2006-09-13, 12:12
Medlem
clandestines avatar
bumpar lite och passar på att efterlysa dessa pizzadegsrecept från traktens pizzabagare som utlovades i tråden tidigare. eller är dom så pass hemliga att cosa nostra har skickat killar för att "släcka" de som pratat bredvid mun ??
Citera
2006-09-13, 14:02
Medlem
ostz0rs avatar
6-8 medelstora pizzor

13-14 dl vetemjöl special
3-4 dl tipo "00" mjöl eller durumvetemjöl
1struken tsk finmalet havssalt
1 påse torrjäst (12g)
1 msk råströsocker
6-7 dl ljummet vatten

Blanda mjölet och saltet på en stor arbetsyta/bakbord och gör ett rätt stor hål i mitten. Bland vatten, socker och jäst med gaffel och häll de i gropen. Ta gafflen och dra av mjölet från gropen insida tills allt mjöl är blandat och du fått en fin deg. Dra och knåda den ordentligt, efter de så låt den stå i 15-30 minuter sen skär du den i 6 bitar och kavlar ut dem till pizza bottnar.

Som pålägg kan man väl ha utöver ost och tomatsås, tonfisk, räkor, musslor, äggplanta, banan, äpple, potatis, lök, ruccola, skivade tomater, paprika, ägg, ja allt möjligt man kan i stort sätt ha vad som helst på en pizza.

Man kan skippa osten också, som dem gör i Neapel, Italien, och på många andra ställen i Italien, likaså tomatsåsen om så önskas
Citera
2006-09-13, 14:22
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trapper
Fick ett recept av en lokal pizzabagare han hade i öl i degen så att den skulle jäsa mera, men vad vet jag?
Testade att använda 1/2 dl öl i degen senaste gången jag bakade pizza.
Resultatet blev väldigt bra.
.
Citera
2006-09-13, 14:24
Medlem
nojas avatar
Om du är lat så finns det färdiga bottnar på Ica, med tillhörande tomatsås. Måste säga att dom är väldigt goda.
Citera
2006-09-13, 14:28
Medlem
ostz0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noja
Om du är lat så finns det färdiga bottnar på Ica, med tillhörande tomatsås. Måste säga att dom är väldigt goda.

Den kan man ju inte gemföra med en redig hemmagjord deg, men är man lat, är stressad eller saknar smaklökar, varför inte?
Citera
2006-09-13, 19:01
Medlem
Tragics avatar
finns det någon schysst "pizzaost" man kan slänga på pizzan FÖRUTOM mozzarella som jag tycker smakar n0ll.
Citera
2006-09-14, 00:59
Medlem
ostz0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tragic
finns det någon schysst "pizzaost" man kan slänga på pizzan FÖRUTOM mozzarella som jag tycker smakar n0ll.

Jo klart de finns, ta någon mögelost exempel: Gorgonzola
Citera
2006-09-15, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tragic
Riven västerbottenost är riktigt fint Smakar lite mer än vanlig riven ost.
Citera
2007-04-11, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ostz0r
6-8 medelstora pizzor

13-14 dl vetemjöl special
3-4 dl tipo "00" mjöl eller durumvetemjöl
1struken tsk finmalet havssalt
1 påse torrjäst (12g)
1 msk råströsocker
6-7 dl ljummet vatten

Blanda mjölet och saltet på en stor arbetsyta/bakbord och gör ett rätt stor hål i mitten. Bland vatten, socker och jäst med gaffel och häll de i gropen. Ta gafflen och dra av mjölet från gropen insida tills allt mjöl är blandat och du fått en fin deg. Dra och knåda den ordentligt, efter de så låt den stå i 15-30 minuter sen skär du den i 6 bitar och kavlar ut dem till pizza bottnar.

Som pålägg kan man väl ha utöver ost och tomatsås, tonfisk, räkor, musslor, äggplanta, banan, äpple, potatis, lök, ruccola, skivade tomater, paprika, ägg, ja allt möjligt man kan i stort sätt ha vad som helst på en pizza.

Man kan skippa osten också, som dem gör i Neapel, Italien, och på många andra ställen i Italien, likaså tomatsåsen om så önskas

Kan man frysa in pizzadegen? Eftersom att det här receptet är lite för stort en person...
Citera
2007-04-11, 13:12
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ergo1024
Kan man frysa in pizzadegen? Eftersom att det här receptet är lite för stort en person...

Du kan väl skära ner på receptet ? dela alla mått på typ 6 så borde det väl räcka
Citera
2012-07-01, 20:41
Medlem
trickydicks avatar
*Bump*

Vilken skinka är bäst? Jag gjorde pizza nyligen och använde Lönneberga basturökta skinka. Men det kändes overkill, tror att Scans kokta skinka skulle funka lika bra.. Åsikter om skinkan?
Citera
2012-07-01, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
*Bump*

Vilken skinka är bäst? Jag gjorde pizza nyligen och använde Lönneberga basturökta skinka. Men det kändes overkill, tror att Scans kokta skinka skulle funka lika bra.. Åsikter om skinkan?
Du kan ju ha vad som helst på... Basturökt skinka smakar ju inte samma som kokt, beror på vad du vill ha för smak. Jag kör på strimlad kassler ibland, gott det med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in