som att du måste "hit the bid" eller "lift the offer" om du ska in, dvs ta det pris som "andra" sidan erbjuder rakt upp och ner och då är det viktigt att hitta en likvid produkt med tight spread även när det svänger.
Obs! beroende på din mäklare så kan man lätt få jättehög hävstång och förlora hela kontot om man inte vet vad man gör, terminen är mysig men kräver att man läser på och gör sin hemläxa först!

Ok. Tack för förklaring.

Det brukar tjäna mig bäst när jag inte krånglar till det. Jag har bestämt mig för vilket håll det ska åt på förmiddagen. Det bästa är när det ska backa. Då brukar det gå upp första minutrarna, och det är efter det jag kliver på med en björn. Letar efter en ”ok” spread och köper.

Oftast är jag nöjd och säljer innan 11.00, men ser trenden fördelaktig ut så kan jag hålla längre.

Ja, man måste absolut ha koll på vad man köper när man pysslar med hävstång.

Edit: Blev en dyrköpt läxa på den tiden jag inte hade så bra koll. Låg på Nasdq100 tror jag. Surfade några timmar åt rätt håll, låg någon tusing plus och blev nonchalant. Kollade luren någon timme senare och låg typ 15 lax minus. Minns inte exakta detaljer, men det var i den skalan någonstanns…. Ha! Ha!
__________________
Senast redigerad av Siix 2023-05-18 kl. 12:45.
Citera
2023-05-18, 12:44
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Kan du förklara vad du menar med ”scalpa” och att lägga sig inuti spreaden?

Jag brukar köra Bull/Bear X20 strax efter öppning. Mellan 09.05-09.15. Där någonstanns. Blir lite små-hetsigt där när man söker en vettig spread….
Köp dagen före istället. Då har du nytta av rörelsen som sker under natten.
Inte intradag då men nästan.
Citera
2023-05-18, 12:57
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Köp dagen före istället. Då har du nytta av rörelsen som sker under natten.
Inte intradag då men nästan.

Det kan vara så. Har gått i dessa tankar också. Har kört denna strategi ett tag nu, och den har tjänat mig väl. Inga hiskeliga summor dagligen, men kontinuerligt plus, vecka efter vecka. Varit lite stökigare nu, med mycket rapporter och utdelningar. Annars brukar jag titta på hur NYSE stängde, och Asien tidig morgon. Brukar korelera ganska väl.
Citera
2023-05-19, 10:36
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Köp dagen före istället. Då har du nytta av rörelsen som sker under natten.
Inte intradag då men nästan.

Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Det kan vara så. Har gått i dessa tankar också. Har kört denna strategi ett tag nu, och den har tjänat mig väl. Inga hiskeliga summor dagligen, men kontinuerligt plus, vecka efter vecka. Varit lite stökigare nu, med mycket rapporter och utdelningar. Annars brukar jag titta på hur NYSE stängde, och Asien tidig morgon. Brukar korelera ganska väl.

Köper du på fredag kvällar också, inför öppning på måndagen?
Citera
2023-05-19, 10:44
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Köper du på fredag kvällar också, inför öppning på måndagen?
Ja många gånger är det de bästa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in