• 1
  • 2
2023-05-14, 19:11
Medlem
dart100s avatar
Hej på er jag är 60+ och ibland funderar jag på att köpa ett litet hus i utkanten av staden där jag bor men egentligen bor jag bra centralt nära till allt lugnt område låg hyra 4 000 kr i månaden 52 kvm med balkong.

Garage och parkering precis utanför dörren.Jag har även en liten fritids stuga nåra km utanför staden som jag är i ofta särskilt på sommaren.Jag trivs bäst på landet och inga grannar för nära inpå.
Nackdelen med att på i lägenhet är att det är aldrig tyst grannar som för oväsen men det får man ta när man bor i lägenhet annars får man bo i skogen.
Det är ändå bekvämt att bo i lägenhet jag tycker ändå att fördelarna överväger nackdelarna .
Men skulle helst på i ett hus i skogen i lugn och ro men det finns nackdelar med det åxå.

Det är ett äldre hyreshus jag bor i men det gör inte mig nåt.
I hyran på 4 000 i mån ingår hyresgästföreningen 2 st mindre förråd + ett större förråd 25 Kvm som jag hyr vid sidan om. Ett garage en parkering jag har uppsikt över både garaget och parkeringen från min lägenhet.
Så egentligen kan jag inte ha det mycket bättre jag är även 60 + så snart pensionär.
Så egentligen är det ganska korkat att köpa ett litet hus utanför staden för 500 000 - 700 000 kr
Jag kan lägga 200 000 - 300 000 i kontant insats för huset som jag sparat ihop.
Men finns det egentligen når fördelar för mig i min ålder att köpa ett hus vad tycker ni.
Oavsett så känns det som att det blir dyrare för mig att köpa ett hus mot hur jag har det nu.
Hoppas att jag la det i rätt forum nu.
Citera
2023-05-14, 19:14
Medlem
Conams avatar
Rent ekonomiskt tror jag du gör en blunder om du köper hus!
Men samtidigt vill man ju göra nåt fränt innan man dör!
Citera
2023-05-14, 19:17
Medlem
Glostrups avatar
Om du ändå har ett fritidshus så kan du väl bara spendera mer tid i det, istället för att köpa ett hus? Jag skulle lägga lite pengar på att göra det bekvämare att vara ännu mer i fritidshuset under alla årstider, och kombinera perioder av solitär tillvaro där med perioder att vara bland folk i stan. Snart lär du veta vilket du föredrar, eller om det passar dig att växla mellan de två alternativen.

Som pensionär kan det vara svårt att få nya lån, så istället för att blåsa alla besparingar på ett hus som du inte behöver så skulle jag rekommendera att ha lite extra kapital tillgängligt om det skulle behövas. Och att slippa ha lån är en fördel nu när räntan går upp.
Citera
2023-05-14, 19:21
Medlem
olasvenssons avatar
Jag bodde i hus förr och kan sakna hus ibland. När elen går upp vill man inte bo i hus.

Men det är tystare i hus och en tomt är här härligt att ha.
Citera
2023-05-14, 19:51
Medlem
Du är snart i den åldern då det blir viktigare att följa sitt hjärta än sitt ekonomiska sinne. Det finns inga fickor på svepningen.
Men samtidigt tycker jag att du har det ganska gott redan, med både stuga och lyan. Du får ändå tänka några år framåt, och hur mycket husjobb du är beredd på. Du kanske ledsnar när du passerat 70, och då ska du orka leta upp en lya igen. Och då kanske inte hyran är lika bekväm.

Du har ju sparade medel. Använd det som behövs för att rusta dina bostäder, framför allt stugan, så du känner av lite vardagslyx och inte bara en sommarstuga. Och lev skönt!
Citera
2023-05-14, 20:01
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dart100
Men finns det egentligen når fördelar för mig i min ålder att köpa ett hus vad tycker ni.
Jag skulle inte lägga fem minuter på att tänka på ett hus i din ålder. Tag de pengar som du lagt undan och försök göra din stuga så trevlig som möjligt.

Borde du tilläggsisolera? Finns det indraget vatten? Hur fungerar det med el? Det borde inte vara några bekymmer för dig att förvandla stugan till något som du kan bo i 6 av 12 månader. Flytta ut i mitten av april när snön börjar smälta undan och flytta tillbaka till lägenheten i slutet av oktober när de sista löven har fallit och det börjar komma frost på morgonen. Du får allt det bästa med eget boende men få av nackdelarna.

Kan du berätta mer om stugan? Läge? Storlek? Standard?
Citera
2023-05-14, 20:02
Medlem
Jag skulle också rusta fritidsboendet och lägga pengarna där.

Det finns kanske inte VA, det är ju en nackdel.

Annars har jag sett flera små kolonistugor/sportstugor som är smart inredda.

Vinterbonar du så åker du dit när du tröttnat på grannarna.
Citera
2023-05-14, 20:27
Medlem
dart100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Om du ändå har ett fritidshus så kan du väl bara spendera mer tid i det, istället för att köpa ett hus? Jag skulle lägga lite pengar på att göra det bekvämare att vara ännu mer i fritidshuset under alla årstider, och kombinera perioder av solitär tillvaro där med perioder att vara bland folk i stan. Snart lär du veta vilket du föredrar, eller om det passar dig att växla mellan de två alternativen.

Som pensionär kan det vara svårt att få nya lån, så istället för att blåsa alla besparingar på ett hus som du inte behöver så skulle jag rekommendera att ha lite extra kapital tillgängligt om det skulle behövas. Och att slippa ha lån är en fördel nu när räntan går upp.

Just nu är jag helt skuldfri men har en del besperingar.
Citera
2023-05-14, 20:31
Medlem
dart100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Jag skulle inte lägga fem minuter på att tänka på ett hus i din ålder. Tag de pengar som du lagt undan och försök göra din stuga så trevlig som möjligt.

Borde du tilläggsisolera? Finns det indraget vatten? Hur fungerar det med el? Det borde inte vara några bekymmer för dig att förvandla stugan till något som du kan bo i 6 av 12 månader. Flytta ut i mitten av april när snön börjar smälta undan och flytta tillbaka till lägenheten i slutet av oktober när de sista löven har fallit och det börjar komma frost på morgonen. Du får allt det bästa med eget boende men få av nackdelarna.

Kan du berätta mer om stugan? Läge? Storlek? Standard?
Stugan ligger i ett stugområde i skogen men min är lite avsides vilket jag gillar tyvärr finns ingen el inget dricksvatten stugan kanske är 20 Kvm men går att bygga ut till 30 Kvm om man vill .Stugan är isolerad jag brukar bo där till och från under sommaren.
Citera
2023-05-14, 20:34
Medlem
dart100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup

Jag gör redan så alternerar mellan stugan och lägenheten.
Citera
2023-05-14, 21:20
Bannlyst
Ta redan på vad in hyreshus har för renoveringsbehov. Att du har låg hyra idag betyder att du har det imorgon. Visst finns det kostnader med äga ett hus, men du har en annan kontroll. Här i Stockholm är sånt svindyrt, i många delar av landet är det bättre hyror och billigare att köpa.
Citera
2023-05-14, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag bodde i hus förr och kan sakna hus ibland. När elen går upp vill man inte bo i hus.

Men det är tystare i hus och en tomt är här härligt att ha.
Varför inte man värmer väll upp huset med vedpanna och ackumulatortank? Om man bor i Sverige vill säga.

Samt egen skog och fixar sin egen ved...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in