• 1
  • 2
2023-06-11, 17:17
Medlem
Att amortera ger TS en garanterad avkastning p ca 6 % medan att investera p aktiemarknaden ger en snittavkastning p ungefr samma. Betydligt bttre d att ta den garanterade avkastningen skulle jag sga.
Citera
2023-06-11, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iifyousayso
Lite drygt 28 r kvar innan du ger din bostad.

Sverige, Sverige....

Tacka vet jag UK. Dr var normen 20 r.. men de brjar bli lika oansvariga som oss s nu r snittet 25... du kan ltt f 30 r men det betyder frn start till slut.
Max 40 ven om det r ovanligt.... Inget tjafs om amorteringsfrihet som dr.

Vi r nst mest skuldsatta landet bland privatpersoner och inte s konstigt nr folk bara vill lna utan att betala.

Ta du och betala av din skuld.
Behver du pengar framver kan du ju ta ett nytt ln men se din bostad som en investering och inte en belastning.
Vad finns det fr anledning att man ska ha s kraftigt avbetalningsplan. Det r i grunden inget problem att de som r 25 r och hller p att bilda familj lnar pengar till ett strre boende. Det r smbarnsfrldrar som har strst behov av en stor bostad samtidigt som de knappt har varit ute p arbetsmarknaden och p s stt ftt i hop pengar.

Nr barnen flyttat ut s har man betydligt bttre ekonomi och d finns det verkligen inget behov att man ska vara helt skuldfri.
Citera
2023-06-11, 17:37
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
S klart, men vi kan ju inte se in i framtiden och ju hgre rntan blir, desto mindre sugen blir jag p att ha ett stort ln iaf. Jag skulle gissa att det egentligen r bttre att investera pengarna s lnge rntan r under iaf 6%, och antagligen ven upp mot 8-9%. Drfr r det ju inte s att jag sljer av det jag har investerat och betalar av lnet heller, utan gr en kompromiss och amortera lite nu nr rntorna brjat g upp.

Nej, det kan man ju aldrig. Men att rntan (efter avdrag) skulle verstiga avkastningen p en indexfond (8% p sikt) r rtt osannolikt, i synnerhet p lngre sikt och inte enbart ett tillflligt r (vilket ven det r rtt osannolikt).

Men det finns frsts ett vrde i att vara skuldfri, dessutom skyddar man sig bttre mot fallande bostadspriser om belningsgraden snks med extra amorteringar.
Citera
2023-06-11, 17:37
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Att amortera ger TS en garanterad avkastning p ca 6 % medan att investera p aktiemarknaden ger en snittavkastning p ungefr samma. Betydligt bttre d att ta den garanterade avkastningen skulle jag sga.

Hur menar du med en avkastning p 6% fr amortering?
Citera
2023-06-11, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Hur menar du med en avkastning p 6% fr amortering?
Jag vet s klart inte vad TS har fr rnta p sitt boln. Dessutom s fr han gra skatteavdrag s det blir nog inte 6 % i garanterad avkastning genom att amortera utan "bara" 3 %.

Avkastningen p brsen ligger kanske i genomsnitt p 6 % varav 1-2 % frsvinner i skatt.

Valet r som jag ser det enkelt, garanterat 3 % jmfrt med genomsnitt p 4 %.
Citera
2023-06-11, 21:18
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Jag vet s klart inte vad TS har fr rnta p sitt boln. Dessutom s fr han gra skatteavdrag s det blir nog inte 6 % i garanterad avkastning genom att amortera utan "bara" 3 %.

Avkastningen p brsen ligger kanske i genomsnitt p 6 % varav 1-2 % frsvinner i skatt.

Valet r som jag ser det enkelt, garanterat 3 % jmfrt med genomsnitt p 4 %.

Avkastningen p brsen ligger p 8% per r (reellt) i snitt, och avkastningsskatten p ISK ligger p 0.882% i dagslget. S strax ver 7% i avkastning.
Citera
2023-06-11, 21:31
Bannlyst
Amortering betyder ln.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem