Citat:
Människor välmående avgörs rätt mycket av materiella ting, kära du.
Mat, bostäder, värme etc är alla "materiella" ting.
Men nej, jag ser inte något större värde i "rastillhörighet", sant. Jag springer inte runt och upprörs över att vissa människor har svart hud, bruna ögon eller krulligt hår, har fräknar eller är korta, tjocka eller hjulbenta. Och jag har definitivt! inga idéer om att de pga något av ovan, skulle vara sämre värda människor eller bör utvisas ur landet, för här minsann!! ska de bara få lov existera vita, långa, smala, icke fräkniga med blå ögon....en sådan total komplett tramsidiot är jag nu inte.
I världen existerar det lite olika varianter av utseende och kultur hos arten människa, det spelar ingen roll för något av större vikt.
Av vikt är dock att bygga samhällen där olika varianter får plats och inte ska behöva drabbas av idiotåsikter av din sort ex.
Din rädsla för att du ska tvingas bort från din kultur, eller att din variant av hud ska försvinna bara för att man accepterar att andra varianter av kultur eller hud ska få lov existera på samma villkor, i världen eller i Sverige, får stå för dig.
Själv är jag inte rädd för detta alls.
Mat, bostäder, värme etc är alla "materiella" ting.
Men nej, jag ser inte något större värde i "rastillhörighet", sant. Jag springer inte runt och upprörs över att vissa människor har svart hud, bruna ögon eller krulligt hår, har fräknar eller är korta, tjocka eller hjulbenta. Och jag har definitivt! inga idéer om att de pga något av ovan, skulle vara sämre värda människor eller bör utvisas ur landet, för här minsann!! ska de bara få lov existera vita, långa, smala, icke fräkniga med blå ögon....en sådan total komplett tramsidiot är jag nu inte.
I världen existerar det lite olika varianter av utseende och kultur hos arten människa, det spelar ingen roll för något av större vikt.
Av vikt är dock att bygga samhällen där olika varianter får plats och inte ska behöva drabbas av idiotåsikter av din sort ex.
Din rädsla för att du ska tvingas bort från din kultur, eller att din variant av hud ska försvinna bara för att man accepterar att andra varianter av kultur eller hud ska få lov existera på samma villkor, i världen eller i Sverige, får stå för dig.
Själv är jag inte rädd för detta alls.
SNÄLLA! LÄS NOGA NU MERAPI.
Vårt välmående avgörs av materiella ting till en viss grad ja. Det är uppenbart.
Men att konsumera i sig själv är inte meningen med livet menar jag. Det finns andra ting som är viktigare för människor.
Det är det du inte förstått. Du tror att meningen med livet är att klättra upp i skyskrapan på ett gigantiskt storföretag och få en VD-anställning för att du tänker i form av social status kopplat till karriär, prestige och pengar.
Igen så missförstår du personer som mig.
Jag tänker INTE i form av att vi är rotlösa individer som konsumerar, som du utgår ifrån.
Du tänker på individers karriär och pengar. Du tänker hyperindividualistiskt.
Jag tänker i form av livskvalitet och samarbete. Jag tänker super-kollektivistiskt.
Jag värdesätter rötter och historia, och ser mig själv tillhöra en grupp som har ett mål och syfte. Försökt tänka dig in i detta. Jag som individ fyller bara en funktion av att göra något meningsfullt för den grupp jag tillhör. Det är så jag tänker.
Vi argumenterar ifrån två olika sidor av universummet här.
När jag inte vill ha icke-vita i västvärlden är det inte för att jag som individ inte gillar svartkrulligt hår. Det är för att jag har ett högre kollektivitiskt mål och tänker att vi som grupp ska överleva och frodas, ha starka familjer, kopplingar till våra rötter, inte bry oss om pengar, men istället bara samarbeta. Det sätter jag värde i. DET är privilegier för mig, inte vem som kan klättra upp i en skyskrapa på Manhattan.