• 1
  • 2
2006-07-26, 18:07
Medlem
glupsks avatar
Jag har gjort pizza otaliga gånger hemma och det ända som gör mig besviken är alltid botten, för degig, för tjock, för torr osv. Men då kom jag på att det borde finnas någon pizza tomte här som sitter och trycker på ett perfekt pizza deg recept. Gärna tips på pålägg för en vegitarian!

Jag har använt den kungliga sökfunktionen men hittade ingenting!

Tacka förhuden!
/nNoah
Citera
2006-07-26, 18:08
Medlem
LadyTieras avatar
jag kör 4 ½ dc vatten ½dec olivolja, salt, jäst, en nypa socker och mjöl tills degen är smidig.
Citera
2006-07-26, 18:08
Medlem
Först och främst kan jag hänvisa till www.justfuckinggoogleit.com

Men eftersom jag e så jääävla snäll så :
http://www.recept.org/RIKTIG_Pizzadeg.html

http://www.google.se/search?q=pizzad...sv-SE:official
Citera
2006-07-26, 19:49
Medlem
Balkongståarns avatar
Gör degen på torrjäst, jag vet inte varför den blir bättre, men det blir det. Ha i lite olja i degen, inte mycket ett par matsedar räcker.
Det står på torrjästpaketet hur du ska göra degen.
Olja också plåten lite innan du lägger på botten. Om du vill ha riktigt spröd botten så kan du förgrädda den lite.
Inget socker i degen! Då jäser den för mycket och blir gärna svampig.
Citera
2006-07-26, 19:55
Medlem
karma chamelions avatar
banan är jävligt gott att ha på
och paprika
Citera
2006-07-27, 22:43
Medlem
Trappers avatar
Fick ett recept av en lokal pizzabagare han hade i öl i degen så att den skulle jäsa mera, men vad vet jag?
Citera
2006-07-27, 23:53
Medlem
Ska fixa fram det receptet jag fick av en pizzabagare där jag jobbat en gång i tiden, det innehåller både ägg och mjölk.
Citera
2006-07-28, 01:44
Medlem
Misters avatar
Jag ska berätta för dig vad det verkliga problemet är och hur du löser det på bästa vis.

Ett bra recept på deg hittar du bland länkarna i tråden eller någon annanstans. Självklart måste det vara med jäst, ingen jävla bakpulverdeg!
Men det som krånglar till det är att man lägger pizzan på en kall plåt och sen in i ugnen. Botten blir då degig och inte alls så god och krispig som man önskar.
En kraftigare långpanna som du låter stå inne i ugnen är en lösning. Eller stekpanna som du värmer på platta och sen lägger pizzan i och så in i ugnen (hög värme)
Då får du botten gräddad och den blir krispig och god.
Citera
2006-07-28, 01:49
Medlem
Misters avatar
Dessutom är det viktigt med tomatsåsen. Den måste göras ordentligt för att det ska bli en bra pizza.

Riktigt finhackad lök och vitlök fräser du i olivolja. Sen i med krossade tomater, en matsked tomatpuré och en buljongtärning.

Låt sen småputtra i 45-60 minuter. Den ska vara riktigt tjock och krämig. Sen i med vinäger, socker och salt tills du uppnår den rätta balansen. Låt det sen puttra några minuter till. Klart.

Jag har sett folk bre ut krossade tomater direkt på degen, även ketchup. Skräckupplevelser.
Citera
2006-08-02, 00:37
Medlem
pizza är så enkelt!

degen måste vara mycket mjuk. det framkommer om man använder mycket vatten ift mjöl. den måste inte smaka jäst. det lösas genom att använda ganske lite jäst och jäsa länga. botnen måste vara bakad väl. det lösas genom att man använder pizza-sten, ultrahög temp, och sparsamt med sås. osten får inte börja brinna på före botnen och kanten har brunad. det lösas genom att använda rejäl mozzarella.

äntligen ska en pizza först og framst vara nästan puritansk i sitt fyll för att smaka autentiskt. less is more.
Citera
2006-08-03, 01:02
Medlem
polyesterpams avatar
påläggstips

mozzarella, färsk basilika, skivade tomater (tunt skivade!), färska champinjoner. jisses vad hungrig jag blev nu.
Citera
2006-08-03, 01:11
Medlem
aquamans avatar
Jag vet bara vad du inte ska göra. Det är sconesdeg, det blir så jävla äckligt men ändå verkar det ju typ vara det vanligaste hemmareceptet på pizzadeg. Nej, fy fan säger jag bara.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in